1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

# 571 Het nachtegaeltje

12 augustus 2025 - 17:45

Door de broeierige warmte hebben zelfs de anders aanwezige dorpsbewoners een schaduwplek opgezocht. Ik slenter langs de winkeltjes en de diverse werkplaatsen waar ambachtslieden aan het werk zijn. Uit een van de werkruimtes klinkt even het geluid van gefluit. Als ik blijf staan sjokt een paard met begeleider mij voorbij. Door de open deur zie ik in de kleine ruimte een man achter een werkbank hout bewerken.

’s Avonds neem ik in de herberg plaats aan de bar waar ik een lokaal biertje bestel. 
‘Weet u wat er gemaakt wordt in die kleine werkplaats met de blauwe gebladderde deur in de dorpsstraat?’
‘Ah, je bedoelt de werkplaats van Johann Mück.’
‘Dat zal wel. Ik hoorde iemand fluiten.’
‘Johann is een zeer bekwaam blokfluitbouwer.’
‘Ik zag wel wat kleine stammetjes hout liggen.’
‘Dat is het begin. Je hebt gortdroog hout nodig voor de bouw.’
‘En dan?’
De kastelein draait zich om en tovert uit een la een klein kistje. Van binnen is het bekleed met zacht fluweel en daarop ligt een fluit in drie stukken.
‘Dit is een blokfluit van Johann. Hij blaast er hier af en toe een deuntje op.’
Ik bekijk het rozenhouten instrument aandachtig. 
‘Dit is de kop, het middendeel met gaten en het voetje. Het mondstuk met labium schijnt het moeilijkste onderdeel om te maken.’ 

Een jonge vrouw komt naast me staan en haar vingers gaan reikhalzend naar het instrument.
‘Daar kun je niet zo maar aankomen.’
‘Dat is de sopraanfluit van Johann. Ik ben zijn nichtje en mag er wel op spelen.’
Koesterend neemt ze de delen uit hun bedje en schuift ze aan elkaar. 
‘Voor een drankje speel ik een liedje voor jullie.’ 
De overdonderde kastelein knikt en als vanzelf gaan haar vingers op en neer op de fluit. Het gezang van een nachtgaeltje vult de gelagkamer.

https://www.youtube.com/watch?v=NeC9P0_Jysg voor wie het gezang wil horen.

13 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 augustus 2025 - 18:08

Dag Job,

Mooi maar.
Achter een van de deuren klinkt even het geluid van gefluit. [..]  Door de open deur zie ik in de kleine ruimte een man achter een werkbank hout bewerken.
In de context van het verhaal, lijkt me dit de werkplaats van Johann. Dan is de deur dus open en het geluid kan niet van achter de deur komen, maar komt door de deuropening.

Voor het overige, graag gelezen.
Alleen het einde. Een link, zonder dat je als schrijver beschrijft wat je hoort? Waar vullen jouw oren zich mee? Dat zou ik graag lezen.

Gi

8 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 augustus 2025 - 18:14

Grappig Job, wij zijn met onze verhalen niet alleen in de muziek beland, maar ook beiden in de fluiten. 

5 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 augustus 2025 - 19:28

Mooi verhaal, het leest heel makkelijk. Wel had ik ook liever een omschrijving van de muziek aan het einde gehad dan een link, eerlijk gezegd.

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
13 augustus 2025 - 10:41

Angus bedankt voor je kritische blik. Tekst op dat punt aangepast.

Gi bedankt voor je reactie. 

Angus, Riska en bvdc25 ik heb de link vervangen door tekst. De link als toevoeging laten staan. Dit is een van de bekendste stukken uit Der Fluyten Lust-Hof van Jacob van Eyck.

6 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
14 augustus 2025 - 19:20

Dag Job,

Eenvoudig en fijn te lezen verhaal. Mooi hoe je de lezer bekend maakt met het Nachtegaeltje. 

Maar ik ben toch ook nog wel nieuwsgierig naar het verhaal van de ambachtsman die zo'n mooi instrument kan maken. 

2 weken 6 dagen

Rol

• Gewone gebruiker
14 augustus 2025 - 22:20

Hallo Job,

Je verhaal deed mij met weemoed denken aan mijn eigen blokfluit. Het ding wat mij enigzins opgedrongen is, maar waar ik stiekem toch van genieten kon. Misschien moet ik hem maar eens opzoeken.

In ieder geval: graag gelezen.