Gi

8 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#571 Rietje

12 augustus 2025 - 16:53

Versie 2 (voor Lia)

Pajottegem is één van de nieuwe namen van recente fusies van gemeenten in Vlaanderen. Een van de deelgemeenten is Gooik, een boerengat waar ik nog nooit van gehoord heb tot ik er op aandringen van vriend Luca voor het eerst kom. Hij troont mij mee naar Gooikoorts, het internationale folkfestival. 

Op de festivalweide kijk ik de ogen uit mijn kop en stel honderd vragen over de muziek en de groepen die er optreden. Luca verbleef in zijn jeugdjaren in Sardinië .

‘Ik heb een verrassing voor je in petto’, zegt hij. Ik ben razend benieuwd.

Plots lopen we vader Luigi Vargola en zijn zoon Fabio  tegen het lijf.  Er volgt een hartelijke begroeting.
‘Fabio was mijn beste jeugdkameraad op het eiland’, lacht Luca.
Pa Luigi zegt: ‘Luca is un ragazzo d’oro. 
Toon Hermans zou zeggen:  ze schijnen mekaar te kennen. Dat is inderdaad het geval. Nu wordt duidelijk waarom ik mee moest. Lucas beste kameraden zijn muzikanten die hier voor het eerst buiten Sardinië zullen optreden.

‘Welke instrumenten spelen jullie?’ vraag ik en val van de ene verbazing in de andere als Fabio mij toevertrouwt:
‘We musiceren ieder afzonderlijk of in harmonie op drie rietfluiten tegelijk.’
Rietfluitspeler, een beroep waar ik tot op vandaag nog nooit van gehoord heb en weer denk ik aan wijlen Toon Hermans en  zijn lieve echtgenote Rietje.

Het wordt een wonderlijk samenspel.
Gelukkig heb ik mijn camera mee en maak opnames van het overdonderend succes van de fluitspelers. Later neemt Luca bij zijn volgend bezoek aan Sardinië de VHS-cassette met mijn opname mee. Bij zijn terugkeer krijg ik vanwege de muzikanten niet enkel een CD met hun ‘gefluit’ cadeau maar ook een flesje Mirto, de overheerlijke Sardijnse likeur. Er hangt een boodschap van Luigi aan het flesje: Dit drink je uit een bicchierino zonder rietje.

Eerste versie 

Pajottegem is één van de nieuwe namen van recente fusies van gemeenten in Vlaanderen. Een van de deelgemeenten is Gooik, een boerengat waar ik nog nooit van gehoord had tot ik er op aandringen van vriend Luca voor het eerst kwam. Hij troonde mij een dertigtal jaren geleden mee naar Gooikoorts, het internationale folkfestival. 

Op de festivalweide kijk ik de ogen uit mijn kop en stel honderd vragen over de muziek en de groepen die er optreden. Luca verbleef in zijn jeugdjaren in Sardinië en zegt dat hij een verrassing voor mij in petto heeft. Ik ben razend benieuwd.

Plots lopen we vader Luigi Vargola en zijn zoon Fabio  tegen het lijf.  Er volgt een hartelijke begroeting. De zoon was de beste jeugdkameraad van mijn vriend op het Italiaanse eiland en de vader noemt Luca un ragazzo d’oro. Toon Hermans zou zeggen:  ze schijnen mekaar te kennen. Dat is inderdaad het geval. Nu wordt duidelijk waarom ik mee moest. Lucas beste kameraden zijn muzikanten die hier voor het eerst buiten Sardinië zullen optreden.

Ik val van de ene verbazing in de andere als ik vraag welke instrumenten ze bespelen. Ze musiceren ieder afzonderlijk of in harmonie op drie rietfluiten tegelijk. Een wonderlijk samenspel. Rietfluitspeler, een beroep waar ik tot op vandaag nog nooit van gehoord heb en weer denk ik aan wijlen Toon Hermans en  zijn lieve echtgenote Rietje.

Gelukkig heb ik mijn camera mee en maak opnames van het overdonderend succes van de fluitspelers.  Later neemt Luca bij zijn volgend bezoek aan Sardinië de VHS-cassette met mijn opname mee. Bij zijn terugkeer krijg ik vanwege de muzikanten niet enkel een CD met hun ‘gefluit’ cadeau maar ook een flesje Mirto, de overheerlijke Sardijnse likeur. Die drink je uit een neut,  zonder rietje.

3 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 augustus 2025 - 17:54

Hi Gi, bedankt voor jouw reactie op mijn inzending. Ik was ooit op dit uitstekende festival. Niet alleen de muziek is er bovenaards, ik weet begot niet meer hoe ik na mijn zoveelste triple van het vat weer thuis geraakt ben...

Gi

8 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 augustus 2025 - 23:32

Riska, bedankt om te reageren. Of ik er echt geweest ben? Wie weet? 

3 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
13 augustus 2025 - 9:34

Hoi Gi,

Mooie bijdrage.

Ik vraag me alleen af waarom je niet in de verleden tijd bleef vertellen?

Maar goed, dat is een detail. Ik las het graag.

Grtn

Gi

8 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
13 augustus 2025 - 12:15

Bvdc, dankjewel. Ik vroeg me het zelf ook af wat beter was, maar koos voor het verhaal zelf toch voor de tegenwoordige tijd. Het werkte want Riska las het of ik er echt geweest was.

3 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
13 augustus 2025 - 15:33

Ja, het werkt hoor! Het is omdat het begint in de verleden tijd en dan overgaat in tegenwoordige tijd (Hij troonde mij een dertigtal jaren geleden mee -> Op de festivalweide kijk ik de ogen uit mijn kop). Maar het stoort niet, zoals ik zei, het is een detail. ;)

6 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
14 augustus 2025 - 19:37

Hallo Gi

Ik dacht even dat je de naam van de gemeente en het festival verzonnen had. Ze klinken sprookjesachtig, maar zijn dus echt. Even gegoogled :-)  Lekker muziek ook.

Maar terug naar je verhaal. Fijn geschreven. Leest vlot.Leuke afsluitende zin. Alhoewel ik een neut ken als een borreltje of een slokje, niet als iets om uit te drinken. Mogelijk is dat ook weer een verschil tussen België en Nederland.

Gi

8 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
15 augustus 2025 - 0:23

Dank je Ancenita, wij gebruiken het woord neut in feite nooit in Vlaanderen en ik dacht ik zal een woord opzoeken dat de Nederlandse vrienden kennen. Ik bedoelde uiteraard het borrelglaasje. Schol!

1 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 augustus 2025 - 21:15

Prima beschrijving van het festival maar toch neem je mij niet helemaal mee. Ik blijf een beetje buitenstaander.. Misschien door gemis van dialoog,..? Ik lees het daardoor denk ik meer als een verslag dan als verhaal. (Waar op zich niets mis mee is!)

Gi

8 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 augustus 2025 - 23:29

Lia, om je mee te krijgen ga ik er wat dialoog in stoppen. Benieuwd of je de tweede versie beter vindt?  In deze versie heb ik ook rekening gehouden met de andere commentaren. 

14 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 augustus 2025 - 20:07

Ha Gi,
Dat met de dialoog werkt erg goed. Het lijkt even of Luigi de vader van Luca is. Er ontbreekt een vraagteken na: ‘Welke instrumenten spelen jullie?’ Leuk einde waarbij je het Italiaans handig inzet. Ik zal de muziek eens googlen. 

Gi

8 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 augustus 2025 - 23:13

Dankjewel Emmy. Tja als Luigi de vader van Luca zou zijn is Luca de broer van Fabio. 

Gi

8 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 augustus 2025 - 0:46

Neen hoor Odile, wilde deze ervaring eindelijk eens aan het papier (scherm) toevertrouwen. Het conflict kwam later toen de vriendschap met Lucas stuk liep.