4 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#558 - Tussen haakjes besta ik

13 mei 2025 - 11:22

– Oké. Dus. Tindertekst.
– Een literaire vleestent?
– Met komma’s in plaats van torso’s.
– En als niemand swipet?
– Dan vouw je jezelf terug tot komma op de bank.
– Godver.
– Schrijf gewoon.
– Maar ik weet niet wie ik ben.
– Dat heeft je nog nooit tegengehouden.

Ik slaap met gedachten en word wakker met zinnen. Mensen schrik ik af. Zinnen gehoorzamen. Tot ze rebelleren.

Mijn innerlijke redactie? Bestaat uit een kettingrokende grammaticanazi, een lyrische puber, een dichteres met een voorkeur voor rouwadvertenties en een sarcastische ouwe lul die ‘stijl’ telkens tussen aanhalingstekens zet.

Ik schrijf wat ze ruziënd uitbraken.

Ik lees je leugen nog voor je hem typt. Tussen woorden. In bijzin na bijzin. Tot ik mezelf verlies.

Mijn zinnen zijn als je exen: ze weten te veel, ruiken nog naar je, en verschijnen zodra je ze vergeten dacht.

En lui? Onuitstaanbaar. Ik antwoord pas als je zin klopt.

Soms stop ik mijn uitroepteken in een sok en ga naar buiten om te voelen of ik besta.

Swipe rechts.

Ik kleed je langzaam uit, woord voor woord.

– Dit is een oproep voor een schrijfpartner, geen sessie bij je therapeut.
– Ze mogen weten waar ze aan beginnen.
– Niemand wil werken met een losgeslagen gek.
– Ze zeggen van niet. Maar ze lezen. Ze lezen altijd.

Gi

8 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
13 mei 2025 - 11:29

Zo kan het ook (versus mijn aankondiging dat ik niet plan deel te nemen niettegenstaande het feit dat de opdracht van mijn favoriete coaches komt). 

4 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
13 mei 2025 - 12:23

Commentaar Marc-Hostwriters

Stiekem hopend op aparte invulling van de opdracht en direct vanaf de eerste inzending driewerf raak. Een wrange, poëtische omschrijving met het nodige, velouren sarcasme van een doorgewinterde mens vol ongewenste zelfkennis. Dit is niet ‘genieten’ van literatuur, dit is fijnproeverij ‘hors categorie’. Ik vind het subliem.

2 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
13 mei 2025 - 12:43

Mooie vlotte en knappe tekst.

> Ik lees je leugen nog voor je hem typt.

> Mijn zinnen zijn als je exen.

> Ik antwoord pas als je zin klopt.

> Ik kleed je langzaam uit, woord voor woord.

Het heeft wat strijdvaardigs en het lijkt soms wel op dissen alsof het onderdeel is van een MC-battle. Die laatste regel lees ik ook met een rap stem zoals Extince in mijn hoofd. (Ik weet niet wat voor metrum dat is, maar volgens mij komt dat einde wel regelmatig in een rap voor, als een soort mic drop. Stukjes van Lubach hebben dat volgens mij wel eens. Ik ben benieuwd naar het commentaar van Musonius)

12 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
13 mei 2025 - 18:57

Dag Tony,

Ik sluit me aan bij het commentaar van Marc. Subliem.
Dat maakt het ook moeilijk om een favoriete passage te benoemen. Maar voor mij was dat:

Mijn zinnen zijn als je exen: ze weten te veel, ruiken nog naar je, en verschijnen zodra je ze vergeten dacht.

Dat is voor mij echt literatuur. Het raakt me, doet me stilstaan bij het lezen. Om het echt te proeven.
Ik heb de stille hoop dat je je kwaliteiten op waarde schat en bij een uitgever weet onder te brengen en dit forum ontstijgt.
Zeer graag gelezen is een eufemisme!

4 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
14 mei 2025 - 14:04

Mili: Een op lust beluste vleesveiling, achter de komma denkend, lijdend aan dissociatieve identiteitsstoornis (de rouwdichteres boeit me uitermate, dat wil ik ook wel worden) die naar een naar exen meurende letterkundige prooi zoekt met een driftig appèl op haar schrijfkunsten, het wordt me te veel, wat zit er echt in die sok, zeg het!

Exorbitante beelden, ongelooflijke fantasiewereld.

Tony, je bent een bijzonder schrijffenomeen.  

4 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 mei 2025 - 3:06

Schitterend! Mooi gekleed met dialoog voor en na en dan het beeld dat je oproept van die innerlijke redactieleden. Dat wordt voortaan je verhalen lezen met kijken wie er nu weer aan het woord is. !!!!(>>:'@#$%^&* op de schaal van Musonius.