Een uitweg #559
"Het spijt me dat ik je moet teleurstellen," fluistert de waarzegster terwijl ze abrupt mijn hand loslaat, "maar ik kan je toekomst niet zien omdat je er geen hebt." Je vindt de dood op jouw weg".
Even voel ik me uit het veld geslagen en ik trek net zo abrupt als zij mijn hand terug. Ik kijk naar de palm van mijn hand alsof ik zelf iets kan lezen in die lijnen. Maar ik zie wat ik altijd zie. Korte en lange, nietszeggende, kruisende lijnen.
Mijn eerste neiging om te lachen om dat absurde antwoord wordt overmeesterd door woede. "Hoe durf je zo iets te beweren. Dat is totaal onethisch", bijt ik haar toe. " Jij zou me hoop moeten geven. Jij, jij." Niet alleen mijn woorden blijven hangen, ook mijn adem stokt.
De geur van paarden, vers gemaaid gras en zoete suikerspinnen dringt door de kieren van de tent. Ik voel me misselijk worden.
"Denk maar niet dat ik hiervoor betaal".
"Nee, nee, ik wil niets. Jij hebt alles al verloren, jij arme man".
Met grote ogen kijk ik haar aan. "Onmenselijk, dat ben je. Ze zouden je hier uit die tent moeten sleuren".
De woorden van Lotte hameren in mijn hoofd. " Jij zit op een doodlopende weg, Antoon. Zo kan het niet langer". En die troela met haar rinkelende armbanden en sluier, had nu hetzelfde gezegd.
Ik draai me om. Ik moet naar buiten. De overgang van de donkere tent naar het felle zonlicht beneemt mij het zicht.
"Nou mooi niet. Ik sla een nieuwe weg in", denk ik opstandig.
Een hels getoeter en het snerpende geluid van remmende banden, rukt me uit mijn gedachten. Ik kijk op en blik in de grote, bange ogen van de vrachtwagenchauffeur die recht op mij afkomt.
Er is een interessante…
Er is een interessant verhaal, maar de potentie wordt niet volledig benut.
Abrupt einde. Onheilspellend…
Abrupt einde. Onheilspellend voorspelbaar. Edoch goed opgetekend. Het blijft hangen. Drie uitwegen. Drie vluchten. Onbetaalbaar en droevig.
Sterk begin van een goed…
Sterk begin van een goed opgetekend verhaal! Graag gelezen!
Hoi Ancenita, je hebt een…
Hoi Ancenita, je hebt een originele invalshoek gekozen. In die zin graag gelezen.
De tekst leest niet prettig door al die witregels. Je hebt waarschijnlijk ieder keer een enter gegeven. Met shift+enter kom je op de volgende regel. De tekst zelf verdient ook nog enige aandacht.
Ik mis nog een eigen originele titel. Je hebt nu de titel van de opdracht gebruikt.
De aanhalingstekens achter hebt mogen weg. De gesproken tekst is daar nog niet klaar.
Het woordje maar kun je in veel gevallen weglaten, hier ook.
Jij, jij." --> als je wilt aangeven dat je een zin niet af kunt maken, kun je een beletselteken (drie puntjes) gebruiken.
Jij, jij ..."
"Denk maar niet dat ik hiervoor betaal". ---> de punt hoort vóór het aanhalingsteken. Dat geldt ook voor de zinnen die na deze zin komen.
"Nou mooi niet. Ik sla een nieuwe weg in", denk ik opstandig. ---> gedachten horen niet tussen aanhalingstekens. De cursieve tekst is voldoende.
grote, bange ogen van de vrachtwagenchauffeur ---> ik denk dat de chauffeur eerder met afgrijzen of verschrikt kijkt dan bang. Wijd opengesperde ogen of zoiets.
Daarnaast word je verblind door het zonlicht, krijg je wel de kans om iets van de gezichtsuitdrukking van de chauffeur te zien?
Originele invulling van de…
Originele invulling van de opdracht. Graag gelezen!
Twee kleine puntjes: Beetje onwaarschijnlijk dat de HP meteen begint te schreeuwen, dat haalde me even uit het verhaal, en ik zou bv mijn vriendin schrijven ipv Lotte.
Hallo allemaal, Bedankt…
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie opbouwende en positieve feedback. @fief, zeker voor de hele concrete dingen waar ik op kan letten.
Wat betreft het schreeuwen; ik snap wat jullie bedoelen. Ik wilde d laten overkomen dat een diepere snaar geraakt werd. Maar daar zijn andere woorden mogelijk sterker en beter.
Als je maar 300 woorden mag gebruiken is het lastig keuzes maken van wat je wel of niet diepr uitwerkt. Zoals bijvoorbeeld de persoon Lotte.
Misschien hebben jullie daar dan nog goede tips voor.
Bedankt.
Ancenita, als je een…
Ancenita, als je een concrete tip krijgt zoals die van Fief ivm de witregels is het voor de tipgever altijd fijn dat je meteen toont dat je de boodschap begrepen hebt en via de tab 'bewerken' je tekst vooralsnog aanpast. Wat Lotte betreft, de alinea waar zij vernoemd wordt kan je gewoon bovenaan plaatsen. De lezer begrijpt dan wel dat Antoon opnieuw naar de waarzegster trekt na de uitspraak van zijn vriendin.
Hallo Gi, Ik wist niet dat…
Hallo Gi,
Ik wist niet dat ik nog mocht bewerken na indienen.
Antoon ging overigens wat mij betreft niet naar de waarzegster vanwege de uitspraak van zijn vriendin. En ook niet opnieuw. Hij is op een kermis zo'n tent ingelopen, misschien niet eens met een bewuste verwachting, maar wel hopend op een hoopvolle boodschap. Er is meer aan de hand in het leven van Antoon. Maar zijn vriendin heeft net als de waarzegster de vinger op de zere plek gelegd. Vandaar de geraakte snaar.
Dat is in mijn hoofd het onuitgesproken verhaal geweest. Maar het is mooi als iedere lezer genoeg ruimte tussen de regels vindt om er een eigen verhaal of wending aan te geven.
Jouw voorstel had ook prima gekund.
Dankjewelook weer.
Ancenita, ik zou er dan toch…
Ancenita, daar dient die knop nu net voor net als onder de reacties die je zo ook kan wijzigen.
Ik zou er dan toch van maken: De woorden van mijn vriendin Lotte , want anders komt zij zowat uit het niets vallen.
Originele invulling van de…
Originele invulling van de opdracht en vlot geschreven uitgewerkt. De tips van Fief zetten de puntjes op de i. De opbouw van het verhaal is helder en het verhaal toegankelijk. Mooi gedaan!
Dankjewel Odile. Heel blij…
Dankjewel Odile. Heel blij met alle gekregen feedback.