Gi

8 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#570 Bruxelles Here I come

6 augustus 2025 - 18:30

Deze Engelse titel is tevens  het opschrift van het bijzondere boekje van Vlaamse schrijver Eric De Kuyper.  Ik lees er voor het eerst hoe een huis horig kan zijn. Hij heeft het vervolgens over de ensuite. Volgens hem is dat de middelste ruimte van een woonst met drie doorlopende kamers. In een voordelig  Engels hotel staat het voor een douchecel met toilet binnen de kamermuren. In de woning van De Kuyper hoor je burengeruchten of de tram die voor de voordeur voorbij raast. Achteraan, in de achterkamer is een waterkraan en gas, die wordt dus willens nillens  keuken genoemd.

6 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
6 augustus 2025 - 21:11

Hallo Gi,

Ik merk dat ik een beetje zoekende ben bij je verhaal. Gaat het helemaal over de woning van De Kuyper? Heeft zijn woning een ensuite? En is het horig? Tussen die eerste twee zinnen en de rest van het verhaal voel ik een afstand. 

Een mooie passage die tot mijn verbeelding spreekt is deze:

In de woning van De Kuyper hoor je burengeruchten of de tram die voor de voordeur voorbij raast. Achteraan, in de achterkamer is een waterkraan en gas, die wordt dus willens nillens  keuken genoemd.

3 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
6 augustus 2025 - 23:00

Hoi Gi,

Ik las je informatieve bijdrage met gepaste interesse. Ik deel het sentiment van Ancenita. Ik vermoed dat het zo in elkaar zit om het rijmspel te laten werken, maar daardoor leest het (als verhaal) iets minder vlot voor mij.

Niettemin graag gelezen,

Grtn

Gi

8 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 augustus 2025 - 1:22

@ Ancenita, ik heb niets (of toch weinig) tegen Tinus, maar wordt toch liever niet met hem verward. In het geciteerde boek heeft De Kuyper het over het appartement van zijn tante, maar dat is hier m.i. niet van belang. 
@ Bvdc, dankjewel voor de reactie. Ik heb bij het schrijven en schrappen mij niet echt met het rijmspel bezig gehouden, dat zal de dichtcoach mij straks wel duidelijk maken. 

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
7 augustus 2025 - 11:10

Gi leuke tekst over de uitleg van de inhoud van het boekje van Eric De Kuyper. Om misverstanden te voorkomen zou je kunnen overwegen om een witregel in te voegen tussen de eerste en tweede zin. Je tekst met plezier gelezen.

6 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 augustus 2025 - 12:15

Hoi Gi, of het qua rijn en halfrijm voldoet aan de opdracht laat ik aan de coach over. De beschrijving van een ruimte is karig. Het gaat meer over De Kuyper en hoe hij iets benoemt. De bedoeling was volgens dat we zelf iets zintuiglijks moesten schrijven. 

12 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
7 augustus 2025 - 19:27

Jammer dat je je niet op de klank verwantschappen heb gefocust. Ze staan er wel degelijk in, maar ik denk dat juist wat meer rijm het van een wat 'droog' informatief verhaal, juist een meer dansend verhaal had gemaakt.