#557 Gebaren
“Probeer om te keren.”
Om ons heen wordt druk getoeterd.
“Probeer om te keren.”
Pieter haalt theatraal zijn schouders op en zwaait van de TomTom naar de rijen geparkeerde auto’s aan weerszijden van onze gehuurde VW Polo. “Hóe dan?” Met een zucht laat hij zijn handen op het stuur vallen en kijkt naar mij. “Kun jij niet even gaan kijken wat er aan de hand is?”
Ik neem een grote hap aircolucht en stap de Italiaanse hitte in. Tussen de staande en kruipende auto’s door, baan ik mij een weg naar het kruispunt. De weg naar rechts staat vol met politieauto’s met de zwaailichten nog aan. Midden op het kruispunt staat een eenzame verkeersregelaar tegenover drie rijen ongeduldige chauffeurs die allemaal de rechterweg in wilden. Om en om laat hij een auto van links keren en wuift hij er een van de andere wegen door.
Ik besluit terug te gaan naar de auto voordat mijn slippers aan het asfalt vastsmelten en draai me om. Mijn opzwiepende zomerjurk trekt zijn aandacht. “Ciao bella!” Hij kijkt me aan met een blinkend witte grijns.
Ik wijs naar rechts. “What happened?”
Hij wijst naar de politieauto’s. “A eh…”
Hij draait rondjes met zijn pols om op het woord te komen. “A eh…”
Hij laat tussendoor een grijze bestelbus van links keren en draait door. Het ziet eruit alsof hij in sneltreinvaart met een onzichtbare vork happen spaghetti naar zijn mond brengt. “A eh, a crash happened.”
Op datzelfde moment klinkt er een harde knal. Ik schrik op en zie een witte Polo tegen de zijkant van de bestelbus geparkeerd staan. De verkeersregelaar stapt erop af en begint op hoog volume tegen de bestuurder te ratelen. Van achter het stuur kijkt Pieter me beteuterd aan. “Hij gebaarde dat ik door mocht.”
Hoi Nina, Leuk verhaal. Je…
Hoi Nina,
Leuk verhaal. Je neemt de lezer echt mee de hitte in en ik voel de frustratie. Goed gedaan, graag gelezen
Hoi Nina, Je combineert de…
Hoi Nina,
Je combineert de wil om goed te communiceren als dat niet lukt met de irritatie van de hitte. Dat is al origineel, maar het lukt je ook om daar een passende plottwist van te maken. Heel leuk en slim geschreven! Het inleidende stuk helpt daarbij goed om de setting duidelijk te maken om het geheel te laten slagen.
Goed gedaan!
Groet,
Nadine
Ha Nina, Ik heb genoten van…
Ha Nina,
Ik heb genoten van je verhaal. Het is heel levendig geschreven met leuke observaties, (de gebaren koppelen aan mediteriaans voedsel bijvoorbeeld!) Het “probeer om te keren.” Een mens hoeft dat maar één keer gehoord te hebben om meteen het stemgeluid van zo’n navigatiesysteem in zichzelf te horen bij het lezen van die zinnen. Mooie omschrijvingen van die hitte en de aircolucht. Ik zou wellicht kruipende vervangen door een ander woord om het twee keer ui achter elkaar te vermijden (kruipende—>kruispunt) Die slippers aan het asfalt.
Bedankt voor de reacties! …
Bedankt voor de reacties!
Emmy, goed punt over kruipende - kruispunt, dat loopt inderdaad niet zo lekker.
Goed verhaal en grappig…
Goed verhaal en grappig einde.
-------
Ik had op twee punten dat het wat minder vloeiend liep (en misschien waren er andere punten, maar daar had ik geen last van, het liep in het algemeen heel goed).
> Pieter haalt theatraal zijn schouders op en zwaait van de TomTom naar de rijen geparkeerde auto’s aan weerszijden van onze gehuurde VW Polo.
> Ik besluit terug te gaan naar de auto voordat mijn slippers aan het asfalt vastsmelten en draai me om.
- Bij dat eerste is de zin wat lang.
En 'zwaaien van de TomTom naar...' is niet heel duidelijk. Ik kan me wel het beeld voorstellen dat hij een soort paniekerig met zijn handen zwaait, maar van de tomtom naar de rijen auto's? Een soort van gebarentaal communicatie met het apparaat. Het komt bij mij niet meteen zo heel duidelijk over.
Het loopt ook niet zo lekker in combinatie met schouders ophalen wat meer een zucht/opgave is, dan een boosheid. Misschien met enkel 'Pieter zwaait theatraal van ...' zonder de schouders, dan zou het misschien strakker overkomen.
Het stukje 'van onze gehuurde VW polo' leest niet zo lekker en kan in die zin misschien ook wel weg. (je lijkt het nu vooral te gebruiken om aan te duiden dat jullie in een Polo rijden wat je later in de ontknoping weer nodig hebt, en niet omdat het kwa stijl daar zo mooi past)
- Bij dat tweede zou je het 'en draai me om' ook wel kunnen weglaten. Het is een beetje dubbelop en de zin leest vlotter en fijner zonder dat omdraaien.
Bedankt voor de feedback,…
Bedankt voor de feedback, Tinus!
Over het 'en draai me om' heb ik bij het schrijven ook getwijfeld. Ik heb het er uiteindelijk in gelaten om de zwiepende jurk logischer te maken, maar het maakt de zin inderdaad wel minder mooi.