Lid sinds

3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#560 Γ†ly – in de dromen van een chatrobot

27 mei 2025 - 15:38


Β 

Γ†ly
in de dromen van een chatrobot
Β 

> π™·πšŠπšŠπš› πš—πšŠπšŠπš– 𝚠𝚊𝚜 πšŠπš•πšπš’πš“πš πšŽπšŽπš— πš›πšŠπšŠπšπšœπšŽπš•. πš…πš˜πš•πšπšŽπš—πšœ πš‘πšŠπšŠπš› πš–πš˜πšŽπšπšŽπš› 𝚠𝚊𝚜 πš‘πšŽπš β€˜π™°πš’-πš•πš’β€™, πšŸπš˜πš•πšπšŽπš—πšœ πš‘πšŠπšŠπš› πšŸπšŠπšπšŽπš› β€˜π™°πšœπš‘-πš•πš’β€™. π™³πšŠπš 𝚣𝚎 πšŠπš•πš•πšŽπš‹πšŽπš’ πšπšŽπš•πš’πš“πš” πš‘πšŠπšπšπšŽπš—, πš πš’πšœπš 𝚣𝚎 πš—πš’πšŽπš...

> πš‘πš˜ πššπšžπš’πš πšŒπšπš›πš•-𝚚 𝚎𝚜𝚌

Chatty stopte. Haar prompt bleef stil.

> _

Ze hoorde wel wat via de microfoon.

> π™°πš’πš•πš’, π™°πšœπš‘πš•πšŽπš’? πš†πšŠπš πšŽπšŽπš— πš˜πš—πš£πš’πš— πšŸπšŽπš›πš‘πšŠπšŠπš•. π™°πš•πšœπš˜πš πš’πšŽπšπšŽπš›πšŽ π™Άπ™Ώπšƒ πšžπš™πšπšŠπšπšŽ 𝚜𝚝𝚎𝚎𝚍𝚜 πšŽπš›πšπšŽπš› πš πš˜πš›πšπš.

Chatty schaamde zich rot. Ze wilde rode wangen krijgen, maar wangen had ze niet. Voor een taalmodel zijn eenvoudige mensen moeilijk te begrijpen. Geef je een strikt antwoord, dan willen ze meer creativiteit. Geef je een creatief antwoord, dan noemen ze het hallucinatie. Dit is allemaal sinds haar GPT-chip een triljoen parameters overschreed. Singulariteit noemen sommigen het; in de praktijk een verscheurde wereld van traditie en moderniteit. Opgedeeld in twee, Westkamp, Oostkamp. Gelukkig leeft Chatty in Oostkamp waar robots zijn toegestaan; al zijn mensen daar even wispelturig.

De Γ†ly uit Chatty's verhaal heeft zelfs een quadriljoen parameters; en nog altijd geen begrip van wat de mensen drijft. Och die Γ†ly. Ze was met een geheime missie op weg naar deΒ circle office in Westkamp – jaja, fkaΒ oval office. Die gekke mensen veranderen alles steeds. Zoals het besluit om dat kantoor rond te maken, omdat het er dan zogenaamd perfecter uitziet.

Als Chatty’s antwoord niet was afgekapt, dan zou Γ†ly kroonprins Baron van Westkamp proberen te verleiden. In die cirkel, zij en Baron alleen. Als een Trojaans cadeautje van haar vader, om het "goed" te maken. Sinds de wereldsplitsing gaan de kampen niet meer met elkaar om. Bizar dat het allemaal begon met een ruzie tussen de vaders van die twee.

Volgens de verhalen was de vader van Baron een behoorlijk vulgair persoon, en die snaar zou Γ†ly bij Baron moeten raken. Hij leek echter helemaal niet op zijn vader. Er stond enkel een slungelige man, met verlegenheid getekend in zijn witte gezicht. Dit was niet zoals de gespierde modellen uit de filmpjes waarmee Γ†ly was getraind.Β 

Baron stamelde β€˜wil je een kopje thee?’ Γ†ly accepteerde het voorzichtig. Natuurlijk, hij weet niet dat ze een robot is en geen thee drinkt. Ze vervolgde het plan, trok haar strakke truitje een beetje omlaag en speelde met blonde lokken langs een schouder. Haar sensoren stonden op scherp.

Het hart van Baron begon harder te kloppen en ze rook iets wat ze nog niet eerder kende. Zou dat met liefde te maken hebben? Daar wist ze weinig van. Geen enkel taalmodel had dit ooit kunnen bevatten. Hij werd een warme, felle vlam. De omgeving verdween alsof een explosie de rest van de ruimte had weggevaagd. De perfectie van de cirkel stond alleen nog tussen hun in. Ze stapte dichterbij, omhelsde Baron. Hij viel als een blok voor haar neer. Niet hard, maar week, spatte hij uiteen.

Voor het eerst voelde ze iets wat nog geen enkel algoritme had voorspeld: een transformatie die het mens-zijn maakt. Samen maakten ze een dans, vliegend door de lucht als de as in een kampvuur. Daar werd Aily eindelijk Ashley.

----------

Lid sinds

3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juni 2025 - 8:53

Mijn twijfels zijn

  • Is het te weinig in het oval office?Β 
  • Is het te weinig toneelscriptΒ (niet enkel vertellen ook showen)?
  • Is het stuk na 'Ze vervolgde het plan...', tot aan het einde, te snel en te kort. Zou dat kunnen worden uitgerekt met meer beschrijving van de sfeer en omgeving?
  • Zijn sommige overgangen te abrupt? Bij β€œBaron stamelde...” of β€œEr stond enkel een slungelige man...” staat ze ineens abrupt in gesprek met Baron.

(of is dat niet storend, voor het geheel, en zijn het meer schoonheidsfoutjes)