#568 Schijn bedriegt
Ik moet 'm schrijven, ik moet 'm schrijven. De woorden dreunen in mijn hoofd. Langer uitstellen kan niet meer. Ongedurig loop ik door de kamer. Mijn duim duwt driftig op het knopje van een balpen. Ik trek ruw een la open van het bureau. Te ruw. De la komt helemaal naar buiten en ik kijk naar de chaos op de vloer. ‘Godnondejuu. Geloeiende.’ Tussen de telefoonkabels, laders, pasjes en tientallen losse punaises en paperclips vis ik een schrijfblok op. Ik plof in de bureaustoel, sla met trillende handen de schrijfblok open en begin: 'Lieve pap.' Nee, nee, nee, dat kan niet, veel te klef. Ik scheur het blad uit de blok en begin opnieuw.
‘He pa,
Je geplande bezoek aan mij kan helaas niet doorgaan. Ik ben gevraagd als mentor om huiswerkbegeleiding te geven aan de eerstejaars. 'Daar heb ik natuurlijk ja op gezegd.’
Bij die laatste zinnen krimp ik ineen en grijp naar mijn buik. Alweer een leugen. Het is alsof mijn vader met zijn strenge blik over mijn schouder meekijkt naar de letters die alle kanten op schieten. Wat als hij erachter komt? Ik hoor zijn bulderende stem al doorzagen over mijn ondankbaarheid. Ik voel zijn mantra achter mijn slapen kloppen: 'Krom gelegen heb ik voor jou, zodat jij in The States kon gaan studeren.’
Tranen wellen op en ik proef snot op mijn bovenlip. Ik weet geen weg terug. Mijn hoofd loopt over van leugens over mijn geweldige studieresultaten en mijn luxueuze studentenleven. Ik weet niet eens meer wie ik wat verteld heb. Er is niemand die weet dat ik in werkelijkheid maar een paar maanden college gevolgd heb. Daarna werd het me al gauw te zwaar. En vorige maand die brief van DUO. Door een steekproef ontdekt dat ik een spookstudent ben.
Hoe graag zou ik je willen schrijven pa, dat ik eraan onderdoor ga. Geen geld meer, geen vrienden. Noodgedwongen nu in een gehuurde kamer waarin ik mijn kont net kan keren.
Ik richt mijn blik weer op het papier en schrijf met een brok in mijn keel: ‘Het gaat geweldig met me. Je zou vast trots op me zijn.’ Die laatste zin kras ik met zoveel geweld weer door, dat het papier scheurt. Ik maak een prop van de flarden papier en gooi het richting de prullenbak. De prop tikt tegen de rand en valt ernaast.
Dag Ancenita, Tussen de…
Dag Ancenita,
Tussen de telefoonkabels, laders, pasjes en tientallen losse punaises en paperclips vis ik een schrijfblok op.
Mooi en herkenbaar, de inhoud van de lade. Daarmee trek je mij in het verhaal.
Mooi ook (wat mij betreft) die druk van verwachtingen neergezet en de leugens die daaruit voort kunnen vloeien.
Ik maak een prop van de flarden papier en gooi het richting de prullenbak.vond ik iets teveel voldoen aan de opdracht.
Maar de slotzin De prop tikt tegen de rand en valt ernaast. nam mijn bedenkingen weg.
Graag gelezen.
Hallo Angus, Dankjewel…
Hallo Angus,
Dankjewel. Gelukkig heb ik je bedenkingen weggenomen.
Tuurlijk. Groet vanuit de…
Tuurlijk. Groet vanuit de Caeciliastraat eind vorige eeuw;-}
:-) Lokerstraat, vorige eeuw…
:-) Lokerstraat, vorige eeuw, groet je terug.
Hoi Ancenita, Mooie,…
Hoi Ancenita,
Mooie, herkenbare scène.
Ik ben benieuwd wat de verteller uiteindelijk geschreven heeft, als het haar tout court gelukt is om iets neer te pennen.
Graag gelezen :)
Dankje BVCD25. Ik ben ook…
Dankje BVCD25. Ik ben ook benieuwd :-)
Hoi Acenita, Je verhaal…
Hoi Acenita,
Je verhaal heeft een simpel uitgangspunt, maar wat het zo interessant maakt, is de vraag hoe het zover gekomen is dat het kind de vader zo lang heeft voorgelogen. Als de vader inderdaad krom gelegen heeft om die studie te kunnen betalen, dan is het ook logisch dat pa er niet blij mee zou zijn om van deze spookstudent te horen. Dat weet het kind, maar waarom heeft het besloten om te beginnen met liegen en dat maar te blijven doen, tot op het punt in je verhaal?
Daar zit een verhaal achter. 'Gewoon' gigantische schaamte, of misschien wel angst voor een vader die erg aggressief zou kunnen worden als hij nieuws als dit zou horen, het kan allebei, want daar hint je verder niet uitgesproken naar. Normaalgesproken zou dat een valkuil kunnen zijn, maar je vangt dit heel goed op door de aarzelingen en zelfverwijt van het kind goed naar voren te laten komen. Onder andere de flinke ruk aan de lade helpen daar heel goed bij.
Goed gedaan!
Groet,
Nadine
Dankjewel voor je…
Dankjewel voor je uitgebreide reactie Nadine. En het mooie compliment.
Ik vind het bijzonder hoe jij dit kunt analyseren. Ik schrijf mijn verhalen behoorlijk intuïtief. Zou bijvoorbeeld niet kunnen beredeneren waarom die ruk aan de la een dergelijk effect heeft. Viel dat alleen nog maar.
Fraai geschreven waarbij ik…
Fraai geschreven waarbij ik helemaal mee kon leven met de HP.
Dankjewel Job. :-)
Dankjewel Job. :-)
Een levensecht verhaal,…
Een levensecht verhaal, vind ik. Ze zijn er, jong volwassenen die lang de schijn ophouden dat ze studeren en uiteindelijk ten onder gaan aan hun eigen leugens. Triest natuurlijk, maar ik vind het heel mooi hoe jij dit in een verhaal verwerkt hebt. De worsteling van HP is heel duidelijk; ik kreeg het echt met hem of haar te doen. Vooral de zin ''Je zou vast trots op me zijn'' en het verbeten doorstrepen van die zin spreekt een groot verlangen, en tegelijk heel veel frustratie!
Hallo lia, Ja helaas, zijn…
Hallo lia,
Ja helaas, zijn ze er. En zoals Nadine ook al schreef zit er vaak zo'n triest verhaal achter: Onlangs indrukwekkende podcast hierover geluisterd. Dat inspireerde me voor dit verhaal.
Dank voor je compliment.