#571 - Het viskoord
Het dorp lag tegen een dijk geplakt, als een vergeelde brief onder een koelkastmagneet. Ik vergat de naam zodra ik hem hoorde. Zelfs de kerktoren verstopte zich. De geur van rivierwater kwam binnen als een trap op mijn neus. Ze bleef hangen in de wollen jas van de man op de kleine, houten steiger. Ik vroeg wat hij deed. Hij mompelde iets in een dialect wat ik eerst verstond als vrouwbraker.
Hij haalde een rol rafelig hennep tevoorschijn. Zijn vingers als houten planken die te lang in water hebben gelegen, knokkels als vulkanen. Hij legde uit dat hij touwen maakte voor fuiken, om paling te vangen.
‘Fnuiken?’ vroeg ik.
‘Netten,’ zei hij. ‘Zo smal als een hand aan het einde.’
Zijn woorden kwamen traag, als de bellen die opborrelden in het water achter hem.
De wind sloeg zijn jas open. Binnenin zat een zakmes vastgemaakt met een lusje touw, alsof hij het zelf niet vertrouwde. Ik vroeg of hij er goed van kon leven. Hij lachte zonder tanden. Zijn mond leek op een grot.
‘Leven doet een mens sowieso, met of zonder paling.’
‘Juist,’ zei ik.
‘Alleen het water is oneindig,’ zei hij.
Ik knikte, ook al snapte ik het niet.
Hij vertelde dat het dorp ooit groter was, dat er huizen stonden waar nu riet groeide. Hij trok het koord strak, beet een losse draad af. Elke knoop die hij legde, leek een herinnering aan iets dat hij bang was te vergeten. Ik keek naar zijn handen. Er zat een diepe snee in zijn duim, dichtgeschroeid door zout en kou. Hij zag me kijken.
‘Het koord moet sterk zijn,’ zei hij, ‘anders ontsnapt alles.’
Er stond een streepje water onderaan zijn ogen.
Toen ik wegliep, bleef de geur in mijn neus steken. Pas uren later besefte ik dat hij misschien niet over paling sprak.
Mooi historisch verhaal over…
Mooi historisch verhaal over een oude palingvisser in het rivierengebied van Nederland. Ik vind het woord koelkastmagneet storend in je verhaal. Verder graag gelezen.
Dag bvdc25, Ik heb het even…
Dag bvdc25,
Ik heb het even laten liggen en herlezen.
De eerste alinea herbergt - naar mijn smaak - iets te veel literaire ambitie (bij gebrek aan een betere omschrijving. Excuus.).
Twee keer 'als' in zes zinnen. Kill your darlings.
De beeldspraak met de vergeelde brief onder de koelkastmagneet? Die klinkt mooi, maar ik krijg niet de associatie die jij wellicht op het oog hebt.
(Terzijde: Geur is volgens mij mannelijk. Dus Hij bleef hangen [..].
De tweede alinea. Drie keer 'als' voor beeldspraak. (Wat de fuikenmaker zegt, tel ik niet mee).
Vanaf alinea drie voel ik me verlost van de schrijver. Betrap ik hem wel op een inconsistentie. Hoe kan iemand die lacht zonder tanden een losse draad afbijten?
En toch, jawel, heb ik genoten. De schrijfstijl (eerste twee alinea's) is de mijne niet, maar toch voelde ik me gevangen ;-) in een boeiend verhaal.
Er zit - wat mij betreft - een mooie geladen sfeer in.
De laatste zin laat de lezer met een vraag achter. Ik heb mijn eigen antwoord.
Dus: Graag gelezen!
bvdc25 mag ik je een…
bvdc25 mag ik je een suggestie doen voor de eerste zin: Het dorp lag verscholen in de de bocht van een rivier tegen de dijk geplakt. (zelfde aantal woorden).
Bvcd25, je zet een mooi…
Bvcd25, je zet een mooi verhaal.neer met een sfeer van weemoed. De oude man die tegen wil en dank iets wil vasthouden dat eigenlijk al verloren gegaan is.
De metaforen zijn sterk. Ben het wel met Angus eens dat ze elkaar soms wat snel opvolgen.
De geur die binnenkomt als.een trap op de neus, vpnd ik zelf wat lastig. Kreeg er geen goed beeld of gevoel bij.
Maar dat deed niets af aan het leesplezier.
@ Job: bedankt voor je…
@ Job: bedankt voor je reacties. Ik twijfelde zelf over de magneet. Mooie eerste zin die je daar aangeeft. Ik pas mijn verhalen hier nooit aan (ik weet eigenlijk niet waarom), maar het zou perfect passen, inderdaad. Dank!
@ Angus: bedankt voor je scherpe en eerlijke feedback! Je hebt gelijk wat de darlings betreft. Straf eigenlijk dat ik daar zelf blind voor was, zelfs bij herlezen. Heel blij om lezen dat de geladen sfeer alsnog overkomt, en dat de laatste zin je tot nadenken aanzette. Voor mij nog altijd het belangrijkste aan een verhaal.
@ Ancenita: dank je wel voor je lovende woorden. Soms kan een geur ineens en intens binnenkomen - ik zocht een manier om die ervaring neer te schrijven. Niet makkelijk, en niet helemaal geslaagd, precies. ;)
Wat mij betreft een…
Wat mij betreft een voltreffer.
Graag gelezen.
ZGG. sommige zinnen zijn…
ZGG. sommige zinnen zijn langs de buitenkant wat uitleggerig, maar dat steunt je verhaal wel. Soms misschien wat geforceerd emotioneel, maar dat zijn details, geslaagd verhaal voor mij!