# 560 De deal
"Zeus, zo blij je te zien, zo blij je te zien. Wat verschaft me de eer? Je weet, je bent altijd welkom. Grote fan van je, grote fan, dat ben ik." Zeus steekt zijn hand uit en geeft Donald een ferme handdruk. Die bijt even op zijn tanden en trekt zijn mondhoeken iets meer omhoog in een geforceerde glimlach. "Damn, wat een kracht heeft die kerel."
Zeus kijkt al niet meer naar hem. Terwijl hij met één hand door zijn weelderige lokken strijkt, laat hij zijn blik rondgaan door de oval office. "Aah, mooi man, al dat goud. Prachtig." Donald maakt een wegwuivend gebaar. "Allemaal Melania's werk. "Je ziet er goed uit Zeus proteinedieetje? Je zou mijn hamburgers moeten proeven. Ik maak de beste hamburgers".
"Dat zie ik", antwoord Zeus. Hij trekt een wenkbrauw op en laat zijn ogen op Donalds buik rusten. Dan draait hij zich om en ploft neer in de enorme pluche bank. Iets onderuit gezakt, zijn armen over de rugleuning, zijn voeten breeduit in het hoogpolig tapijt, lijkt hij de kamer in beslag te nemen.
Donald gaat zijdelings van Zeus in een stoel zitten. Hij buigt voorover en leunt met zijn ellebogen op zijn bovenbenen.
Nu beide mannen hun positie ingenomen hebben, valt er even een stilte in de oval office. Alleen het zachte brommen van de airco is hoorbaar.
Dan steekt Zeus van wal:" Donald, ik wil orkanen en stormen over het land jagen, sneeuw in pakken naar beneden gooien, bliksem en donder laten rollen, de zon laten branden. De wateren moeten kolken, het vuur aan de aarde vreten, de lucht moet kraken van droogte. Ik wil spelen met de elementen Donald." Zeus ademt diep en kijkt met vlammende ogen naar Donald.
"Hij is door aan het draaien," denkt Donald en hij zit daarmee niet zo ver van de waarheid. Zeus is bipolair en heeft al een tijdje geen medicatie meer genomen.
"Die klimaatactivisten gooien roet in het eten. Ik wil meer." De "r" rolt bulderende door de kamer. Zeus balt zijn vuisten en Donald ziet hoe de spieren onder Zeus' shirt zich ook aanspannen. "Je moet meer doen Donald. Het is niet genoeg dat ik hier in jouw land mijn gang kan gaan. Oh, die dagen durende brand die ik kon blijven opstoken in Californië was geweldig Donald, begrijp me niet verkeerd. Maar je moet meer doen Donald, het is niet genoeg om de klimaattop af te wijzen."
Zeus loopt inmiddels ijsberend door de kamer. "Dat doe ik al Zeus. Ik drijf hun handels- en defensiekosten op. Dan is er geen ruimte meer voor klimaatgeneuzel. Maar ik moet oppassen, mijn eigen volk keert zich anders tegen me. Ik heb ook wat nodig Zeus. Versterking. Wat kun je mij bieden?"
Zeus draait zich met een ruk om, spreidt zijn armen en roept: "Ik heb iets geweldigs voor je Donald. Geloof, de mensen hebben geloof nodig. Ik lever je een Amerikaanse Paus".
Donald slaat met zijn rechterhand op zijn knie. " Dat is een geweldig idee! Deal"
Zoet: De tekst leest…
Zoet: De tekst leest gemakkelijk als een goede doordrinker, met een ritme van korte en kange zinnen. Het is meeslepend geschreven.
Zuur: Het kwade in de tekst moet van die Zeus komen, maar hij is eigenlijk te grappig/komisch om serieus te nemen. Daardoor komt het minder sterk over.
Zout: Het draait veel om de dynamiek tussen Zeus en Donald. Misschien iets te eentonig. En die Donald wordt hier op een gemakkelijke manier zwak afgeschilderd.
Bitter: Het is een kwestie van smaak, al zouden de conversaties wat duidelijker kunnen zijn als ze meer op een standaard manier worden geschreven (met iedere nieuwe spreker op een volgende regel).
Umami: Het is bovenal een fijn leesbaar grappig verhaal. Of er diepere betekenis of extra lagen hadden moeten zijn heb ik gemist. Mogelijk had je dat ook niet gewild, het is puur een kwestie van smaak. De een houdt ervan een ander niet.
-----------------------
Globaal: Het komt over als een vanille vla. Weinig poespas, zoet en vrij neutraal. Maar dan wel met echte vanille, en geserveerd in een mooi bakje.
Hallo Tinus, Leuke manier…
Hallo Tinus,
Leuke manier van feedback geven. Ik herken wel wat je zegt, dat de karakters wat beter en sterker uitgewerkt hadden kunnen worden.
Ik was niet op zoek naar diepere lagen. Behalve misschien dat we aan de willekeur van de goden en wat labiele aardelingen overgeleverd zijn.
Wat betreft de opmaak. Dat is een tip die ik mee kan nemen.
Dank voor de globale smaaksensatie.
dag Ancenita Ik vind het…
dag Ancenita
Ik vind het een fijn verhaal. Er zit een mooi ritme in wat betreft zinnen op- en afbouw en het leest enorm vlot. De verhouding tussen beiden vind ik ook fijn gevonden, het maakt van de president een handpop van een sterkere figuur, iemand waar hij mogelijk naar opkijkt.
Een prettige wending ook op het einde.
Goede verhaal stevige tekst.
Johanna
Leest vlot. Graag gelezen :)
Leest vlot. Graag gelezen :)
Dankjewel voor de…
Dankjewel voor de complimenten Johannawrote en bvdc25.