3 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#562 Naar zee

12 juni 2025 - 0:51

Nog mijn tanden poetsen en dan ben ik weg. Ik heb gisteren speciaal niet gezopen om vandaag fris als een opgesmukte hoen de trein naar Oostende te nemen.  Het zal  verdomme de eerste keer zijn dat ik terug naar ’t zeetje trek na die miserie van een oorlog.
Op de trein is ’t weer van dat: getetter van de wijven die niet uitgepraat geraken over hoe het nu allemaal beter gaat worden. Opeens begint er een vent met een pet zodanig te hoesten dat de vrouwen stilvallen met hun getater maar als het er naar uitziet dat de teringlijder het overleefd heeft, begint weer het gebazel. Ik steek nog een sigaret op en blaas de rook in de richting van de man met pet, die terstond weer begint te kuchen.  En ’t vrouwvolk: het zwijgt weer even.
Toen die rotoorlog halfweg was is mijn tante Eusebie er in gebleven, in haar gekuch. Ze rookte als een Turk, enfin alleszins meer dan ik.  Zoals ik was ze beter af en toe naar zee getrokken om haar longen te spoelen, ze zou gemakkelijk een jaar langer geleefd hebben.
Eusebie was de dochter van mijn grootouders langs vaders kant. Na lang zagen had mijn bomma zaliger de bompa zo ver gekregen om na mijn vader nog een kind op de wereld te zetten.
Waar ze ook jarenlang voor gezaagd heeft was om een keer naar zee te trekken. Vanuit Hoepertingen was dat drie uren trein. Naar het schijnt zijn ze van het station in Oostende tot aan de dijk gewandeld en eenmaal de zee in zicht kwam vond bompa dat er te veel wind was en zijn ze direct terug naar huis gegaan, zonder zelfs maar een warme wafel te hebben gegeten.
Maar dat was in die fantastische tijd voor de oorlog.

3 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
12 juni 2025 - 7:54

Een lekkere cynische stijl.

Het stuk met de dames in de trein – dat ie de kringetjes rook naar de kuchende man blaast om de dames stil te houden – dat vind ik het fijnste stuk. Als daar dan het verhaal eindigt was het al goed geweest. Wat erna komt maakt het meer eentonig en saai. Na het dames stuk had misschien wel meer grover en benauwender mogen zijn in dat tweede deel om het eerste deel te overtreffen.

3 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 juni 2025 - 11:56

Bedankt voor de reacties
@ bvdc: je zit er boenk op met H.B.
@ Rob: H.C. zou inderdaad ook best kunnen.
@ Tinus: Ik had eerder kunnen stoppen, maar wilde zo graag het verhaal van de bompa ook kwijt: zes uren trein voor amper een uurtje aan zee...

4 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
12 juni 2025 - 21:51

Vermakelijk verhaal. Ben het met Tinus eens: de man die de dames weer koest krijgt door de man te laten kuchen is het leukste stukje.

18 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 juni 2025 - 14:36

Stijlvast en goede karakterschets. De bomma en bompa zijn misschien beschrijving, maar dit laat de achtergrond zien van de verteller. De stijl draagt het verhaal. Misschien had je de verteller primair kunnen laten reageren op bompa en bomma voor wat meer spanning.