1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

#567 – Een koninklijke verzameling

16 juli 2025 - 10:26

John opent het tuinhek in de voortuin van de oude dorpswoning. De planten in de borders zijn met zorg uitgezocht en passen uitstekend bij de twee historische rode Royal Mail brievenbussen die aan weerszijden van het pad staan. Bij de voordeur wacht hij geduldig tot zijn moeder opendoet. Hij geeft haar op elke wang een zoen en zegt: ‘Gefeliciteerd met je verjaardag. Heb je verder nog visite?’ 
Ze schudt ontkennend haar zilvergrijze haren.

In de gezellige huiskamer gaan ze zitten op de fauteuils die uitzicht bieden op de bloemenpracht van de voortuin. 
‘Ik wou dat je vader dit nog kon zien,’ zegt ze op verdrietige toon.
‘Ma, pa zou genoten hebben van deze prachtige exemplaren tussen de witte bloemen.’ 
Haar ogen glimmen als ze naar de verzameling metalen, glazen en kartonnen rode brievenbussen kijkt in de vitrinekasten. Hij was trots op zijn saliegroene exemplaar geïntroduceerd door Anthony Trollope. Ze wijst met vochtige ogen naar het voor haar mans verjaardag gehaakte exemplaar.
John staat op om de collectie nog eens goed te bekijken en realiseert zich dat deze manier van een brief of kaart te versturen verleden tijd is. Tegenwoordig gaat zelfs een verjaardagskaart via de e-mail of WhatsApp.

‘Ma, zal ik thee voor ons zetten?'
‘Oh, dat ben ik helemaal vergeten. Fijn dat jij dat wilt doen.’
In de keuken zet hij het water op en haalt een nieuwe theepot, die hij via internet op de kop getikt heeft, uit de doos. Het zakje Earl Grey thee hangt hij erin en pakt een serveerblad. Hij loopt de huiskamer binnen met het dienblad waarop twee kopjes, twee gebaksbordjes met cake en een glimmende rode Victoriaanse brievenbustheepot staan.
‘Hier is je verjaardagscadeau ma. Ik hoop dat je er lang plezier van zult hebben.’
Haar gezicht straalt helemaal als ze de thee inschenkt.

2 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
16 juli 2025 - 10:39

Leuk verhaal.

Alleen bij deze zin struikelde ik:

‘Hij begon ze na zijn pensioen te verzamelen.’

Waarom zou de moeder dit zeggen? John weet dit wel, vermoed ik (en de lezer leidt het af uit de rest van het verhaal). Of het moet zijn dat de aanhalingstekens er per ongeluk staan. ;-)

Ik waande me in het huis, voor de rest. Mooi omschreven. Graag gelezen!

13 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
16 juli 2025 - 17:50

Dag Job,

Prettig geschreven, maar voor mij ontbreekt de spanning.
Kwestie van smaak uiteraard.
De scene komt wel duidelijk uit de verf.

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
17 juli 2025 - 11:10

Angus bedankt voor het lezen en je compliment. Ik vind het fijn om juist de diverse stijlen te lezen in het forum.

Aagje4 bedankt voor je compliment.

5 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
17 juli 2025 - 13:12

Job, wat een verrassende keuze bij deze opdracht. Heel mooi en ontroerend. Ik zie de theepotten zo voor me. Moeder had als verjaardagscadeau overigens ook een dagje naar het theepottenmuseum in Stramprooy kunnen krijgen. Het bestaat echt :-) 

Maar dan was de verrassing veel minder kleurrijk geweest als de keuze die jij gemaakt heb.

O, en sterkte met je hand. Berichtje is weer weg. Zag het even voorbij flitsen. 

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
17 juli 2025 - 15:23

Ancenita dank voor je reactie. Verzamelen zit bij sommige mensen in het bloed en groeit soms uit tot zeer uitgebreide en waardevolle collecties.

Mijn linkerhand gaat al weer wat beter. De enorme zwelling verdwijnt langzaam aan.  Verder is het een kwestie van tijd tot de kneuzing genezen is. Blij dat het berichtje weer weg is.

14 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 juli 2025 - 8:53

Ha Job,

Een mooi gegeven, ik zie de verzameling zo voor me. 
Je zou kunnen overwegen het gezellige aspect van de woonkamer te laten zien op een manier waarop de lezer zelf zal concluderen dat het een gezellige woonkamer is, zonder dit als dusdanig te benoemen. Ik zou willen dat je vader dit nog had kunnen zien werkt m.i beter dan een wou constructie. (Maar dat is wellicht een kwestie van smaak.) Dat de moeder verdrietig is, zal de lezer zelf al invullen bij de zin dat ze zou willen dat hij er nog was. Dat hoeft niet benoemd te worden. Je bent een vraagteken vergeten bij de vraag over de thee. 

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
18 juli 2025 - 9:10

Emmy, bedankt voor je opmerkzaamheid. Het vraagteken heb ik geplaatst. Bij een beperkt aantal woorden moet ik schrappen en herschrijven en word ik gedwongen om keuzes te maken. Bedankt voor het lezen en je reactie.

Gi

8 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 juli 2025 - 9:33

Job, een leuke beschrijving van waar fanatieke verzamelaars zich zoal mee bezig houden. Graag gelezen. Eén zeurtje over je bovenstaande reactie. Het verwondert mij telkens weer hoe dikwijls Nederlanders zich vergissen over het gebruik van lidwoorden. Teken is een 'het' woord en dus wordt het ook 'het' vraagteken. Vraag is dan weer een 'de' woord. Als Van Dale aangeeft dat er voor een woord twee lidwoorden mogen gebruikt worden, valt het op hoe men in het Noorden meestal voor 'de' en in het Zuiden voor 'het' kiest (cfr. de deken/het deken).

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
18 juli 2025 - 15:04

Gi bedankt voor je positieve reactie. Mijn excuses voor het foute lidwoord voor vraagteken. Deze fout had ik niet hoeven en mogen maken. Ook de in de tekst genoemde schrijver had me hiervoor op de vingers getikt.