568 - De jongen op de fiets
Ze zit aan de tafel waar haar broer ooit zijn eerste liefdesbrief schreef. Buiten ronkt de bosmaaier van de buurman; binnen verkruimelt haar zoveelste mislukte brief tot snippers tussen haar vingers.
Ze vraagt zich af of zij, daar aan de andere kant van de wereld, ook brieven opnieuw schrijft. Of zij gewoon begint, en afmaakt.
Door het open raam zweeft een wesp naar binnen. Ze volgt het dier met haar ogen, verdwaald in gedachten. Normaal zou ze opspringen en hem kordaat naar buiten jagen, maar vandaag niet. Vandaag blijft ze zitten.
In de groeven van het oude houten tafelblad glinsteren kleine beekjes van tranen. Haar adem stokt.
Ze duwt een nieuwe prop papier in de overvolle prullenbak en begint opnieuw.
“Ik kan helaas niet komen.”
De inkt loopt uit op het woord niet, waar een traan valt. Ik kan helaas komen lijkt er nu te staan. Ze schuift het vel van zich af, alsof het haar verraadt.
Drieënzestig is hij geworden, haar broertje. Die vervelende jongen die het grappig vond een natte vinger in haar oor te steken. Ze had hem al meer dan elf jaar niet gezien. Hij was koppig, zij niet minder.
Toch was Tom een verbinder. Hij bracht mensen bij elkaar, hoe onwaarschijnlijk ook. En dus had zijn vrouw bedacht dat het goed zou zijn om nog één keer op hem te proosten.
Aan de telefoon had ze zonder aarzelen gezegd: ja, ik kom ook. Maar de tijd heeft de wil langzaam omgekeerd.
Ze schuift de prullenbak opzij en opent de la onder het tafelblad. Tussen vergeelde papieren, batterijen en wat losse tierelantijntjes vindt ze de foto.
Zij, zijn vrouw, en Tom. Hun armen om elkaar heen. De wijnranken achter hen.
Hij lacht. Alsof hij haar zo weer zou plagen.
Ze draait de foto om, aarzelt even, en schrijft met vaste hand:
Ik kom niet.
Annabel.
Dan, alsof het afgesproken is, fietst er een jongen voorbij.
Zwart haar. Smalle schouders. Veertien, hooguit.
Ze pakt haar glas van de tafel, heft het iets op, nauwelijks zichtbaar.
“Dag, Tom,” zegt ze.
En stopt de foto in een envelop.
Welkom Caitliin op dit forum…
Welkom Caitliin op dit forum. Je hebt een schrijfstijl die we hier nog niet vaak zijn tegengekomen. Complimenten! Het is nu wat laat (vroeg) om uitvoeriger te reageren, maar morgen (straks) kom ik beslist nog terug.
Hoi Caitlin, Je verhaal is…
Hoi Caitlin,
Je verhaal is maakt heel nieuwsgierig naar wat er precies is voorgevallen in deze familie. Jouw schrijfstijl leest heel natuurlijk, de aarzelingen en het oud zeer van de brievenschrijfster is duidelijk voelbaar.
Maar Tom was een verbinder. Koppig, maar wel een verbinder. Wat maakt dan dat die verbinding nu niet meer mogelijk is? Ja, de briefschrijfster is koppig, maar ze heeft duidelijk verdriet. Ze wil dit dus zelf ook niet.
Het geeft je verhaal kracht dat je wat er speelt niet letterlijk uitschrijft, maar een kleine hint ernaar zou geen kwaad kunnen, nu is het nog net een beetje te open.
Het slot is erg mooi bedacht en geeft een einde waar de lezer ondanks alles toch een troost aan heeft, waar je die anders zou achterlaten met een gevoel van onbehagen, of het gevoel dat er iets niet af zou zijn. Dit kleine, maar veelzegggende gebaar daar een originele en uitstekende vondst voor!
Goed gedaan!
Groet,
Nadine
Hoi Caitlin, welkom…
Hoi Caitlin, welkom inderdaad.
Mooi verhaal, met een heldere vertelstem. Mooie details en een goede sfeer. Ik moet zeggen dat ik de strekking van het verhaal wel volg, maar niet helemaal waarom ze niet kan komen. Is het te moeilijk voor haar?
Maar zeer zeker graag gelezen!
Zoals beloofd, nog dit over…
Zoals beloofd, nog dit over jouw inzending: je hebt niet eens vierhonderd woorden nodig om een compleet verhaal te vertellen over de twijfel om eerst wel en dan weer niet naar de drink bij de uitvaart van een broer te gaan. Ondanks al diens tekortkomingen proost je in je eentje toch op hem en neemt op die manier afscheid. Knap, ik hoop nog meer van je te lezen op dit forum.
Gi: Heel erg bedankt voor…
Gi:
Heel erg bedankt voor je warme welkom op het forum. Wat fijn dat je later nog bent teruggekomen met feedback. Dat waardeer ik enorm. Ik ben nog zoekende in mijn schrijfstem, dus jouw compliment geeft me veel vertrouwen om verder te gaan.
Nadine:
Dank je wel voor je zorgvuldige en inhoudelijke reactie. Ik neem je suggestie zeker mee om een kleine hint toe te voegen. Ik merk dat ik nog aan het aftasten ben waar precies de grens ligt tussen te weinig en te veel vertellen. Je hielp me dat scherper zien.
Sonnema:
Ook jij heel erg bedankt voor je vriendelijke reactie en het warme welkom. Toen ik je opmerking teruglas en daarna mijn eigen verhaal, zag ik dat je gelijk hebt. De reden waarom ze niet gaat is nog net iets te vaag. Ik ga oefenen met het net iets concreter maken, zonder gelijk alles letterlijk te benoemen.
Hoi Caitlin, Welkom op het…
Hoi Caitlin,
Welkom op het forum!
Wat een mooi verhaal, ik las het met veel plezier. Knap hoe je het innerlijke conflict vastlegt. De details, de langzame, bedachtzame stijl, ik genoot ervan.
Er staan een paar darlings in die voor mij niet hoefden (In de groeven van het oude houten tafelblad glinsteren kleine beekjes van tranen, hèh), maar ik snap dat je ze erin laat.
Wat een binnenkomer. Blijven schrijven, graag! :-)
Ha Caitlin, Van harte welkom…
Ha Caitlin,
Van harte welkom hier! Ik heb genoten van je bijdrage. Je openingszin trefzeker en sterk.
Een paar kleine wenken: Een brief kan niet verkruimelen tot snippers, wel tot snippers gescheurd worden. De zin over de groeven van het oude houten tafelblad is iets te sterk aangezet naar mijn smaak. Waar je het dan wel weer heel mooi aanpakt vind ik in de zin over hoe de inkt uitloopt in het woord niet etc. Mooi ook hoe je de broer weer herintroduceerd en de plak waar je dit doet.
Ik las in je voorstelbericht dat je het ook met je hart te stellen hebt gehad (ik ben zelf een aantal weken geleden aan mijn hart geopereerd) en wil je een goed herstel wensen! Heel goed dat je weer bent gaan schrijven!! Ga zo door zou ik zeggen!
Dag Caitlin, In…
Dag Caitlin,
In tegensstelling tot Nadine mis ik de kleine hint niet.
Integendeel. Laat mij het maar lekker zelf invullen. Ik heb wel een idee. Een gevoel is misschien beter op zijn plaats. En dat hoeft niet het juiste te zijn.
Ik ben het overigens eens met bvdc25. De zin lijkt me wel een functie te hebben, maar heeft volgens mij een aanpassing nodig.
Graag gelezen en welkom!
Ja, goed gedaan; GG en ook…
Ja, goed gedaan; GG en ook altijd als een verhaal eindigt met dat HP het niet doet ben ik fan!
Welkom!
Ha Caitlin, Wat een…
Ha Caitlin,
Wat een prachtige binnenkomer op dit forum. Je beschrijving van de innerlijke worsteling raakt me. Gi schreef het al: je hebt een bijzondere schrijfstijl. In weinig woorden weet je een hele scène neer te zetten, die ik zo voor me zie. Mooi, die zin "de tijd heeft de wil langzaam omgekeerd". Het slot met de fietsende jongen waar ze het glas op heft is mooi gevonden en goed beschreven. Ben benieuwd naar meer verhalen van je!