#563 De messen slijpen
Kind, zou je dat nou wel doen? De stem van haar moeder galmt in haar hoofd. Hilda recht haar rug, duwt haar borst naar voren en haar kin vooruit. Misschien heb je gelijk mam, maar dat zal ik nooit toegeven.
Haar moeder zou nooit begrijpen tot welke grootste daden zij in staat was. Ze had haar keuze om in de politiek te gaan ook nooit begrepen. Hilda masseert onbewust met haar duimen de spanning uit haar kaakbeenderen.
Dan grijpt ze resoluut naar haar mobieltje en klikt bij haar contactpersonen meteen het eerste nummer aan.
'Willie wordt gebeld...', verschijnt op haar scherm. De puntjes knipperen aan en uit. De telefoon gaat één keer over, nog een keer.
Gatver, het mobieltje glibbert uit Hilda's klamme handen en valt op het hoogpolig, bruingele tapijt. Haar knieën kraken. Haar jeugdige souplesse heeft ze al lang geleden achter zich gelaten. Ze strijkt het mobieltje langs haar rok.
'Ha, mien meadje', zegt een gedempte stem langs haar been. Hilda aarzelt een fractie van een seconde en verbreekt dan de verbinding.
Hilda, stel je toch niet zo aan. Je weet toch wat je wil. Bel hem nu gewoon.
Maar misschien had mam in dit geval gelijk. Kan ik dit wel aan? Ik moet de grootste klus ooit gaan klaren. Met Willie. Willie. Hilda zucht. Ze zou voor hem door het vuur gaan. Hij gelooft in haar.
Als je wilt slachten, Hilda, moeten je messen goed geslepen zijn, hoort ze haar vader zeggen. Het beeld van zijn grote stevige hand die met een doeltreffende beweging de halsslagader van een varken doorsnijdt, komt bovendrijven. Een vakman die zonder enige aarzeling of twijfel deed wat ie moest doen.
Ze mist hem. Hij zou haar nu geruststellen.
De telefoon gaat weer over. 'Hilda, mien meadje.' 'Willie', zegt ze resoluut 'ik doe het. Ik word beleid'.
Ik moet het nog een paar…
Ik moet het nog een paar keer lezen om volledig te begrijpen, maar in de eerste lezing(en) zijn de (cursieve) gedachten/stemmen niet altijd goed te volgen. Mogelijk zouden witregels kunnen helpen om wat extra rust in de tekst te brengen.
Er zijn verschillende stukken cursief gedrukt. Hoeveel betekenissen hebben die allemaal? Het lijkt veel en dat kan verwarrend zijn.
Hoi Ancenita, voor mij is…
Hoi Ancenita,
voor mij is het redelijk duidelijk wie wat wanneer zegt en je hebt mooi de angst voor een spannend telefoontje vastgelegd. Ik heb alleen wat moeite met het slot, ik weet niet precies wat je bedoeld. Ik vul in gedachten wel wat in, maar ik weet niet of dat ook klopt. Ik vermoed dat het gaat om het aanvaarden van een ministerspost? Maar zeker graag gelezen.
Na herlezen vindt ik het nog…
Na herlezen vindt ik het nog steeds lastig te volgen. Maar ik begrijp het verhaal nu en het is interessant en intrigerend en boeiend geschreven.
Ik zou wel nog steeds gebruik maken van nieuwe regels bij de stemmen. Of op een andere manier het ritme verfijnen. Voorbeeld met de laatste alinea:
versus
‘Willie,’ zegt ze resoluut. ‘Ik doe het. Ik word beleid.’
(verschillen 1: een nieuwe regel voor een ander persoon in de dialoog. 2: gebruik van openende ‘ en sluitende ’ aanhalingstekens in plaats van apostrof '. 3: iets andere plaatsing van interpunctie)
En het stukje 'Maar misschien had mam in dit geval gelijk. Kan ik dit wel aan? Ik moet de grootste klus ooit gaan klaren. Met Willie. Willie.' moet dat wel cursief staan? In alle andere gevallen (behalve de 'gatver') gaat het bij het cursief om stemmen in een interne dialoog. En bij dat 'maar mischien...' is het meer een gedachte.
-----
Is Hilda een verwijzing naar Marjolein Hillegonda Monica Faber? Dat 'ik word beleid' is zo'n sterke verwijzing, en Willie zou Wilders kunnen zijn (of ook Willem Alexander). Maar het verhaal neemt tegelijkertijd ook afstand van dat perspectief of maakt het niet totaal overeenkomstig met de namen.
(en in dit geval is de zin 'die met een doeltreffende beweging de halsslagader van een varken doorsnijdt' dan een verwijzing naar halal slachten? Maar vreemd, immers tegelijkertijd een varken, dus toch ook niet.)
Hallo Tinus, Dank weer voor…
Hallo Tinus,
Dank weer voor je feedback.
Ik heb getracht de innerlijke dialoog weer te geven. Maar mogelijk komt dat dan toch niet goed uit de verf.
Sonnema ook dank voor de…
Sonnema ook dank voor de feedback.
En ja, @sonnema en @Tinus, het gaat om Marjolein Hillegonda Monica Faber ( tweede naam omgebogen naar Hilda) en Geert Wilders(Willie). Het Limburgs 'mien maedje' is een verwijzing naar heb.
Volgens wikipedia us Marjolein opgegroeid in een slagersgezin. Ik heb dit vertaald naar een vader die slager was. Wat natuurlijk niet persee met de werkelijkheid overeen hoeft te komen.
@tinus: ook het stukje waarvan jij je afvraagt of het cursief moet, zijn gedachtes. Ze denkt aan haar moeder en zwijmelt met Willie.
Het klopt dat het ook…
Het klopt dat dat stukje ook gedachte is.
Je hebt hier blijkbaar twee soorten gedachten. Interne dialoog (de gesprekken tussen Hilda en haar moeder of vader) en interne monoloog (wanneer Hilda tegen haarzelf denkt/praat).
Opzich hoef je niet altijd gedachten in cursief te schrijven/accentueren. Het verschil in de vertelstem en de denkstem kan genoeg zijn (en is in deze tekst volgens mij wel duidelijk). Wanneer je alleen die dialoog (de denkbeeldige gesprekken) cursief zet, dan springen ze er wat duidelijker uit.
Goede tip Tinus. Ik probeer…
Goede tip Tinus. Ik heb het aangepast. Ik twijfel zelf nog wel of het nu overal nog duidelijk is wat gedacht wordt.
Ben benieuwd of het voor de lezer beter werkt.
Hoi Ancentia, Je stijl is…
Hoi Ancentia,
Je stijl is heel bijzonder gekozen, op een positieve manier van het woord. Omdat je het meldt, is het duidelijk dat het om een politiekecontext gaat, maar het is ook geschreven alsof het een affaire zou kunnen zijn. En dan niet meteen eentje die je in de romantische zin na zou streven.
Er is een zekere afhankelijkheid van Willie te lezen, die af en toe tot lezen of hij Hilda bijna wil bezitten. Of anders van haar verwacht dat zij als een soort slaaf alles maar voor hem opzij zet. Zoals zij zenuwachtig is hem te contacteren, maar toch een plichtsbesef heeft, maar daar allerlei onprettige en harde beelden of citaten bij bedenkt...
Ik heb het verhaal niet graag gelezen, maar dat komt omdat ik er de kriebels van kreeg die hij een goede thriller passen.
Goed gedaan!
Groet,
Nadine
Hallo Nadine, Dankjewel…
Hallo Nadine,
Dankjewel voor je feedback en compliment. Ik had zelf niet in de gaten dat het zo creepy over kon komen. Dat vind ik leuk om te horen.
Hallo Ancenita, Knipperen is…
Hallo Ancenita,
Knipperen is per definitie een aan/uit en dat laatste kan dan ook weggelaten worden.
Waar ik van genoot was van dat beeld van dat mobieltje dat ze langs haar been strijkt en dat die gedempte stem langs haar been klinkt. Ik moet toegeven dat ik wat in verwarring was, dat ze iets met politiek van doen had begreep ik, maar niet dat het op Faber en Wilders gestoeld was. Ik bleef in verwarring en die verdween pas na het lezen van de commentaren.
Hallo Emmy, Je hebt…
Hallo Emmy,
Je hebt volkomen gelijk met dat knipperen.
Ik realiseer me door jullie feedback dat het beeld en de ideeën die ik in gedachte had voor dit verhaal, waarschijnlijk te veel in mijn hoofd zijn blijven zitten en te weinig tot uitdrukking zijn gekomen in mijn verhaal.