Wachten #567
Wachten
Ik verstijf als ik het geklepper hoor van de brievenbus maar doe alsof mijn telefoon mijn volle aandacht vraagt. Ik laat mijn broer een superstom filmpje zien. ‘Lachen,’ zeg ik.‘Flikker op met je filmpjes. Ga een keer studeren.’ Zogenaamd boos gooi ik mijn telefoon op de bank en loop de gang in, dramatisch de deur met een harde klap dichtgooiend.
Meteen voel ik mijn hart kloppen. Niemand in de gang. Uit de keuken klinkt het hakken van een mes. Ik luister of ik geluiden van boven hoor……Niets.Ik sla de wc-deur met een harde klap aan de buitenzijde dicht.Zachtjes loop ik naar de brievenbus. Mijn borst trekt samen. Met trillende vingers onderzoek ik het kleine stapeltje dat uit de bus steekt. Niks met het logo van school. Een zucht ontsnapt. Iets tussen opluchting en irritatie. Weer een dag wachten.
Ik trek de wc door en loop met veel lawaai naar boven. Op mijn kamer open ik mijn laptop. Zouden ze me nog vragen voor een intakegesprek voor die tandartsassistentenopleiding in Hilversum? Dan hoef ik mijn ouders alleen maar te vertellen dat deze opleiding beter is dan die in Amsterdam.
Uitgenodigd. Voor morgen al! Nog één dag stress, misschien?Ik trek te hard aan een nagel met mijn tanden. Ik proef bloed.
Beneden gaat de bel. Ik hoor zachtjes mijn vader praten. Mijn zusje komt thuis. Ze stommelt gehorig de trap op. Mijn vader spreekt even met stemverheffing. De tv praat intussen overal doorheen.
‘Malika’.
Ik ren naar beneden voor het eten. Ik trek mijn ‘niets aan de hand gezicht.’
Mijn zusje en moeder komen binnen met de schalen. ‘Lekker,’ roep ik. Ze reageren niet en kijken weg. Mijn broertje sluipt naar de tafel. Mijn vader volgt. In zijn hand heeft hij een brief. Aan tafel valt een diepe stilte.
Het ongedurige van het…
Het ongedurige van het pubermeisje heb je goed weten te vangen. (Het tot bloedens toe knagen aan de vingers bijv.)
Er is bij mij nog verwarring over wat voor soort brief de hoofdpersoon verwacht. Het blijft teveel in het midden naar mijn mening. Wanneer ik als lezer daar iets meer weet van heb, weet ik wellicht ook beter wat er allemaal van die brief afhangt.
Wanneer je ‘Flikker op met je filmpjes’ op een nieuwe regel laat beginnen is duidelijker dat het haar broer betreft die dit zegt. Nu lijkt het alsof het meisje die het filmpje laat zien deze zin zegt
Dit vind ik een mooi detail: Met trillende vingers onderzoek ik het kleine stapeltje dat uit de bus steekt. Niks met het logo van school.
Ik zie wat je hier wilt weergeven, dat ze doet alsof ze naar de wc gaat: Ik sla de wc-deur met een harde klap aan de buitenzijde dicht
Toch zou ik denk ik overwegen dit op een andere manier weer te geven om een hapering bij het lezen te voorkomen. Bijvoorbeeld door iets als: Ik sla de wc-deur met een harde klap dicht zonder daar zelf naar binnen te gaan. Je zou in de keuken ook bijvoorbeeld het loeien van een afzuigkap kunnen benutten om aan te geven dat de moeder die aan het koken is haar toch niet hoort.
Waarom sluipt de vader ook naar tafel? Ik zou Aan tafel twee keer achter elkaar vermijden door op het eind te schrijven: Er valt een diepe stilte.
Mooi, spannend verhaal…
Mooi, spannend verhaal. Zoals ik het lees, gaat het om een minderjarige student, niet zomaar een schoolverlater, maar gezien de angst voor een zekere brief iemand die van school getrapt is,
Emmy wees je al op het verplaatsen van broertjes reactie naar een nieuwe alinea. Dat geld ook voor de zin 'Zogenaamd boos [...]'.
Het theater met de wc vind ik mooi gevonden, maar ik lees een enorme worsteling om dit helder op papier te zetten. Dit kun je beter herschrijven of toch weglaten, want het verhaal kan ook zonder.
Wat ik mij verder afvraag, is hoe de vader aan de brief komt. Ik dacht eerst bij het stukje 'Beneden gaat de bel.' dat de brief aangetekend bezorgd werd, maar bij herlezing begrijp ik dat het de zus is die binnenkomt, dus blijf ik met die vraag zitten.
Puntjes:
Genietbare stijl, leuke…
Genietbare stijl, leuke details.
Graag gelezen!
Emmyvanswaaij, bedankt voor…
Emmyvanswaaij, bedankt voor de feedback. Ik ga het aanpassen!
Het spannende van op een…
Het spannende van op een brief wachten waarvan de toekomst afhangt en de reacties van de familie heb je mooi geleidelijk opgebouwd. Je eindigt met een cliffhanger. Het nadeel daarvan is dat je geen ontlading krijgt als lezer. Een voordeel is dat je het verhaal zelf kunt afmaken. Grappige typering van je hp. Dat geeft een luchtig contrast.