12 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

# 557 Bruingoed

6 mei 2025 - 20:25

Ik noemde eerder al Nico, 'de simpele'.

Hij heeft zijn sporen verdiend als het eraan komt om met rake klappen iemand ervan te overtuigen dat het menens is, maar soms zijn dingen te zwart-wit voor hem. Dat zal ook een rol gespeeld hebben die zaterdagmiddag op het terras; dat hij een zwarte broek droeg en een wit overhemd. Net zoals de kelners.

Hij werd gewenkt door een man die later fabrikant van stofzuigerzakken bleek te zijn. 
'Ik wil graag betalen,' zei de man met een glimlach.
'Nee, jij moet betalen vriend. Daar zit het in, is me verteld?' Nico wees naar het bruinleren attachékoffertje dat naast de stoel stond waarop de stofzuigerfabrikant aan 't uitbuiken was na zijn uitgebreide lunch.
De man glimlachte weer. 'Nou, ik pin liever.'
'Geen grapjes jongen. Cash was afgesproken.'
'Die afspraak ken ik niet.'

Voordat Nico kon antwoorden, voelde hij een hand op zijn schouder. 'Je praat tegen de verkeerde, eikel.' 
Als er iets is waar Nico niet tegen kan, is het fysiek contact dat hem overvalt. Dus hij hoekte dat figuur plat.
Wat dan weer voor 'm spreekt, is dat Nico opviel dat ook die vent een bruinleren koffertje had. Gelukkig maar. Want daar zat dus wel de poen in.
Maar Nico blijft Nico. Hij, in zijn rode waas, klapte de gast die gewoon wilde betalen voor zijn lunch ook buiten westen en liep met twee koffertjes het terras af.

Twee dagen later zat Nico even vast. Dankzij de beveiligingscamera's.
De stofzuigerman trok zijn aangifte snel in nadat we hem belden over de foto's in zijn koffertje; dat die naakte meisjes er toch wat jong uitzagen. 

Dankzij Nico hebben we het geld binnen voor de heroïne-deal én hebben we een stofzuigerfabrikant die we financieel leeg kunnen zuigen. 

En ach, afpersing? 
Dat wassen we wel wit. 

1 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
6 mei 2025 - 23:35

Witgoed altijd goed. Puin ruimen is de specialiteit van deze karakters. Missie volbracht. Voor beide opdrachten. De virtuele en de fysieke. GG. 

4 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 mei 2025 - 13:11

Hoi Angus, 

Een kijkje in de onderwereld. Wat dan al niet kan gebeuren als je de verkeerde ontvanger van een boodschap hebt. Je hebt er een mooi geheel van gemaakt. Ik vind vooral de onverschilligheid waarmee het niet ideale einde werd weggewuifd, goed bij de toon en het onderwerp passen. Duister, maar ook een zekere no- nonsense, ook in de rest van de tekst Dat is mooi gevonden en knap geschreven!

Ik had wel iets meer moeite met het wisselen van tijden die elkaar af en toe redelijk snel opvolgen: 

Voordat Nico kon antwoorden, voelde hij een hand op zijn schouder. 'Je praat tegen de verkeerde, eikel.' 
Als er iets is waar Nico niet tegen kan, is het fysiek contact dat hem overvalt. Dus hij hoekte dat figuur plat.
Wat dan weer voor 'm spreekt, is dat Nico opviel dat ook die vent een bruinleren koffertje had. Gelukkig maar. Want daar zat dus wel de poen in.
Maar Nico blijft Nico. Hij, in zijn rode waas, klapte de gast die gewoon wilde betalen voor zijn lunch ook buiten westen en liep met twee koffertjes het terras af.

Op zich loopt het wel door en zit er een logica in, maar ik had dat liever anders gelezen. Bijvoorbeeld een show don't tell in dezelfde tijdsvorm. 

Dit is een geval waarvan ik niet zeker weet of ik mijn beeld als schrijfcoach net te veel door een eigen voorkeur wordt gekleurd. Zoals gezegd: echt fout is het niet. Forumleden, hoe kijken jullie hiernaar? 

Dank je wel voor dit spannende verhaal, Angus!

Groet, 

Nadine

12 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 mei 2025 - 17:38

Dag Nadine,

Dank voor je reactie en evaluatie.
Ik begrijp je kanttekeningen. Ik ben een liefhebber van show donn't tell, maar in de marge van 300 woorden zag ik de mogelijkheden niet. Dat kan uiteraard aan mij liggen.
Daarbij moest de bijdrage een komische toon hebben. Die heb ik geprobeerd te treffen door het wat losjes gehouden. vanuit het perspectief van een verteller die naast je in de kroeg kan zitten.
Geen excuus, maar een uitleg.

14 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
7 mei 2025 - 21:08

Ha Angus,
Mooi gevonden die dubbele laag van dat de dingen te zwart-wit voor hem zijn. Het is een zeer geestig ook een misverstand bij de betalende partij te laten ontstaan door die zwart/witte kleding. 
Je schrijft: Als het eraan komt, moet dit niet als dit er op aankomt zijn? 

De zin over het uitbuiken zou ik inkorten, waardoor het meteen duidelijk is dat het utibuiken op de stoel gebeurt en niet, zoals ik het eerst las, de man aan het uitbuiken is op de attechetas. 
Nico wees naar het bruinleren attachékoffertje dat naast de stoel stond waarop de stofzuigerfabrikant aan het uitbuiken was. (Uitbuiken doe je in de regel alleen als je jezelf tot de nok toe hebt volgepropt, dat de lunch uitbundig was, hoeft in dit geval dus niet benoemd te worden.)
Wanneer je kiest voor: dat het Nico opviel, (het woord het toevoegen) voorkom je de lezing dat Nico zelf opvallend zou zijn. 

Als ik zo vrij mag zijn, nog een suggestie te doen: Ik zou ervoor kiezen nog niet aan het begin te benoemen dat later zal blijken dat een stofzuigerfabrikant betreft. Je zou dit aan de lezer kunnen introduceren middels een handeling. Namelijk door Nico het koffertje van de man te laten afpakken. (De man beschermd vervolgens zijn eigendom, nog steeds ervan overtuigd dat het een ober betreft die zich onbehoorlijk gedraagd, het koffertje valt in hun gevecht open, er rollen stofzuiger onderdelen uit in plaats van het geld wat Nico daar verwacht had. Dit kan dan voor een dialoog zorgen, iets als:

‘Aha! Jij dacht me te flessen zeker! Mij in het stof te laten bijten in plaats van de poen te geven.’
en dat je vervolgens dan die andere kerel Nico op zijn schouder laat tikken:
’Je hebt de verkeerde voor je oen.’ En ze dan allemaal pas ieder hun interpretatiefout te laten realiseren. Nico krijgt ook dan pas dat andere koffertje in het visier, waarna hij ze alsnog alletwee buiten westen slaat.

De twist op het einde, dat de verteller van het verhaal een nog grotere schurk blijkt te zijn dan Nico zelf is erg goed gevonden. 

1 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
8 mei 2025 - 7:10

Ben het wel eens met Nadine. Door de tijd congruent te maken bespaar je jezelf balast in het schrijven en houd je automatisch woorden over. Ook de twee tips van Emmy snijden hout. Doe er je voordeel mee. Wordt de tekst nog beter van. Want die staat als een huis. Nogmaals GG.. 

4 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
9 mei 2025 - 10:36

Het verhaal vind ik prachtig en geestig.
De verteltechniek wat verwarrend; is dit een gesproken monoloog? Richt hij zich tot ons? Praat hij tegen een andere gangster? Of is het een opgetekende herinnering van een boef met schrijfaspiraties? Ik kom er niet uit. Spreektaal en literaire taal zijn te vermengd om doorslag te geven.

1 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
9 mei 2025 - 12:38

De slordigheden in het verhaal zijn al besproken. Toch graag gelezen; heet grappig en een originele invulling van de opdracht.