3 weken 1 dag

Rol

• Gewone gebruiker

#571 De beroeps-snuffelaar

13 augustus 2025 - 4:28

De beroeps-snuffelaar

Het voelt zeer onwerkelijk als ik wakker word als ik de buren hoor praten alsof ik naast ze sta. In eerste instantie weet ik niet waar ik ben totdat ik 1 oog open. Ik zie een tentwand. Dan herinner ik mij dat ik in een tent op een luchtbed lig op een camping aan de rand van een dorp waar ik nog nooit van gehoord heb. Kreunend en stijf kom ik overeind terwijl ik mompel dat ik toch echt te oud word voor deze gein. Ik rits de tent open en strompel naar buiten.

Om de tent heen is al een hoop bezigheid te zien van de diverse andere campinggasten. Er is echter 1 persoon die mijn aandacht trekt. Niet omdat hij zo druk bezig is met typische camping-dingen, integendeel. Met groeiende verbazing volg ik zijn bezigheden. Ik zie hem aan het gras ruiken, vervolgens aan een boom. Ook de diverse struiken ontkomen niet aan zijn gesnuffel.

“Wat doet hij nou?” vraag ik aan mijn buurvrouw, die rustig haar krantje zit te lezen. Zonder op te kijken zegt ze:”Hij zoekt naar nieuwe geuren.” Ondertussen staat de man als een volleerde basset hond een oud hek te besnuffelen. Met groter wordende verwarring weet ik nog uit te brengen: “Waarom in hemelsnaam?”

De buurvrouw kijkt op van haar krant en antwoord zonder emotie: “Harry is een geurmarketeer. Hij maakt gebruik van geur als een marketinginstrument om o.a. koopgedrag te beïnvloeden en het verspreiden van aangename geuren in commerciële omgevingen. Daarom is hij altijd en overal aan het speuren naar nieuwe geuren.”

“Hoe weet u dit allemaal? Kent u deze man?”, vraag ik nog ietwat beduusd

“Harry is mijn man.”, antwoord de buurvrouw droogjes.

3 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
13 augustus 2025 - 9:51

Hoi Nicoline,

Graag gelezen.

De laatste zin deed me glimlachen (al kon je 'de buurvrouw' gewoon vervangen door 'ze' denk ik). :)

Grtn

*antwoordt

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
13 augustus 2025 - 14:07

Leuk verhaal. We worden overspoeld met allerlei geuren, waarvan de meeste chemisch zijn. Graag gelezen. Een paar kleine dingen: vervang 1 door één. En bij "op van haar krant en antwoord" & "antwoord de buurvrouw droogjes" is het antwoordt. 

6 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
14 augustus 2025 - 19:46

Hallo Nicoline,

Grappig verhaal. Bestaat het? Een beroeps snuffelaar. Het zou zomaar kunnen, net zoals Les Nez, de parfumeurs in Grasse (FR)

Ik zou 1 ook vervangen door één. 

Graag gelezen

3 weken 1 dag

Rol

• Gewone gebruiker
14 augustus 2025 - 22:11

Het beroep van geurmarketeer is echt. Deze mensen snuffelen inderdaad naar geuren. Dus mijn verbastering van beroeps-snuffelaar komt aardig in de buurt. 

Vraagje:

Ik zie vaker de term: "graag gelezen". Op de schaal 1 tot 10, wat is graag gelezen?

6 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
14 augustus 2025 - 23:53

Hallo nicoline 

Ik kan alleen voor mezelf spreken in antwoord op jouw vraag. 

'Graag gelezen' kan ik niet uitdrukken in een cijfer. Wil ik ook niet.

Ik wil ermee laten weten dat het verhaal mij mee heeft kunnen nemen en dat ik voor een klein moment in een andere wereld  kon verblijven waar het goed toeven is.

Zonder dat ik dat helemaal hoef uit te leggen. Dat kan ik overigens ook niet altijd :-)

1 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
15 augustus 2025 - 21:15

Leuk verhaal! Ik vraag me alleen af of de buurvrouw het echt zo keurig en uitgebreid uit zou leggen. Ik vind het meer een vacature beschrijving van het beroep geurmarketeer dan een uitleg van de ene persoon aan de andere...  Maar misschien ligt dat aan mij. 

Verder, op de eerder genoemde puntjes na, las het verhaal lekker vlot en het beroep was zeker bijzonder!