1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

#570 Rarus Litterae (herschreven na feedback coach)

5 augustus 2025 - 15:10

Dasila loopt schoorvoetend over de uitgesleten knoestige vloerdelen. Het framboosrode kleed met patronen van groene slangen en slingerplanten dempt haar voetstappen. Ze ruikt de prikkelende geur van tovenaarskruiden. Op de oude houten schraagtafel ligt perkament, een pen, een pot inktvisinkt en de voor haar bestemde Liber Secretus Linguae Animalis. Ze staart naar de planken waarop groezelige boeken en gekreukelde, verkleurde documenten liggen. Deze hangen aan de met Douglashouten balken verstevigde wanden van gespikkeld, gebarsten, geel pleisterwerk. Verder ziet ze kisten met erop en erin mysterieuze objecten van onbekende herkomst. Haar blik valt op het geheimzinnig, gesloten valluik in de hoek.

Versie 1

Dasila stapt schoorvoetend op de knoestige vloerdelen. Hierop ligt een framboos rood kleed met patronen van groene slangen en slingerplanten. De tovenaarswinkel ruikt naar een mengsel van peper, gember, kaneel en kardemon. Op het tapijt staat een oude houten schraagtafel met perkament, pen en een pot inktvis inkt en de Liber Secretus Linguae Animalis. De wanden zijn van gespikkeld gebarsten stucwerk en verstevigd met Douglashouten balken. Hieraan hangen planken met magische boeken en gekreukelde verkleurde documenten. Langs de wanden staan kisten met erop en erin geheimzinnig objecten van onbekende herkomst. Haar blik valt op het gesloten valluik in de hoek.

(vervolg op #563 Linguae Animalis)

3 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
5 augustus 2025 - 16:48

Hoi Job,

Eerst en vooral: ik ken hier niks van dus mogelijk is dit waanzinnig goed op technisch vlak en zie ik het niet eens. In dat geval: mijn excuses. ;-)

Ik las het graag. Zo rijk van detail, dat vond ik heel knap. Niet per se mijn genre, maar ik zou wel heel graag verder lezen, dus dat zegt genoeg!

Als ik echt ambetant doe: soms haperde ik eens (de eerste zin bvb), maar dat kan aan mij liggen.

Mooie bijdrage.

Grtn

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
5 augustus 2025 - 17:04

Bvdc25 bedankt voor je feedback. Ik heb de eerste zin geknipt in twee zinnen. Dat leest inderdaad een stuk prettiger. In ieder geval fijn dat je het graag gelezen hebt.

13 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
5 augustus 2025 - 18:20

Dag Job,

Ik heb er geen mening over, want ik heb er echt geen benul van.
Ik laat dit helemaal aan de coach.
Wel een mooi beeld wat je schetst.

4 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
6 augustus 2025 - 4:45

Job,

Hoewel je de schoonheid van de voorbeeldzin in mijn opdracht hier niet weet te evenaren, zet je weer een mooi spel neer van klinker- en medeklinkerherhalingen. Mooi is bijvoorbeeld groene slangen en slingerplanten, waar naast klinkerrijm (slangen/planten) ook sprake is van pararijm (slangen/slinger). Pararijm is een rijmvorm waarbij beginmedeklinkers en eindmedeklinkers van twee woorden aan elkaar gelijk zijn, maar die wel een andere klinker bevatten (bv hart/hert).
Het blijft wellicht een gevoelskwestie, maar de oh-, o- en oe-klanken; dozen vol groezelige boeken brengen mij meer in een toverwinkel dan de stank van planken vol dranken. Ben benieuwd hoe andere lezers dit beleven.
Dasila stapt schoorvoetend op de knoestige vloerdelen. > Ik denk dat het net iets mooier is om te schrijven:  Dasila loopt schoorvoetend over de knoestige vloerdelen. Van o naar ôôh naar oe 'glijdt' mooi.

Ik wil niet op de stoel van schrijfcoaches zitten, maar ik wil toch het volgende kwijt: Je beschrijft aardig, maar ik zou liever zien dat je minder als auteur in je verhalen aanwezig bent en meer kruipt in de huid van je personages. Tussen de eerste en laatste zin hoor ik jou als verteller, terwijl ik liever meebeleef met de hoofdpersoon.
Dus niet:

Hierop ligt een framboos rood kleed met patronen van groene slangen en slingerplanten. De tovenaarswinkel ruikt naar een mengsel van [...]

Maar bijvoorbeeld:

Een framboosrood kleed met patronen van groene slangen en slingerplanten dempt haar voetstappen. Ze ruikt een mengsel van [...]

Naar mijn idee haalt een auteursstem de lezer uit het verhaal. Probeer meer te schrijven vanuit het perspectief van je personages.

Haar blik valt op het gesloten valluik in de hoek. > Mooi taalspel, maar ik zou i.p.v. valluik gewoon luik schrijven. 

• De tovenaarswinkel ruikt naar een mengsel van peper, gember, kaneel en kardemon. > Dit geeft mij toch het idee dat ze een kruidenierszaak is ingelopen. 
  • kardemon > kardemom
  • framboos rood > framboosrood
  • inktvis inkt > inktvisinkt

De dichtcoach

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 augustus 2025 - 10:29

Musonius bedankt voor je uitgebreide feedback. Ik zal je suggesties proberen te verwerken in het verhaal. Vanaf mijn eerste stage als onderwijzer werd ik al gewezen op mijn rol als observator. Deze is mij blijkbaar op de huid geschreven. De spellingsfouten haal ik er zo wie zo uit. 

De tovenaar gebruikt de kruiden als hij speciale toverdranken klaar maakt.

5 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
6 augustus 2025 - 11:53

Ik vind het tovenaarswinkeltje een leuke plek. Fijn dat het weer langskomt.

Het beoordelen van de tekst vind ik lastig. In het geheel is het magisch aangenaam. Alleen het loopt niet altijd lekker.

Misschien is het te overweldigend. Sommige stukkes zijn moeilijk voor te stellen: “Hierop ligt een framboos rood kleed met patronen van groene slangen en slingerplanten.”

Ook zorgt het gebruik van van de bijvoeglijke naamwoorden soms voor een langere zin zoals “planken met magische boeken en gekreukelde verkleurde documenten.” Hier vind ik de 'eu' klanken fijn, maar het 'gekreukelde verkleurde' verlengt de zin teveel naar mijn smaak. Misschien is het ook de dubbele bijvoeglijke naamwoorden.  'met verkleurde boeken en gekreukelde documenten' vind ik fijner klinken.

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 augustus 2025 - 12:12

Angus bedankt het lezen en voor je reactie.

Musonius ik heb de tekst herschreven. Ben benieuwd naar jouw reactie. Beide teksten laten staan gezien het geringe aantal woorden.

Tinus bedankt voor je feedback. De bijvoeglijke naamwoorden gebruik ik om de sfeer en de aanwezige objecten te omschrijven.  In een fantasy-verhaal zitten soms elementen die je je moeilijk voor kunt stellen.

1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
6 augustus 2025 - 13:50

Hoi Job, ik heb eens zitten kijken naar de eerste zin in de twee versies: 
Dasila loopt schoorvoetend over de uitgesleten knoestige vloerdelen.
Versus:
Dasila stapt schoorvoetend op de knoestige vloerdelen.
Leuk hoor, om te focussen op één zin, het brengt me veel merk ik.

Voor mij is de tweede aangenamer om drie redenen:

1. Als Asila 'stapt op' dan stap ik zó met haar het verhaal in, het is een beetje een 'er was eens...'. Als ze 'loopt over' is ze al bezig, en ligt er voorafgaand aan het lopen een wereld open die ik niet kennen kan.  
2. Ik vraag me af of je schoorvoetend kunt lopen, voor mijn gevoel zit het 'lopen' al opgesloten in 'schoorvoeten' zoals 'springen' al in 'hinkelen' zit, bijvoorbeeld.
3. Op dezelfde manier zit in 'knoestig' al 'uitgesleten'. De knoesten ga je pas voelen als de rest uitgesleten is, denk ik. 

Enfin: wat betreft de eerste zin ben ik voor versie 2!

Tot volgende keer! Bertine

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 augustus 2025 - 14:24

Sporenschrijft bedankt voor je uitgebreide feedback. Je kunt met een bijvoeglijk naamwoord voor lopen  onderscheid aanbrengen. Lopen kun je namelijk op heel veel verschillende manieren doen. Voor mij zit er een groot verschil tussen springen en hinkelen. Knoesten zie je ook zitten in nieuw hout. Het uitslijten ontstaan door langdurig gebruik.

5 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
6 augustus 2025 - 18:52

Hallo Job, ik denk dat de nieuwe versie echt wel een verbetering is. Het leest net iets prettiger merk ik. Maar, ik heb er totaal geen verstand van.

6 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
6 augustus 2025 - 20:45

Job,

Ik hou wel van je tovenaarsverhaaltjes. Ik vind de tweede versie duidelijk beter dan de eerste. Wat ik echt goed terug kan zien is hoe je in de huid van de HP gekropen bent. Het is veel minder beschrijvend. Voor mij ook heel leerzaam om te zien wat het verschil is. 

6 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
6 augustus 2025 - 23:18

Hoi Job, mooie beschrijving. Ik sluit me aan bij Tinus over de bijvoeglijke naamwoorden. Overdaad schaadt, maar wellicht hoort dat bij dit soort teksten. Verder graag gelezen. 

3 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
6 augustus 2025 - 23:54

Hallo Job, heel mooie, sfeervolle beschrijving van een mysterieuze winkel. Ik vind je tweede versie ook beter, omdat je meer vanuit het standpunt van Dasila vertelt.  De tovenaarskruiden vind ik heel goed gevonden. Dat woord prikkelt mijn fantasie, terwijl de opsomming in je eerste versie inderdaad meer aan een kruidenierswinkel deed denken.
Enkele zeurtjes: ik weet niet wat je bedoelt met een vloerdeel. Wat is er mis met het simpele woord “vloer”? / Als je meerdere bijvoeglijke naamwoorden achter elkaar zet, hoort er een komma tussen.

3 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 augustus 2025 - 9:42

Hallo Fief, bedankt voor de leerrijke link. Bij “gespikkeld gebarsten geel pleisterwerk” zou ik toch wel graag wat kommapauzes zien. Een “geheimzinnig gesloten valluik” is volgens mij een valluik dat op een geheimzinnige wijze gesloten is, terwijl bij een “geheimzinnig, gesloten valluik” het valluik én geheimzinnig én gesloten is.

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
7 augustus 2025 - 10:23

Riska bedankt voor je fedback.

Ancenita ik vind het vaak lastig om in de huid van de HP te kruipen. Het trucje dat ik nu voor mezelf toepas is om het verhaal ook een keer in het ik-perspectief te schrijven of te lezen.

Emily een houten vloer bestaat uit losse planken, deze worden ook vloerdelen genoemd.

Fief bedankt voor de link. Weer wat bijgeleerd. Heb wat komma's toegevoegd in de tekst.

12 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
7 augustus 2025 - 19:04

Mooie bijdrage. Ik las je herschrijf. Zelf ben ik niet zo'n liefhebber van het genre, maar naar mijn idee heb je het wel treffend in die stijl geschreven, inclusief de overdaad aan bijvoeglijke naamwoorden.