#568 Irina
Hij haalt het bloed vanonder mijn nagels.
Neen, ik wil haar niet de stuipen op het lijf jagen met het woord bloed. Ze heeft zoveel bloed gezien de afgelopen maanden dat het woord alleen al haar hevig zal doen schrikken. Toen alles nog koek en ei was in haar land schreef ze me heerlijke brieven met de mooiste beschrijvingen van de landschappen, dorpjes en bewoners.
Weet je nog hoe we elkaar voor het eerst schreven?
Natuurlijk weet ze nog dat ze mijn kaartje had gevonden dat aan de ballon hing die ze in haar tuin gevonden had. Ik had de eerste prijs behaald bij de wedstrijd op ons schoolfeest, de mijne was het verst gevlogen en in Oekraïne beland. Met wat er nu bij hen in de lucht hangt en naar beneden valt, kan ik het niet maken naar de ballon te verwijzen.
Kon ik maar naar jou toekomen.
Hemel, dat ga ik toch niet aan een vriendin schrijven die in een land woont waar mensen enkel uit willen wegvluchten.
Je kon het goed vinden met mijn broer toen je bij ons verbleef.
De tien dagen dat Irina bij ons verbleef was ze inderdaad beste maatjes met hem, maar ik ga haar daar toch niet aan herinneren, nu ik op het punt sta haar te verklappen hoe hij mij dagelijks vernedert en er niet voor terugdeinst mij te slaan?
Irina, in je laatste brief vroeg je hoe het met mijn lieve broertje gaat?
Werkelijk, daar ga ik toch niet op antwoorden? Hoe moet ik haar doen inzien dat het wezen waarnaar ze verwijst in wezen een monster is dat mij dagelijks kwelt?
Ik stuur je een foto van de tattoo die ik heb laten zetten.
Wat zou ik het over die tattoo hebben als er naast een blauwe plek te zien is van de schoppen die ik kreeg van broerlief, het uitschot.
Lieve Irina, ik wens je veel sterkte,
Typisch zo een nietszeggend zinnetje dat wij sturen bij een overlijden. Alsof die mensen al niet sterk genoeg geweest zijn tijdens de aftakeling van hun geliefden. In haar schrijfsels heeft Irina al meer dan eens aangetoond hoe moedig ze is, veel sterker dan ik, die niet eens die bullebak aankan die hier in huis rondloopt.
Zeven proppen, achtste poging: Weet je Irina, dat het mij eenvoudiger lijkt te wonen in een land waar het echt oorlog is …
p.s. de italic tekst is in mijn oorspronkelijke versie doorstreept, maar ik kan dit hier niet zo overbrengen, wie weet raad?
Ook zonder de doorhalingen…
Ook zonder de doorhalingen komt je verf door het gebruik van het cursief goed uit de verf. De tegenstelling wordt goed weergegeven. Leuke aanpak en je tekst met plezier gelezen.
Dankjewel, Job. Ik heb hier…
Dankjewel, Job. Ik heb hier en daar nog een woordje gewijzigd of geschrapt.
Mooi hoe je de emotionele…
Mooi hoe je de emotionele toestand van de verteller weergeeft. Hoe die zichzelf voortdurend terugfluit.
Deze twee fragmenten:
zou ik misschien samenvoegen.
Een (h)eerlijke monoloog waar ik oprecht van heb genoten.
Dank bvdc. Ik zag dat ik een…
Dank bvdc. Ik zag dat ik een witregel vergeten was bij een eerste aanpassing en heb dan maar jouw suggestie gevolgd en de twee fragmenten achter elkaar geplaatst.
Dag Schmetterling, …
Dag Schmetterling,
Geslaagde invulling van de opdracht wat mij betreft. Mooi beschreven hoe je HP de juiste woorden niet weet, en niet kan vinden gelet op haar en zijn situatie.
Sterke slotzin waarin zijn gemoedstoestand wordt verwoord.
Weet je Irina, dat het mij eenvoudiger lijkt te wonen in een land waar het echt oorlog is …
Hoi Schmetterling, Heel mooi…
Hoi Schmetterling,
Heel mooi geschreven. Het is je goed gelukt om per zin een goede en logische twijfel weer te geven. Wat je verhaal des te sterker maakt is hoe je het ook zo hebt geordend dat de lezer niet alleen afzonderlijke twijfels per zin leest, maar ook langzaam maar zeker meer tekst en uitleg krijgt over de vriendschap en de situatie waarin de hoofdpersoon verkeert.
De eerste afweging dat het woord 'bloed' Irina zou afschrikken en de hoofdpersoon later erkent dat ze sterk en moedig is, is wat tegenstrijdig. Maar die is niet onlologisch. Tegen die tijd is de aandacht van de hoofdpersoon verschhoven. Zo ontvouwt het verhaal zich op een manier die goed bij diens gemoedstoestand past.
Goed gedaan.
Groet,
Nadine
Bedankt Angus en Nadine voor…
Bedankt Angus en Nadine voor de positieve feedback.
Hoi Schmetterling, Je kunt…
Hoi Schmetterling,
Je kunt tekst doorstrepen door
[.s.]
en[./s.]
te gebruiken (zonder puntjes ertussen).Complimenten voor je tekst trouwens. Ik vond het leuk om te lezen welke zinnen je hoofdpersoon heeft overwogen te schrijven. Mooi gedaan!
Ha Schmetterling, Je…
Ha Schmetterling,
Je bijdrage vind ik bijzonder goed geslaagd! De wijze waarop je de lezer steeds meer puzzelstukjes van het achterliggende verhaal geeft, chapeau! Het schrijnende van het ene en het andere leed en hoe beiden een enorme impact hebben.