#565 Een dagje naar Oostende met de trein,
Een dagje naar Oostende met de trein,
een tijdje weg van zorgen en chagrijn,
een hele dag om met ’t gezin te delen
en even rust voor mijn vermoeide brein.
Ons Liesje bouwt een rijtje slijkkastelen,
terwijl haar broertjes met de voetbal spelen
en Bomma houdt de wacht en zit heel kloek
op haar sacoche, uit schrik voor criminelen.
Naast haar een tas vol drank en snoep en koek.
Ze blijft verankerd op haar badhanddoek.
Voor haar geen kriebelkorrels aan haar tenen
en ik vind eindelijk tijd voor mijn boek.
Ik strek mijn bleke en vermoeide benen
en word abrupt gewekt door droevig wenen.
’t Kasteel is nu een vormeloze hoop,
de snoep en koek zijn allemaal verdwenen.
Bomma stelt voor dat ik een ijsje koop,
zelf neemt ze liever pannenkoek met stroop.
Daarna gaan we nog even pootjebaden,
gevolgd door een doldwaze duinenloop.
Dan is het weeral tijd om in te laden,
de voetbal en de emmers en de spade.
We lopen moe en zwetend naar ’t station.
De thermometer staat op dertig graden.
We komen net op tijd op het perron
en wringen in de volle treinwagon.
Als dagafsluit een glaasje witte wijn,
ik wou dat ik dit elke dag doen kon.
Favorieten: Het leest…
Favorieten: Het leest supervlot. Het rijmschema, aaba bbcb ... yyzy zzaz, is knap. Heeft dat een specifieke naam?
Minder fan: Het té strakke metrum met weinig pauzes of stijlbreuk, en het zoete onderwerp maakt het ietsje monotoon.
Heel lief en een mooie…
Heel lief en een mooie cadans. Ik krijg er wel een beeld bij. Wel eens met Tinus dat er wat ontwikkeling ontbreekt, die het nog net wat interessanter maakt.
Maar binnen de opdracht heel knap gedaan.
Emily, Of nee, laat ik…
Emily,
Of nee, laat ik eerst op Tinus vraag antwoorden. Ja, dat heeft een naam. Strofen middels rijm verbinden, noem je schakelrijm en de specifieke vorm die Emily hier gebruikt (aaba bbcb (...) yyzy zzaz) is schakelrubaiyat.
Gedichten kunnen niet té metrisch zijn. Ik hoor vaak dit argument van (onkundige) dichters: 'metrisch correcte gedichten zouden een dreun opleveren'. Onzin. Metrum zorgt voor een fijne cadans en maakt gedichten prettig leesbaar. Als je een dreun hoort, dan ligt dat aan de manier waarop je het leest of voordraagt.
Het gedicht zit goed in elkaar. Eigenlijk zou er nog een strofe bij of af moeten om de consequente afwisseling van mannelijk en vrouwelijk rijm tot het einde door te zetten.
Het verhaal lijkt weinig om het lijf te hebben, maar ik zie wel een leuk spel met het ontwijken van verboden woorden, dus geen zandkorrels, -kasteel, strandbal, -doek ... Ik mis alleen nog de omzeiling van zonnebril en zeewind.
Het gedicht is verder ook mooi beeldend; je ziet het bij het lezen voor je ogen gebeuren.
Leuk gedaan!
De dichtcoach
Hallo Tinus, fijn dat je…
Hallo Tinus, fijn dat je het vlot vond lezen. Je vraag over het rijmschema heeft Musonius al beantwoord. Ik haalde het uit een boekje van Drs P: Versvormen – leesbaar handboek.
Hallo Hadeke, bedankt voor je compliment. Het is inderdaad nogal zoet en lief – daar heb ik op dit moment behoefte aan.
Hallo Musonius, bedankt voor de positieve reactie. Ik zie nu pas dat ik in de laatste strofe de afwisseling tussen mannelijk en vrouwelijk rijm inderdaad niet heb volgehouden.
Hoi Emily, Ik las je…
Hoi Emily,
Ik las je gedicht heel graag. Het is een lief en herkenbaar verhaal van een dagje zee binnen de familie.
Knap gedaan!