#567 Behouden
De enveloppe had een grijze rand gehad. De brief was voor het grootste deel leeg geweest. In het midden haar naam, daaronder naast elkaar twee datums. Twee cijfers, streepje, een cijfer, streepje, vier cijfers. En dat tweemaal. Heel gewone datums, het waren vast heel gewone dagen geweest. Dan een rijtje namen, verticaal, regelmatig inspringend. Een afdruk van een kattenpoot. Dat zou ze niet gewild hebben, dat wist hij zeker. Rechts boven haar naam stond, cursief: ‘Het is goed zo’.
Hij was haar vergeten, had een mensenleven lang niet meer aan haar gedacht. Waarom had hij dit gekregen? Wekenlang drong de brief op het televisietafeltje zich in zijn ooghoek. In dooddoeners had hij zich haar voorgesteld: het leven voltooid, dankbaar, moegestreden, dapper tot het laatst? Uitgedoofd? Hij had het niet kunnen verdragen. Het was helemaal niet goed zo.
Hij houdt van zijn werk, de buitenlucht, de bedrijvigheid in de tuintjes in het voorjaar, de najaarssnoei. Van de ‘Hoera een baby’, de ‘Prettige feestdagen’. Hij doet zijn ronde, hij bezorgt berichten: berichten met een adressticker naast de streepjescode, berichten met een handgeschreven naam op de enveloppe, ansichtkaarten: ‘Heerlijk weer, morgen fietsen we het hele eiland rond’.
Vandaag kwam hij weer zo’n enveloppe tegen – meestal is het papier wat dikker, gebroken wit - met een smalle zwarte streep omlijnd. Hij stopt hem terug in zijn tas, in de grote bruine zak die hij speciaal daarvoor kocht. Als hij thuis zijn fiets in het schuurtje zet neemt hij zijn tas mee. In de keuken haalt hij de enveloppe uit de zak en stopt haar ongeopend bij de andere in een groot vierkant blik met rood-witte ruitjes. Op de zijkant staat ‘koekjes’.
Als hij het sluit streelt hij het deksel en denkt aan een leven dat nog mag duren. Hij glimlacht.
Welkom op het forum, Bertine…
Welkom op het forum, Bertine!
Mooie schrijfstijl. Helaas begrijp ik het verhaal niet, maar misschien ligt dat aan mij en kunnen anderen het wel doorgronden.
Hallo Bertine, Welkom. Ik…
Hallo Bertine,
Welkom.
Ik snap het verhaal ook niet helemaal. De eerste twee alinea kan ik niet koppelen aan de rest van het verhaal. En ik snap niet zo goed waarom de postbode de dodenbrieven bewaard.
Je schrijfstijl is fijn. De derde alinea waarin je de liefde voor het vak van de de postbode beschrijft vond ik mooi.
Zelfde commentaar als de…
Zelfde commentaar als de twee mensen boven mij. Mooie schrijfstijl, genoot ik oprecht van. Het verhaal echter is onduidelijk.
Hm, niet duidelijk genoeg…
Hm, alvast hartelijk dank voor jullie feedback, verhaal blijkt niet duidelijk.
De postbode bewaart de brieven zodat de doden nog even kunnen leven, in elk geval voor de mensen die het overlijdensbericht - in deze gevallen - niet kregen. Dat doet hij omdat hij zelf het doodsbericht liever niet had gehad, dan had de dode nog geleefd, in elk geval voor hem. Zo stelt hij de dood nog even uit, vandaar 'het leven dat nog mag duren'. Was dus te ver gezocht.
Groetjes, Bertine
De schrijfstijl is mooi,…
De schrijfstijl is mooi, maar de overgang van verleden naar heden niet helder waardoor de lezer in verwarring raakt. Bedenk dat de lezer alle stappen moet kunnen volgen. Er ontbreken signalen dat er verandering van tijd zijn. Wanneer je schrijft, bedenk dat de lezer geen gedachten lezen kan en dat stappen die je overslaat verwarring kunnen brengen. Dit hoef je niet uitleggerig op te lossen. Soms is een halve zin genoeg. Ook hiervoor kunt je suggestie gebruiken.