11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

#557 - Muziek

7 mei 2025 - 10:51

Ik sta bij de hal van het kasteel met een aantal andere bezoekers te wachten. In ons gezelschap vallen me twee in gothic stijl geklede tieners op. Een jonge dame verwelkomt ons met:
‘Het kasteel is al generaties eigendom van de familie Fairfax. Pogingen om het slot te verkopen zijn tot op heden mislukt. De al eeuwen dode gravin Elizabeth dwaalt hier nog altijd rond. Tijdens de rondleiding wordt u verzocht om de huisregels na te leven. Deze worden u zo dadelijk uitgelegd. Uw persoonlijke eigendommen bergt u veilig op in een kluisje. Een kleine tas of camera mag u meenemen onder uw kleding.’

Ik volg haar een comfortabel ingerichte ruimte in. Hier hangt een levensgroot schilderij van de gravin. Een zachte zangerige vrouwelijke stem doorbreekt plotseling de stilte:
‘Het casteel is uitsluitend te besoeken onder begeleiding. De aanwijzingen van de gids moeten altijd worden opgevolgd. Deze heeft het rechte een persone de toeganc tot het casteel te weigeren, bijvoorbeeld waneer ieman dronken is of als er sprake is van verwertheit. U beterdt het casteel op eigen risico.  Wilt u tijdens de rondleiding het geluut van uw mobiele telefoon utesetten. Het casteel is een historisch monument dat met respect behandeld wil worden. U bent zelf aensprakelijk voor door u aengerichte schade. Roocken is overal in het casteel ten strenge verboden. Het is nied toegestaen te eten en te drinken in het slot.’
Met aandacht luister ik naar de moeilijk te volgen tekst. De gids voegt er aan toe dat het spook erg op haar rust gesteld is. 

Ik zie dat het tienermeisje haar mobiel pakt. Haar vriendje haalt een kleine bluetooth luidspreker onder zijn kleding vandaan. Even later is de ruimte gevuld met melancholische gothic hardrock muziek. De jongen zegt glimlachend:
‘Hier zal het spook wel geen bezwaar tegen hebben.’

1 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 mei 2025 - 11:47

Altijd wars die gothics. Gelukkig hebben de Middeleeuwen wat vrolijke muziek gebracht. Fleurige en plezante Florismuziek. Zou het spook ook blauwe tanden hebben? Leuk stukje Job. Ik kon er wel iets mee. Waande me even in Villa Volta.

4 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 mei 2025 - 13:29

Hoi Job, 

Je geeft de lezers in de inleiding voldoende mee van de setting om te geloven dat het kasteel qua sfeer honderd procent in de middeleeuwen past. Daarom leest de tweede waarschuwing zo ontzettend leuk, zeker ook vanwege de spelling. Alsof je je in die tijd druk kon maken over eten en drinken. Je zou er als gepeupel niet eens mogen komen. Om nog maar te zwijgen over de aanwezigheid van mobiele telefoons. 
Dit geeft het geheel al een komische toon en de conclusie dat de tieners als absolute tegenpool van dit alles dus wel door de overleden geest met hun muziek welkom geheten zullen of zouden worden, maakt het plaatje compleet. 

Heel leuk gedaan! 

Groet, 

Nadine

11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
7 mei 2025 - 13:44

Rob bedankt voor je positieve feedback. Ook ik heb niks met gothics, maar een aantal vindt inspiratie in de Victoriaanse tijd.

Nadine bedankt voor je uitgebreide positieve feedback. Het boek Stijloefeningen van Raymond Queneau inspireerde me tot de stijl voor de tweede waarschuwing.

14 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 mei 2025 - 20:28

Ha Job, wat moet je een plezier hebben gehad bij het formuleren van de uitspraak van de tweede waarschuwingsronde. Wat een simpele c in plaats van een k al in het hoofd van de lezer kan uitmaken in het anders in het hoofd laten weergalmen van de tekst. Mooi aangepakt!

4 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
9 mei 2025 - 10:19

Erg leuk gevonden. De middeleeuwse tekst overtuigde mij niet helemaal (ik mag zo af en toe nog graag rederijkerspoëzie lezen), maar ik vrees dat als je de oude taal meer zou benaderen dit voor veel lezers onleesbaar wordt.

9 maanden 4 weken

Rol

• Gewone gebruiker
10 mei 2025 - 17:09

Hoi Job,

leuke tekst weer. Ik sluit me aan bij Musonius als het gaat om de oudere teksten, maar het stoorde me niet echt. Daarnaast heb ik niet gelijk een associatie met melancholische gothic hardrock. Maar dat zijn kleine puntjes, ik heb het met plezier gelezen. 

11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
11 mei 2025 - 17:01

Sonnema bedankt voor je positieve reactie. Ik heb bewust gekozen voor een wat oudere Nederlandse spelling voor de leesbaarheid. Tijdens mijn voorbereiding op dit stukje kwam ik bij gothic niet alleen gegevens tegen over de diverse kledingstijlen. Ook de muziek is veel diverser als ik eerst dacht. Een Italiaanse band maakt melancholische gothic hardrock. Heb ik zelf even naar geluisterd. De muziek is iets meer ingetogen in vergelijking tot de echte hardrock. Al ben ik echt geen hardrockfan.