- Gewone gebruiker
- Pluslid
- Administratie
- Stagiair
- Redacteur
- Uitgever
Wekelijkse schrijfopdracht #557 - Boodschap aan... wie?
Iedere week kun je aan de slag met een nieuwe inspirerende schrijfopdracht. De opdrachten worden om en om uitgeschreven door schrijfcoaches Frank Noë, Lizette van Geene, Johanna Müller, Nadine van de Sande, Odile Schmidt, Rik van der Vlugt, Jacqueline Zirkzee, Marc Kerkhofs en Mili van Veegh, Anna Strijbos en Martijn Breeman. Iedereen kan meedoen!
Lees hieronder de 557e opdracht, ga naar het forum van Schrijven Online en plaats je verhaal om gratis feedback te ontvangen.
Schrijfopdracht #557 - boodschap aan… wie?
Door Nadine van de Sande
Ik ben weer terug van een fantastische vakantie in Japan. Daar vroeg ik me iets af waar jullie schrijvers met deze wekelijkse opdracht antwoord op mogen geven.
Japan staat bekend als een land met de normen: wees beleefd en gehoorzaam. Als je daar in de kogeltrein stapt, krijg je een Japanse mededeling van meer dan een minuut: ‘Welkom in de trein. Wilt u in deze trein alstublieft niet roken, praten, uw telefoon altijd op stil houden...’ De beleefdheidsvoorschriften gaan maar door. Dan volgt nog de opsomming van de stations waar de trein stopt. Daarna volgt de Engelse mededeling: ‘Welkom in de trein, het volgende station is Kyoto.’
De ironie hiervan is dat de superbeleefde Japanners van kinds af aan leren dat ze in een trein stil moeten zijn. Ze fluisteren nauwelijks in een kogeltrein, uit angst andere mensen te storen. Terwijl de Amerikaanse naast mij haar telefoon op de speaker zette. Sprak ze maar Japans…
Schrijf een soortgelijk verhaal van maximaal 300 woorden waarin je personage een verzoek doet of negeert waardoor de lezer van je verhaal denkt dat de boodschap aan de verkeerde persoon is gericht of de nodige uitleg of context mist. Probeer je verhaal levendig te maken, bijvoorbeeld door een komische toon. Vermeld niet alleen maar het misverstand.
Publiceren en feedback
Je kunt jouw verhaal publiceren op een speciaal onderdeel van het forum. Daar kunnen de schrijfcoaches en andere deelnemers feedback geven op het verhaal. Dat gaat zo:
- Klik op deze link en voer jouw verhaal in (vergeet niet het nummer van de opdracht te vermelden in de onderwerpregel + de titel van jouw verhaal). Klik vervolgens op 'Bewaren'. Jouw verhaal is nu hier te vinden.
- Wacht op feedback of geef alvast feedback op andere verhalen.
- Feedback geven op verhalen van voorgaande opdrachten mag natuurlijk ook! Andere verhalen zijn hier te vinden.
Let op: je moet een profiel op Schrijven Online hebben om verhalen op het forum te kunnen plaatsen. Klik hier om een nieuw profiel aan te maken.
Over de schrijfcoach
Nadine van de Sande is freelance copywriter en schrijfster. Op verhaalentaal.blog post ze wekelijks een uitgebreide tip voor creatief schrijven. Als manuscriptredactrice en schrijfcoach helpt ze schrijvers het beste uit hun werk te halen.
Schrijf een soortgelijk…
Dit is niet heel duidelijk/logisch.
Jemig Tinus ... wil je er…
Jemig Tinus ... wil je er ook nog een tekening bij? Misschien zelf een kleine interpretatie geven aan het gegeven? Of zoek wat meer houvast in eigen ervaring. Je kunt het. In schrijven en creatie kun je geen fouten maken ... wel ondervinden en leren ... groeien zelfs.
Ik kan prima een vrije…
Jemig Rob, moet je dat zo brengen? Het is maar een vraag hè.
Ik kan prima een vrije interpretatie geven aan een opdracht. Dat betekent niet dat een opdracht onlogisch hoeft te zijn (tenzij het express is gedaan en de opdracht deels naar zichzelf verwijst). Op die manier zijn de lessen die je eruit kunt halen minder sterk. Ik leer er maar weinig van als een schrijfcoach op het einde enkel zegt: 'GG, maar het was niet de opdracht.'
Een duidelijke opdracht helpt. Bijvoorbeeld in opdracht #554
Dat betekent dus dat het personage degene is die een ander belt en niet degene die wordt gebeld. Prima als iemand een verhaal schrijft met de hoofdpersoon die wordt gebeld (volgens mij was dat niet gebeurd), maar als opdracht moet het wel duidelijk zijn waar het over gaat, een richtpunt, een uitdaging.
Het is alsof je zegt dat het allemaal een vrije opdracht kan zijn en we de hordes weg kunnen laten. Maar het zijn de hordes die er een spel van maken.
Tinus, het vergt af en toe…
Tinus, het vergt af en toe veel geduld om je commentaren te lezen en te ontwarren, maar in deze geef ik je overschot van gelijk. Of Nadine haar opdracht gaat verfijnen lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik (wij) wacht(en) af.
Ik duim voor Nadine.
Ik duim voor Nadine.
Ik interpreteer het nu…
Ik interpreteer het nu losjes als
Schrijf een kort levendig verhaal met als onderwerp een misverstand door een boodschap die niet of verkeerd aankomt.
Dat is waar ik nu mijn brein in laat marineren.
-----
Als ik mijn berichten hierboven wat strakker schrijf en stukken schrap, dan hebben we gezamelijk een verhaal van 300 woorden en kunnen we het insturen.
Sterkte!
Sterkte!
Natuurlijk kun je pietluttig…
Natuurlijk kun je pietluttig zijn en ook van deze opdracht dingen verzinnen die duidelijker kunnen. Maar het lijkt me toch niet helemaal fair naar de schrijfcoach toe, die toch echt wel de moeite neemt om met een nauwkeurig omschreven zelf beleefd voorbeeld de opdracht te introduceren. En daarbij ook nog wat over te laten van wat je zelf mag invullen. Zeker gezien andere schrijfcoaches soms niet verder komen dan 'schrijf een leuk paasverhaal', is dit een verademing.
Virtuosu, fair heeft er…
Virtuosu,
fair heeft er weinig mee te maken*
Deze opdrachtomschrijving lijkt niet echt heel doordacht. Bijvoorbeeld alleen maar het ontbreken van een witregel tussen
Wat moet je dan als opdrachtdeelnemer verwachten van commentaar op je eigen verhaal? Een GG-tje of ook opbouwende kritiek?
En dat voorbeeld is geen compleet verhaal en is onduidelijk hoe het verhouding heeft tot de omschreven opdracht. Ik zie dan liever een uitgeschreven voorbeeld zoals laatste week. (overigens vond ik het wel een leuk geschreven introductie en is het allemaal niet zo erg, maar ik ben er wel pietluttig over. Daar is dit forum toch voor?)
----
Ik weet niet of dit andere jaren anders was, maar dit jaar was de paas opdracht toch wel meer specifiek en ik geloof een succesvolle opdracht.
----
* Dit is buiten het wegblijven van reacties van de coaches op de verhalen. Daar geef ik persoonlijk niet om. Al wil ik daarmee niet zeggen dat ik niet sommige reacties van coaches bijzonder waardeer en er veel van leer en zulke reacties wel mis.
En als disclaimer – voor de…
En als disclaimer – voor de duidelijkheid – de "kritiek" is enkel Hollands, to-the-point. Het is geen waardeoordeel.
Je kunt toch een opdracht onlogisch vinden? Moet je daar dan niks van zeggen omdat een coach de moeite had genomen om een 'zelf beleefd' voorbeeld te schrijven?
Hollands is een taal die ze…
Hollands is een taal die ze spreken in de provincies Noord- en Zuid-Holland Tinus. Ik denk dat je Nederlands bedoeld.
Oké, randstedelijk dan.
Oké, randstedelijk dan.
Randstedelijk is geen taal.
Randstedelijk is geen taal. Het is een afbakening, een conurbatie, zo je wil.
Rob, ik had het niet over…
Rob, ik had het niet over taal. Het was meer zoiets: Why you should always correct Dutch people.
Je ne sais pas ... either.
Blijft aldus gewoon Nederlands.
Je mag best zeggen dat een…
Je mag best zeggen dat een opdracht onlogisch is, alleen kun je je wel afvragen wat je hier verder wil mee bereiken. Er zitten eigenlijk geen aanwijzingen in je feedback wat een zinvol alternatief zou zijn, of wat er precies zou moeten worden toegevoegd wil het wel compleet zijn. Ook het feit dat deze schrijfcoach juist wel de moeite lijkt te nemen uitgebreid op alle stukjes in te gaan, laat je gemakshalve maar even achterwege. Daarmee heeft het er toch wel alle schijn van dat dit het type feedback is, die vooral de feedbackgever als de slimste van de klas over wil laten komen die het allemaal beter dan de juf weet (maar stilvalt als de juf vraagt of hij dan wel even haar werk wil doen).
Ik heb geloof ik al meer dan…
Ik heb geloof ik al meer dan teveel punten aangegeven. Ik kan het kort herhalen,.
De opdracht is:
-----
Schrijf een verhaal
-----
Daarbij had ik twee simpele vragen
Dat de coach feedback geeft is heel mooi, maar was op dat moment nog niet duidelijk, en buiten dat doet het er niet toe. Het gaat er niet om of het fair is of niet. Als een opdracht niet logisch is of onduidelijk, dan moet dat kunnen worden gezegd en is 'niet helemaal fair naar de schrijfcoach toe, die toch echt wel de moeite neemt' geen reden om er niks van te zeggen.
Dat het nu zo zwaar overkomt is alleen maar vanwege de metadiscussie over de eerste reactie en dat er mensen moeilijk over doen. De vraag in die reactie was simpel, of je er moeilijk over doet is een keuze.
Je kiest zelf voor moeilijk…
Je kiest zelf voor moeilijk door niet te 'lezen' wat er nu precies in de reacties gezegd wordt. Jouw keuze. Daar laat ik het verder bij. Doe er je voordeel mee. Of niet.
Ron een reactie als > Jemig…
Rob een reactie als
> Jemig Tinus ... wil je er ook nog een tekening bij?
en 'verzin er maar wat mee', dat is toch niet heel behulpzaam als iemand vraagt om verduidelijking omdat de opdracht onlogisch is?