#568 Gehackt en genekt (Herschrijf)
Versie 2
De woorden stonden bibberig op het briefpapier met het logo van het Openbaar Ministerie. Het is ook niet dat je ontspannen schrijft met de loop van een pistool in je nek.
'Lees maar voor,' zei ik.
'Beste Frank,' klonk het haperend; 'Zoals je hebt gehoord, is ons systeem gehackt. Ik word gedwongen je per brief te informeren.'
'Stop! Op een nieuw vel beginnen. Dat word gedwongen kan een verkeerde indruk wekken.' Ik lachte. 'Maak daar ik voel me gedwongen van.
'Klootzak,' mompelde hij.
'Vervloek je nu jezelf?' Ik wapperde hem wat verkoeling toe met de uitdraaien van zijn smachtende berichten, ook getooid met dat logo, op een lekke pedosite.
Hij liet zijn hoofd zakken, pakte een blanco vel en herschreef.
'Wat hadden we nog?', vroeg ik.
'Ik moet je ook meedelen, voordat je het van onze afdeling hoort, dat ik de gegevens van ons systeem heb verkocht. Gokschulden.'
'Nee, maak dit er van: Wat ik je ook wil meedelen, is dat ik de gegevens van ons systeem heb verkocht. Ik ga er nu goed van leven. Ergens waar niemand me zal vinden. Onze ontmoeting in Washington lijkt me uiteraard geen goed idee.'
Hij aarzelde.
'Schrijf nu maar.' Ik veinsde begrip in mijn stem. 'Troost je. Niemand zal weten wat voor een monster je was. Ze zullen denken dat je corrupt was. Meer niet.'
Er klonken doffe tikjes; zweetdruppeltjes die op het papier vielen.
'Dank je, voor het extra DNA-materiaal. Beter dan je handtekening.'
Hij boog weer zijn hoofd.
'Sluit maar af met: Wat ik je wel kan verzekeren is, dat de informatie die ik je wekelijks verstrekte over de organisatie van Lange John geheel correct was. Ook over hun activiteiten bij jullie in de VS.'
Hij draaide zijn hoofd en keek me niet begrijpend aan.
Ik knipoogde. 'We hebben de FBI via jouw account een jaar lang iedere maandag wat gegevens verstuurd. Maar die zien op de handel van onze grootste concurrent. Schrijf!'
Hij schreef.
'Nu nog Oprechte groet, Diederik en je handtekening.'
'Dat was het. Doe maar in de envelop en de envelop stop je in het plastic mapje rechts van je.'
Hij deed het.
Het blijft me altijd verbazen dat de meeste mensen die niets meer te verliezen hebben niet een laatste kans wagen om hun lot te ontlopen.
Versie 1.
De woorden stonden bibberig op het briefpapier met het logo van het Openbaar Ministerie. Eerlijk gezegd, weet ik niet of ík met een vaste hand zou kunnen schrijven als er iemand achter me zou staan met een pistool op mijn nek gericht.
'Lees maar voor,' zei ik.
'Beste Frank,' klonk het haperend; 'Zoals je hebt gehoord, is ons systeem gehackt. Ik word gedwongen je per brief te informeren.'
'Stop! Op een nieuw vel beginnen. Dat word gedwongen kan een verkeerde indruk wekken.' Ik lachte. 'Maak daar ik voel me gedwongen van.
'Klootzak,' mompelde hij.
'Vervloek je nu jezelf? Dat je zo geil was dat je op je laptop van het OM op een lekke pedosite ging zoeken naar jongetjes?'
Hij liet zijn hoofd zakken, pakte een blanco vel en herschreef.
'Wat hadden we nog?', vroeg ik.
'Ik moet je ook meedelen, voordat je het van onze afdeling hoort, dat ik de gegevens van ons systeem heb verkocht. Gokschulden.'
'Nee, maak dit er van: Wat ik je ook wil meedelen, is dat ik de gegevens van ons systeem heb verkocht. Ik ga er nu goed van leven. Ergens waar niemand me zal vinden. Onze ontmoeting in Washington lijkt me uiteraard geen goed idee.'
Hij aarzelde.
'Schrijf nu maar.' Ik veinsde begrip in mijn stem. 'Troost je. Niemand zal weten wat voor een monster je was. Ze zullen denken dat je corrupt was. Meer niet.'
Er klonken doffe tikjes; zweetdruppeltjes die op het papier vielen.
'Dank je, voor het extra DNA-materiaal. Beter dan je handtekening.'
Hij boog weer zijn hoofd.
'Sluit maar af met: Wat ik je wel kan verzekeren is, dat de informatie die ik je wekelijks verstrekte over de organisatie van Lange John geheel correct was. Ook over hun activiteiten bij jullie in de VS.'
Hij draaide zijn hoofd en keek me niet begrijpend aan.
Ik knipoogde. 'We hebben de FBI via jouw account een jaar lang iedere maandag wat gegevens verstuurd. Maar die zien op de handel van onze grootste concurrent. Schrijf!'
Hij schreef.
'Nu nog Oprechte groet, Diederik en je handtekening.'
'Dat was het. Doe maar in de envelop en de envelop stop je in het plastic mapje rechts van je.'
Hij deed het.
Het blijft me altijd verbazen dat de meeste mensen die niets meer te verliezen hebben niet een laatste kans wagen om hun lot te ontlopen.
Ik haalde de trekker over.
Bloedspetters daalden neer op het plastic mapje.
Mijn alter ego en ik sluiten even aan bij de actualiteit ;-)
Ha Angus, dit is wel een…
Ha Angus, dit is wel een heel originele invulling van de opdracht. De worsteling en het ongemak komen goed uit de verf, evenals de dreiging van het naderend einde. De ontmoeting gaat ook al niet door ...
Spannend geschreven, met humor en mooi die zin: "Het blijft me altijd verbazen dat de meeste mensen die niets meer te verliezen hebben niet een laatste kans wagen om hun lot te ontlopen." Je alter ego is duidelijk een ervaringsdeskundige.
Met heel veel plezier gelezen!
Originele invulling - leuk!…
Originele invulling - leuk! Je zit meteen in de actie. Geen gedoe, er zit vaart in - heerlijk.
Bij de dialoog heb ik gemengde gevoelens: sommige zinnen zijn gepast droog, andere keren voelt de verteller zodanig almachtig, berekend, geslepen, koelbloedig dat het een beetje als een toneelstuk aanvoelt, niet als een donkere, gevaarlijke realiteit in het misdaadmilieu.
Deze zin:
Zou ik ofwel nog bruter, harder, rauwer maken (full-in gaan)... of subtieler (denk: Vervloek je nu jezelf? Je weet toch wat ze doen met pedofielen in de bak). Nu hangt het er voor mij precies wat tussenin, en het komt (voor mij dus) wat raar over binnen het geheel. Alsof het wil choqueren.
Maar: echt van genoten. Je kan dit als geen ander. Spannend, goed tempo, graag gelezen.
Dag Aagje, Dank je. Leuk…
Dag Aagje,
Dank je.
Leuk om te lezen dat je het met heel veel plezier las.
Want eerlijk gezegd, twijfel ik zelf heel sterk.
Ik wilde het koste wat kost in het format van mijn alter ego gieten.
Maar volgens mij zit er teveel knullig verstopte uitleg in.
Ik ben dus ook benieuwd wat anderen er van vinden.
Maar fijn dat het jou beviel. Nogmaals dank.
Maar volgens mij zit er…
Viel me vooral hier op:
Je kan dit helemaal weglaten, imo, en de lezer vertrouwen. De situatie wordt al snel duidelijk. Eventueel drop je er even later een zinnetje à la 'Ik duw de loop wat dieper in zijn nekvel' in om het (nog) duidelijk(er) te maken.
Maar hoeft allemaal niet natuurlijk. Ik denk maar wat luidop mee. :)
Dag bvdc25, Dank je voor je…
Dag bvdc25,
Dank je voor je reactie.
Ik vond dit echt de moeilijkste opdracht tot nu toe.
Ook omdat ik me echt als doel heb gesteld iedere opdracht - als ik ook maar het kleinste gaatje zie - vanuit het perspectief van mijn alter ego te schrijven. Hier had ik dus lang voor nodig.
Bij de dialoog heb ik gemengde gevoelens: sommige zinnen zijn gepast droog, andere keren voelt de verteller zodanig almachtig, berekend, geslepen, koelbloedig dat het een beetje als een toneelstuk aanvoelt, niet als een donkere, gevaarlijke realiteit in het misdaadmilieu.
Maar dat is wel de essentie van mijn alter ego. Het is in wezen een toneelspeler. Al beseft hij dat zelf niet. De wereld is een toneel voor hem. Hij vervult een rol. In de kern voelt hij zich almachtig, etc.
Vervloek je nu jezelf? Dat je zo geil was dat je op je laptop van het OM op een lekke pedosite ging zoeken naar jongetjes?'
Ik begrijp je kanttekeningen. Hangt ook samen met de 400 woordenlimiet. Ik moet voor de lezer duidelijk proberen te maken waarom die medewerker van het OM het bokje :-) is geworden.
Maar fijn om te lezen dat je ervan hebt genoten.
Ik blijf zelf echt mijn twijfels houden. Moeilijke opdracht waarmee ik echt heb geworsteld.
Nogmaals dank bvdc25. …
Nogmaals dank bvdc25.
Viel me vooral hier op:
Je kan dit helemaal weglaten, imo, en de lezer vertrouwen. De situatie wordt al snel duidelijk. Eventueel drop je er even later een zinnetje à la 'Ik duw de loop wat dieper in zijn nekvel' in om het (nog) duidelijk(er) te maken.
Maar hoeft allemaal niet natuurlijk. Ik denk maar wat luidop mee. :)
Ik stel het meedenken uitermate op prijs. Ik ben het met je eens in die zin dat ik ook lang heb getwijfeld over die intro.
Van de andere kant dacht ik: Meteen neerzetten in welke situatie het zich afspeelt.
Moeilijk die dilemma's.
@ Angus: Ik vond dit echt…
@ Angus:
In dat opzicht vind ik je invulling erg geslaagd, eerlijk gezegd. Je verhaal is origineel/leuk gevonden en het voelt helemaal niet vergezocht.
Bedankt voor de verdere duiding ook - makes perfect sense. ;)
Hoi Angus, Je verhaal is…
Hoi Angus,
Je verhaal is spannend en je gebruikt het principe van een brief dicteren heel goed om ook lekker met taal te spelen. De trope van een pistool tegen het hoofd vind ik hier persoonlijk op sommige stukken iets minder geslaagd. Daar zie ik de schrijver soms net iets te zichtbaar aan het woord om de lezer te informeren over de omstandigheden:
Eerlijk gezegd, weet ik niet of ík met een vaste hand zou kunnen schrijven als er iemand achter me zou staan met een pistool op mijn nek gericht.
'Vervloek je nu jezelf? Dat je zo geil was dat je op je laptop van het OM op een lekke pedosite ging zoeken naar jongetjes?'
Je zou ervoor kunnen kiezen om de schutter een blik te laten werpen op een ongepaste foto die hij om zout in de wonden te strooien al aan het slachtoffer heeft laten zien. Of misschien ligt het bewijs voor zijn gedrag nog ergens in de kamer. Misschien een brief van justitie over een rechtszaak of onderzoek dat daarnaar gaande is. Ook niet al te subtiel, maar gezien het woordenlimiet zou je daar nog mee wegkomen. En dan wordt het in ieder geval iets minder letterlijk.
Hetzelfde geldt voor het vasthouden van het pistool. Denk aan iets als:
Ik ben blij dat ik het niet ben, denk ik, terwijl de man voor me badend in het zweet zich afvraagt of zijn laatste minuten echt geslagen hebben. Ik klem mijn hand nog eens steviger om mijn wapen. Heerlijk, hoe hij daar zit te bibberen.
Ik hoop niet dat de waarheid zich zo gaat ontvouwen, hoor... Een hele leuke aansluiting op de actualiteit.
Goed gedaan.
Groet,
Nadine
ha Angus, Ik sluit me aan…
ha Angus,
Ik sluit me aan bij wat Bvdc25 zei over de dialoog. Het perspectief vanuit de dader vind ik erg goed werken hier. Ik zou zelf die bloedspetters die neerdalen anders verwoorden denk ik, misschien een droge observatie van hoeveel troep zoiets geeft. Dat van die DNA sporen vond ik ook een goede, en hoe dat nog beter is dan een handtekening.
Ik las je bijdrage graag!
Dag Nadine, Dank voor je…
Dag Nadine,
Dank voor je reactie.
Ik ben het helemaal eens met je kanttekeningen. Ik heb me hier vertild in een poging om de opdracht te plooien naar een bijdrage waarin mijn alter ego een rol speelt. De schrijver is echt te zichtbaar met zijn uitleg.
Zie ook mijn eerdere reacties.
Ik zie op dit moment ook geen mogelijkheden om het binnen de 400 woorden acceptabel te herschrijven, maar ga er wel misschien nog even op broeden.
Dank voor de opdracht!
Eratum?: Ik zag toch ruimte voor een herschrijf.
Dag Emmy, Dank voor je…
Dag Emmy,
Dank voor je reactie. Leuk, dat je het toch graag hebt gelezen.
@Angus, als winnaar van een…
@Angus, als winnaar van een wedstrijd acht ik mezelf nu ongenaakzaam. Toch heb ik genoten van je schrijfsel. Ik dacht dat ik het nooit ging zeggen, maar het komt wat overweldigend over, je snijdt zowat alles aan tegelijkertijd. Misschien iets meer kiezen welke thema's en daar op focussen?
Dat gezegd zijnde, als winnaar van een belangrijke wedstrijd, ... ZGG!
Dank je Tony. Geniet vooral…
Dank je Tony.
Geniet vooral van het winnen. Ik heb dat verhaal gelezen. Met heel veel plezier. De winst komt je toe!
Ondertussen plaatste ik (hier in de marge ;-)) een herschrijf.
Zoals je zelf al eerder…
Zoals je zelf al eerder aangaf, herschrijven is niet altijd beter... ik ben in dubio...
Dank voor je tweede reactie,…
Dank voor je tweede reactie, Tony.
Maar ik schrijf voor mezelf en mijn alter ego.
Uiteraard heb ik oog en oor voor alle kritische kanttekeningen.
Zeker als ik, zoals in dit geval, mijn twijfels heb bij de eerste versie.
Die zijn (wat mij betreft) terecht bevestigd,
Deze versie bevalt mij, en ook mijn alter ego, beter.
Hij staat nu op de voorgrond. Ik ben minder zichtbaar.
Hoi Angus, ik moet zeggen…
Hoi Angus,
ik moet zeggen dat ik (delen van) de eerste versie beter vind. Ik had in de nieuwe versie moeite om het verhaal te volgen, maar dat kan ook aan mij liggen. In de tweede versie is de setting wel duidelijk maar de aanleiding is voor mij net iets te vaag. Dat vond ik beter in de eerste. Maargoed, beide versies graag gelezen.
Angus, ik begrijp je…
Angus, ik begrijp je worsteling. Beide versies gelezen en voor de rest is er al voldoende over gezegd. Ik kijk uit naar je volgende bijdrage van je alter ego.
Dank voor je reactie,…
Dank voor je reactie, Sonnema.
In de tweede versie is de setting wel duidelijk maar de aanleiding is voor mij net iets te vaag.
Daar kan ik me iets bij voorstellen inderdaad. Helaas slaag ik er niet in binnen de limiet een geslaagde aanpassing te maken.
Dag Job, Dank voor je…
Dag Job,
Dank voor je reactie. Dat was het inderdaad; een worsteling.
Hallo Angus Ruw verhaal…
Hallo Angus
Ruw verhaal.goed geschreven. Beide versies wat mij betreft.
We lezen even over de woede, aarzeling en twijfel van de ter dood veroordeelde. De angst die er ook is komt naar voor door de twee zweetdruppels en het bibberend handschrift. Dat vind ik persoonlijk wat vlak. Ik zou de angst iets meer willen voelen.
De persoon met het pistool is daarentegen zeer goed neergezet. Ik voel zijn minachting en de voldoening als de klus geklaard is.
Graag gelezen
Dank voor je reactie,…
Dank voor je reactie, Ancenita.
Hoe je bij twee zweetdruppels komt, vind ik dan weer een raadsel.
Jammer dat je het wat vlak vindt.
Maar begrip voor.
Ik vind het ook niet mijn sterkste verhaal.
Kritiek stel ik op prijs.
Ook dat je het desondanks graag las.