#568 - Dear Yuki
“Dear Yuki,”
Zo begint het.
Of zo zou het moeten beginnen.
Maar het klinkt eigenlijk meteen al verkeerd.
'Dear' is geen ‘Lieve’, maar ook geen ‘Beste’.
Eerder zo’n woord dat je op school leert. Een soort ‘Geachte’, maar dan met een glimlach.
Alleen, niemand gebruikt het ooit zoals je het geleerd hebt.
Tenzij je ontslag neemt. Of een excuus mailt dat je niet meent.
En dan “Yuki”.
Ze vertelde me ooit dat het sneeuw betekent in het Japans.
Mooi.
Maagdelijk wit papier met alleen een naam.
Maar dan?
Iedereen weet hoe moeilijk het is om op papier te zetten dat je niet komt. Vooral als je maanden hebt uitgekeken naar die ene dag.
Maar wat moet je schrijven?
Een uitleg?
Een bekentenis?
Of gewoon dat alles goed gaat.
Terwijl het tussen de regels door langzaam uit elkaar valt?
“Dear Yuki,”
Managementboeken staan vol tips over hoe je een slechte boodschap zacht laat landen.
Zonder veel omwegen.
Gewoon: "Helaas moeten we onze ontmoeting uitstellen." Klaar.
Maar dit is geen vergadering.
Dit is veel meer.
Persoonlijk.
En ineens blijkt dat alles wat je dacht te weten,
net zo bruikbaar is als een zwembroek in een sneeuwstorm.
Tijd voor wijn.
Met wijn schrijft altijd beter. Zeggen ze.
“Dear Yuki,”
De woorden daarna voelen als een lawine van emoties.
Ergens daarin raakt het idee zoek dat dit nog iets kan worden.
Wat er overblijft is een chaos van doorgestreepte woorden,
als herinnering aan iets dat nooit gebeurde.
Een ijzige stilte. Ze kruipt als een koude angst onder mijn huid.
In de verte hoor ik een klok. Niet zo’n mooie diepe ‘tok’ zoals de hangklok vroeger bij oma, maar zo’n snerpende mechanische ‘tik’ die doet alsof tijd zelf haast heeft.
"Dear Yuki,”
Misschien is een verhaal verzinnen toch beter.
Iets met een plotselinge verhuizing of een zieke grootmoeder.
Maar dat past niet bij wat Yuki verdient.
De waarheid ligt ergens tussen behoedzaamheid en lafheid.
Een knerpend geluid van papier.
Vijf proppen papier liggen als sneeuwballen op de grond. Het voelt als een scène uit een sneeuwballengevecht.
Derde glas wijn.
Niet gemorst. Nog.
Goed hè?
‘Succes moet je vieren’, staat ook in het managementboek.
“Dear Yuki,”
Terwijl ik naar het papier staar,
verdwijnt inspiratie als sneeuw voor de zon.
Een aanhef.
Een sneeuwwitte naam.
En daarachter?
Een haperende pen.
En een vaag plan om het de volgende keer beter te doen.
Dear Yuki.
Hoi Wout, Knap, de…
Hoi Wout,
Knap, de worsteling van de verteller. Ook hoe de zinnen naar het einde toe korter worden, bitser - de frustratie druipt er af. Ik vond de herhalingen van 'Dear Yuki' ook leuk gevonden.
Favoriete stukje:
Hoi Wout, Heel mooi en heel…
Hoi Wout,
Heel mooi en heel poetisch. Ook de naam Yuki is met zorg gekozen, lijkt me: bijna overal zit wel een verwijzing naar kou, winter of wit verstopt in de aarzelingen en twijfels van de briefschrijver.
De toevoeging van het mangementboek maakt de overpeinzingen nog sterker en laat bovendien ook zien waarom schrijven op zichzelf in essentie altijd persoonlijk en soms ook verdraaid lastig blijft.
"Succes moet je vieren’, staat ook in het managementboek."
Zegt het managementboek, dat geen enkel idee heeft van persoonlijke situaties, context, en karaktereigenschappen en (culturele) achtergrond van de betrokkenen.
Al heeft het een droevige ondertoon, dit is een stille ode aan de kunst van het schrijverschap!
Goed gedaan.
Groet,
Nadine
Hoi Wout, Wat een…
Hoi Wout,
Wat een aangrijpende worsteling en wat een mooi spel met het woord "sneeuw". Mooi ook hoe je laat zien dat alles wat je in het leven leert - en al helemaal wat managementboeken je leren - hier van geen nut meer is. Prachtig en subtiel hoe je het lichamelijke verval laat zien: "Niet gemorst. Nog." En "een ijzige stilte die als een koude angst onder mijn huid kruipt". Het einde vind ik ook mooi: een vaag plan om het later nog eens te proberen?
Prachig, droevig verhaal.
Heel mooi Wout. Van deze…
Heel mooi Wout.
Van deze zin Niet zo’n mooie diepe ‘tok’ zoals de hangklok vroeger bij oma, maar zo’n snerpende mechanische ‘tik’ die doet alsof tijd zelf haast heeft. kan ik echt genieten. Vooral alsof tijd zelf haast heeft.
Maar ook De waarheid ligt ergens tussen behoedzaamheid en lafheid.
ZGG
Ha Wout, Mooie opening met…
Ha Wout,
Mooie opening met die bespiegeling over het gebruik van dear. De snerpende klok, en die zin over de waarheid ligt tussen etc. Ik las je bijdrage graag!
Hoi Wout, ik kan alleen…
Hoi Wout,
ik kan alleen maar achter de voorgaande commentaren gaan staan. Mooie tekst met poëtische inslag. Een soort monoloog waarin alleen de verteller spreekt, maar dan wel een David Attenborough. Knap gedaan, graag gelezen