4 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#568 - De pot en de mier

23 juli 2025 - 13:18

Aiko,

Uw vierde brief ligt nog ongeopend op de keukentafel. Naast de zesde. En de negende.

3 augustus vlieg ik niet.

Gisteren at ik tandpasta. Niet expres. Ik dacht dat het yoghurt was. De tube stond in de frigo. Mijn schuld of die van de morfine? Maakt niet uit. Het smaakte naar hoe gij zou ruiken, denk ik. Schoon. Vals.

Volgend vel.

Aiko,

De dokter tekende rondjes. Witte rondjes op een zwarte foto. Alsof ik het verschil niet ken tussen binnen en buiten. Alsof ik geen dertig jaar voor een bord met atomen en molecules sta.

Ge schreeft over die vrouw. Mei? Ming? M-iets. Zeg haar niets. Mensen met nieuws zijn ambetant.

Ik verfrommel dit. En begin opnieuw.

Aiko,

Vannacht heb ik de toetsen op mijne GSM geteld. Achtenzeventig. Waarom achtenzeventig? Waarom tel ik?

Augustus. Het hotel waar we zouden... Waar gij had gereserveerd. Annuleer dat.

De morfinepomp piept. Vier keer is een melodie. Vijf keer is terreur. Nu: zes.

Aiko,

Gij zijt de enige die niet belt. Goed zo. De telefoon is een monster geworden. Ons mama weent erin. Collega's liegen erin. Gij schrijft alleen over gewone dingen. De prijs van postzegels. Uwen nieuwen theepot. De mier in uw suikerpot.

Er zit ook iets in mijn potteke. Maar het eet de suiker niet. Het eet het potteke zelf.

Dit is fout. Opnieuw.

Aiko,

Ik verbrand seffens uw foto's. De vlam zal blauw zijn door de inkt. Of geel. Ik weet niet meer hoe vuur werkt.

3 augustus bestaat niet meer. Begrijpt ge? Niet uitstellen. Afgelasten. Gelijk een oorlog die niemand wint.

De stapel papier naast mijn bed. Zeventien? Achtentwintig? Ik gooi niets meer weg. De prullenmand staat te ver. Alles staat te ver.

Laatste poging.

Aiko,

Kom niet. Ik kom niet. Niemand komt.

Schrijf over die mier. Geef ze een naam. Maar niet de mijne.

De brief zonder adres. Uw straat ben ik kwijt. Kyoto schrijf ik erop. De rest is aan het universum. Net als alles nu.

Geen datum. Data zijn voor mensen die een almanak nodig hebben.

1 maand 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
23 juli 2025 - 15:14

Mocht Aiko geen bewuste keuze zijn: overweeg Yume. Voor de Japanse-Nederlander die je tekst graag leest.

Graag gelezen!

3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 juli 2025 - 16:06

Prachtig hoe je de lezer letterlijk de mentale achteruitgang van de verteller laat voelen.

Niks klopt. Alles klopt. Heerlijk.

Andermaal erg van genoten!

13 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 juli 2025 - 19:47

Het was weer genieten van jouw onnavolgbare stijl.
Jammer dat het hoogtepunt zo snel kwam.
Gisteren at ik tandpasta. Niet expres. Ik dacht dat het yoghurt was. De tube stond in de frigo. Mijn schuld of die van de morfine? Maakt niet uit. Het smaakte naar hoe gij zou ruiken, denk ik. Schoon. Vals.

Alhoewel?
Schrijf over die mier. Geef ze een naam. Maar niet de mijne.
Dat mag er ook zijn!

5 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 9:09

Hoi Tony, 

Prachtig geschreven! Het is een en al verwarring bij het personage. Voor de lezer op het eerste gezicht ook, maar als die goed oplet, dan is de beloning diepgang. Wat mij ook intrigeert, is dat ik niet zeker weet of je hoofdpersoon alleen door het ziek zijn niet meer naar Aiko kan gaan, of dat er van de vriendschap sowieso nog maar weinig over was. 
Je geeft de lezer precies genoeg om een vaststaand verhaal te kunnen volgen en ook om er een eigen draai aan te geven. 

Goed gedaan! 

Groet,

Nadine

P.S. D´n Wout heeft hier een goede suggestie. Aiko is prima, maar even voor de toelichting die nog ontbreekt: Yume betekent 'droom' in het Japans. 

11 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 9:18

Hoi Tony,

compleet andere stijl, maar heerlijk stuk. Bijna een gedicht. Ik sluit me aan bij Angus als het over de hoogtepunten gaat. Graag gelezen!

14 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 15:26

Ha Tony,
Mooi die tandpasta misser en daar de morfine te introduceren goed gekozen! 
Ik was eerst verward, later kon ik het zoals Nadine beschreef, waarderen. 

4 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 17:02

@Dn wout, ik heb meer met Aiko dan Yume, al is het maar voor de noedels ;) , dank!

@bvdc. dankjewel

@Angus: je hebt gelijk, ik heb daar over getobd, maar door het vrij snel duidelijk te maken vond ik het makkelijker behapbaar, in een eerdere versie ontknoopte ik pas op het eind, en dan was het meer van wat zit dei gast te zagen?

@Nadine: dankjewel

@sonnema: niet compleet, wel anders, dit forum is om uit te proberen, niet?

4 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 17:06

@gi: bedankt! Ik ben inderdaad geen schrijver meer, ik ben een schrijver die 'het verhaal van de maand' gewonnen heeft, en dan nog de versie van Juli 2025 - niet de minste- en het kwam als een verrassing vandaag. 

https://verhaalvdmaand.blogspot.com/2025/07/winnaar-juli-2025.html

Ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden!!! (ook dat is uit mijn comfort zone)

4 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 17:10

@emmy: dankjewel! Doet deugd

btw: ik stuurde alvast een nieuw verhaal in (@Gi) waarvan ik denk dat 3B tientallen keren minder goed is, dus spannend... (ik ben wel erg blij met mijn eerste win, ik stuurde enkele jaren een aantal verhalen in, sommigen haalden de shortlist, nooit de finale, en nu boem: 1e plaats...)

4 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 17:23

(voor wie het wil weten, ik haalde daar vorige week de longlist, maar werd weggestemd omdat mijn verhaal te lang was  (5k woorden - al denk ik nog steeds het beste wat ik ooit schreef ;))

anyway, een schrijverke, wat maakt het uit, ne mens houdt zich bezig...

13 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 18:18

Ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden!!! (ook dat is uit mijn comfort zone)
Dus jij hebt een comfort zone ;-)
Adembenemend verhaal! 
Ik zoek naar verhalen waarmee ik het kan vergelijken. Gelukkig vind ik die niet!
Je stijl is en blijft wat mij betreft uniek.

13 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 19:47

@Angus: heb je het nu over 3B?

Zekers. 
En ik hoop oprecht dat we het over een tijd hebben over een boek van jouw hand.

13 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 20:20

@Tony: is dat een ambitie van je?

Dat vroeg ik me ook af. Zo ja, ga ervoor Tony.
En als je proeflezers zoekt...
I 'll be there.

5 maanden 4 weken

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 20:33

Hallo Tony,

De pot en de mier: als nectar. Wat een prachtige zinnen. 

3B: fascinerend verhaal. Tot het einde toe in spanning hoe het afloopt. Knap hoe jij met weinig woorden een compleet beeld schildert dat toch ook nog volop ruimte laat voor de eigen verbeelding

En gefeliciteerd natuurlijk met die eerste plaats.