4 weken

Rol

• Gewone gebruiker

#555 Paashaas ploft neer

23 april 2025 - 21:13

"Dan gaan we nu, ok lieverd?"

"Jaahaa!"

Ik settle me in mijn favo hoek van de bank en Miepus komt zich meteen op schoot draaien. Ik duik in mijn audioboek. Maar dan springt Miepus ineens rechtstreeks van mijn schoot naar de vensterbank. Kwetterend kwinkeleren de parkieten erop los. De kat mept met het uiteinde van haar staart op de vensterbank. Op het balkon ligt de Paashaas. Ja toch? Ik stap snel het balkon op. Hij ligt op zijn verfrommelde mand, die leeg is. Er zit bloed op zijn lip. Hij probeert zijn linkerpoot vast te pakken en op één poot weg te springen. Dit lukt bar slecht. Het lijkt verder wel mee te vallen. 
Ik maak de kapottige mand los, til de lichtgewonde tegenstribbelende stakker voorzichtig naar binnen en zet hem op het aanrecht.

Hij murmelt: "Net als toen met die parachutist. En ik red mezelf wel. Deze keer was het een drone. Ik sprong mijn supersnelle sprong. Toen leerde ik zelf parachutespringen. Alles was netjes op tijd! De drone hoorde me niet, vloog weg."​​​​​​​

Ik depte het wondje bij de lip en verbond de manke poot. Hij is duidelijk wat in de war. Misschien helpt een waterijsje tegen de shock. De Paashaas nam het aan en ging al gauw meer rechtop zitten.

"Phew, ik was net helemaal klaar, geloof ik."

Nu de Paashaas wat op adem was gekomen pakte ik zelf ook een waterijsje.

"Wat is het meest spannende dat je ooit hebt meegemaakt?"

"Die hele warme lente, enkele jaren terug. Op de laatste dag voor Pasen waren al mijn chocolade eieren gesmolten. Ik was in slaap gedut naast de hele stapel. En ik werd wakker in een hele poel gesmolten chocolade. Alle eieren moesten opnieuw gemaakt." De Paashaas keek me indringend aan. "Dit is topgeheim, dit mag je nooit aan iemand vertellen. Dat moet je beloven."

Ik beloofde het.

"Ik piepte de Kerstman op, én Sinterklaas. Niet doorvertellen hoor dat we back-up staan voor elkaar. Het gebeurt maar heel zelden. Men zou dat maar verwarrend vinden. En ik kan het toch eigenlijk meestal prima in mijn up af. Razendsnel begonnen zij paaseieren te maken in plaats van kerstsnoep, pepernoten en chocolademunten. Maar er was niet genoeg chocolade. Oh, bijna was Pasen niet doorgegaan. Gelukkig vond ik een nieuw topgeheim recept uit: Bruine chocolade met pistache en pindakaas. Nou, ik ga maar weer eens. Dank je!"

"Graag gedaan!"

1 maand 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
24 april 2025 - 11:40

Leuke schrijfstijl en het idee over de backup is grappig. Als kinderverhaal denk ik dat je hier richt op kleuterklas of groep 3? Misschien ook groep 4. (tenminste, dat is mijn ervaring/inschatting)

• De vraag 'wat is het meest spannende...' komt een beetje onnatuurlijk over. Het lijkt meer uit een interview te komen dan uit een 'gewoon' gesprek. Ook is het niet logisch dat die Paashaas al deze topgeheimen vertelt.
  • Minder tongtwister is: kwinkelend kwetteren.
  • De tweede keer waterijsje zou je ook alleen ijsje kunnen gebruiken. Misschien is dat een kwestie van smaak, maar tussen mijn oren klinkt dat fijner.
  • Bij 'de kat' wat je één keer gebruikt zou je 'Miepus' kunnen gebruiken. Dat is meer consistent (en daardoor duidelijker). Of eventueel verander je 'Miepus' in 'de kat'. 'Miepus' klinkt gemoedelijker, maar je introduceert een personage/karakter waar vervolgens niks mee gebeurt wat jammer is. Met kat ipv Miepus schep je minder verwachtingen.
  • > Maar er was niet genoeg chocolade. Oh, bijna was Pasen niet doorgegaan. Gelukkig vond ik een nieuw topgeheim recept uit: Bruine chocolade met pistache en pindakaas. 

Dit is een vluchtig mini verhaaltje op zich wat een beetje loshangt van de rest en het meer langdradig maakt. En het pistache pinda recept is een beetje een deus ex machina. Kunnen dan niet beter die Kerstman of Sinterklaas wat van hun pepernoten of kerstkoekjes in de chocolade stoppen, om het meer in het grotere geheel te passen?

• De functie van de eerste twee zinnen zijn niet heel duidelijk. > "Dan gaan we nu, ok lieverd?" "Jaahaa!"

Het voelt aan alsof je hebt geschreven vanuit een gedachtenstorm. Dat is leuk en aantrekkelijk, maar de werking hier is wat vaag. Ga niet te snel voor de lezer, maak een duidelijkere en aantrekkelijkere vertaling van het idee in je hoofd. En, wees niet bang om stukken te schrappen. Je wilt heel veel in één verhaal. Ik denk dat je dat kan, maar soms is het teveel. (in deze alinea praat ik ook tegen mezelf)

1 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 april 2025 - 13:20

Leuk verhaal met bijzondere hulpbroeders aan het eind. De eerste twee zinnen mogen weg. Die zeggen niets. Zijn zelfs tegenstrijdig. 'Kom we gaan' en vervolgens settle je jezelf op de bank. En wie roept er 'jaaa'?

4 weken

Rol

• Gewone gebruiker
24 april 2025 - 14:11

Bedankt voor het lezen. Weer een hoop om over na te denken. De eerste twee zinnen schetsen dat een kind ineens, en wellicht voor het eerst, een tijdje alleen thuis is. Daarom ook valt de verantwoordelijkheid voor de zorg voor de Paashaas geheel in diens handen. En wie weet was dat kind eigenlijk lezend in slaap gevallen en is alles een droom.

1 maand 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
24 april 2025 - 14:21

De eerste twee zinnen begrijp ik nu en ik vind ze leuk. Ik vraag me af of je iets indirects kunt toevoegen waardoor het duidelijker is dat dit om een kind alleen thuis gaat. Het is nu nogal kort. Je kunt het schrappen maar kind alleen thuis is ook wel leuk. Een zin als "De lasagne staat klaar in de oven, dan gaan we nu, ok lieverd?" zou net iets meer de indruk wekken van de muizen dansen op tafel. 

> Daarom ook valt de verantwoordelijkheid voor de zorg voor de Paashaas geheel in diens handen

Ik snap het waterijsje nu beter. Het zou grappig zijn als die kinderlijke zorg extra dik word aangezet. Het dringt nu weinig door in de rest van het verhaal. “Wil je een wortel? Nee groente bleh, Hier een waterijsje.”

Wanneer je show don't tell gebruikt moet die show wel bij voldoende mensen werken.

4 weken

Rol

• Gewone gebruiker
24 april 2025 - 14:41

Tinus, dat is een mogelijkheid maar het zou niet mijn stijl zijn. Ik wil dat zelf nadenken juist prikkelen. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik weleens te minimalistisch ben om ergens anders weer te veel in hetzelfde verhaal te 'proppen'. Denk ik nog over na.

1 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 april 2025 - 14:54

De moeder komt in het verhaal, na haar ene zin, helemaal niet meer aan bod. En dat moet ik als lezer dan zelf maar uitvogelen, opmaken uit de tekst? Deuhhh ... ik ben geen helderziende. Ik wil als lezer best nadenken. Maar je zult toch ietwat meer duiding moeten geven wil de lezer het meteen vatten. Of helemaal weglaten die eerste twee zinnen en dan het kind een naam geven en even introduceren. Zoiets.

1 maand 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
24 april 2025 - 15:12

Ik ben het er meer eens dat de lezer prikkelen goed is. Het is alleen die balans die lastig te vinden is.

Of eigenlijk is het niet zo lastig wanneer je het makkelijk houdt, maar je kunt het wel moeilijk maken als je er veel zaken instopt. Je schrijft vanuit een situatie met drie personages: een moeder, een kind, een kat genaamd Miepus. Mogelijk is dat zo ontstaan in werkelijkheid of fantasie, maar het vertellen en overbrengen is een ander verhaal. Is dat wel allemaal nodig om hetzelfde verhaal te vertellen?

Je zoekt de warrige spanning op en dat is prima (en juist fijn), maar ook risicovol en lastig. De feedback is, het valt deze keer een beetje over het randje.