3 weken 1 dag

Rol

• Gewone gebruiker

#566 - Pola

8 juli 2025 - 22:04

Het was nog vroeg toen Luma over de geplaveide straten van Pola liep. Ze keek omhoog naar de statige marmeren tempelzuilen van Augustus, die mooi afstaken tegen de zacht geel-paarse lucht.
De stad sliep nog. Het stof lag vredig op de stenen, wachtend tot het opgetild zou worden, door de wielen van ossenkarren.

Luma diende het huis van Gaius Musonius Rufus. Ze was als kind verkocht en keerde nu, twintig jaar later, terug naar Istrië. Haar hart was vrolijk, al herkende ze niets. Behalve het zachte geruis van de zee. 
Musonius was gekomen op uitnodiging van de gouverneur. De stad had hem nodig, nu het amfitheater ook gebruikt werd voor gevechten.
De moraal van
Colonia Pietas Iulia Pola Pollentia Herculanea moet in balans blijven met het bloed,” aldus de epistula van de gouverneur.

Na enige tijd doemde het nieuwe amfitheater op.
Vroeger van hout, nu van steen. Groots. Statig.
Ze bleef even staan en staarde naar de beelden, maar veel tijd had ze niet. Musonius hield niet van traagheid. Of van theater. Behalve als hij er zelf sprak.

Luma kende zijn woorden uit haar hoofd:
“Zelfbeheersing is de hoogste vorm van vrijheid.”
“Deugd is niet afhankelijk van bezit.”

Een edelman passeerde. Hij rook naar leer, wijn en voorrechten en greep haar pols.
Ze struikelde tegen een tafel. Een schaal fruit vloog tegen zijn gezicht. 
Hij was furieus.
“Hou je slaaf in het gelid, Musonius,” beet hij.
“Of ben je dat na al die verbanningen verleerd?”
Musonius zweeg. Zoals hij vaker zweeg wanneer woorden hem niets brachten.

Later die dag liep de stad uit. De tribunes van het amfitheater stroomden vol. De geur van vijgen, urine en verwachting hing in de lucht. Musonius betrad het midden:

“Waardigheid, vrienden, toont zich in lijden. Niet wie gestraft wordt, maar wie zich laat breken, is werkelijk verloren.”

Luma hoorde zijn stem. Herkende elk woord.
Maar ze voelde niets. Alleen het touw om haar middel en blinddoek.

De edelman van eerder zat op de voorste rij. Bevriend met de gouverneur, en hij had gerechtigheid geëist.
Hij at vijgen, het sap liep langs zijn kin.

Dood aan Antigone!” riep hij uitgelaten.

De blinddoek werd afgerukt.
Luma werd overspoeld door fel licht.
Ze keek smeekend naar Musonius.
Maar zijn blik ontweek de hare.

Een gladiator stapte naar voren en reeg haar met één haal open.
Ingewanden gutsten naar buiten.
De menigte stond luidkeels op. Gejuich.

En Musonius?
Die keek weg.
Niet uit schaamte.
Uit gewoonte.

De menigte juichte nog steeds, maar hun stemmen vervormden tot het geruis van de zee. Ik schrok wakker en staarde naar mijn inmiddels bijna lege Istarsko Pivo. De serveerster stond naast me en glimlachte. “Još jedan?”

Toen ik die avond terugliep door de straten van Pula, keek ik omhoog, naar de beelden van goden die Luma hadden ontweken.
En nergens, in al dat marmer, was haar naam bewaard.

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
9 juli 2025 - 15:23

Ik heb je historisch verhaal met plezier gelezen. Na het lezen van de Wikipedia pagina over Pula werd me meer duidelijk over de geschiedenis van deze stad. Je overschrijdt het aantal woorden ruimschoots. Kijk eens of je het verhaal kunt terugbrengen tot 400 woorden.

2 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
9 juli 2025 - 15:40

Mooi verhaal!

Een paar herhalingen ('de geur van x, y en voorrechten', 'de geur van x, y en verwachting') maar eigenlijk stoorde dat niet.

Genoten van de historische diepgang. Leuk einde ook. En ik heb er zin in bier van gekregen. ;-)

3 weken 1 dag

Rol

• Gewone gebruiker
9 juli 2025 - 16:55

@Job Weessies

Dank voor het lezen van mijn verhaal. Dat mijn verhaal u nieuwsgierig maakte naar Pula doet mij deugd.
Het klopt dat ik het woordlimiet heb overschreden. Gezien de historische waarde en thematische opbouw leek het mij 'gerechtvaardigd' om die 'vrijheid te nemen'. ;-)

Er is al flink gesneden: jaartallen, sfeerbeelden, Luma’s Illyrische afkomst en de uitdieping van filosoof. Allemaal geveld door het zwaard van de gladiator. Invictus!

@bvdc25 Dank voor het lezen en scherpe observatie! Aard van het beestje hè?
Na mijn 'zweverige' verhalen en gedicht heb ik geprobeerd daar naar te luisteren. Maar, zoals je misschien mij al een beetje kent: ook hier zit een diepere laag. Meerdere zelfs, voor wie het lezen wil ;-)