9 maanden 4 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

#555 Wie zoet is …

23 april 2025 - 13:46

Sarah ziet de witte haas op de leisteen terrastegels liggen. Hij probeert op te staan. Sarah loopt naar hem toe en knielt naast hem en ziet dat er bloed aan zijn lip zit en dat hij pijn heeft aan zijn linkerpoot.
‘Kun jij me helpen?’
Met ogen vol ongeloof kijkt ze de haas aan.
‘Kun… jij… pra… ten.’
‘Heb jij oren om te horen?’
Sarah knikt. 
‘Ik heb het koud. Kun je me naar binnen brengen?’
Zwijgend tilt ze de haas op en neemt hem mee naar de bijkeuken. Ze zet hem voorzichtig op een kist. 
‘Ik ben de paashaas.’
‘Oh. Hoe komt je lip kapot?’
‘Die verrekte braamstruiken. Ik wilde de kortste weg nemen maar bleef haken en viel languit in de stekelige struik. Ik heb daarbij ook mij poot verstuikt.’
Sarah pakt een schoon doekje en veegt het bloed van de witte snuit. Om zijn poot wikkelt ze een lapje stof.
‘Gaat het wel eens vaker mis?’
‘Soms.’
‘Wil je mij daarover vertellen?’

‘Vorig jaar moest ik Fry chocolade-eieren brengen naar dertien speciale meisjes. Wist je dat alleen kinderen die braaf zijn geweest een ei krijgen?'
Sarah knikt.
‘Dit waren ooit verwaarloosde kleine boefjes, die door een rechter veroordeeld waren. Voorzichtig sloop ik de avond voor Pasen hun slaapzaal in om bij elk bed een ei te leggen. Ik stootte tegen een bed, waardoor een klein meisje wakker schrok, me zag en heel hard begon te huilen. 
‘Ik… heb… geen… ei… verdiend,’ snotterde ze.
Een ouder meisje stak een kaars aan waardoor de slaapzaal schemerig verlicht werd. Eén voor één kwamen ze in hun witte nachtpon het bed uit en kwamen dreigend mijn kant op.
Toen ik de zaal vlug probeerde te verlaten pakte een van hen mijn lange oren vast. 
‘Au! Dit vind ik niet leuk.’
‘Paashaas waarom heeft de kleine meid geen ei verdiend?’ zei ze met een boze stem.
Ze stonden nu in een kring om me heen en keken me uitdagend aan.
‘Dat heb ik niet gezegd.’
‘Waarom huilt ze dan?’
‘Ik ben per ongeluk tegen haar bed aangelopen. Voor ieder van jullie heb ik een ei omdat jullie hier zo goed je best doen.’
Ik pakte een chocolade ei uit mijn mand en ging naar het nog steeds grienende meisje toe. Ik pakte haar handjes en legde het ei erin. Elk meisje kreeg een ei, waarna ik me snel uit de voeten maakte.’

4 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
25 april 2025 - 5:49

Mooi, Victoriaans verhaal, Niet alleen de tijd, maar ook thematisch. Wel had ik het mooier gevonden als je de uitleg had verwerkt in het verhaal, zodat in het verhaal zelf duidelijk wordt in welke tijd het speelt.

• Voorzichtig sloop ik [...] hun slaapzaal op > klinkt vreemd in mijn oren. Is het niet binnensluipen?

Gi

8 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
25 april 2025 - 10:07

Alweer een typisch Jobverhaal uit verre tijden. Il lees op internet 'Fry is most famous for Fry's Chocolate Cream, the first mass-produced chocolate bar, which was launched in 1866'. Het jaartal klopt dus wel, maar of Fry toen ook al cholalade eieren maakte? Who knows?  De paashaas zal in die tijd ook wel de handen vol gehad hebben om de bestelling van Queen Victoria voor haar dertien kinderen tot een goed einde te brengen. 

9 maanden 4 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 april 2025 - 13:30

Musonius, bedankt voor je feedback en oplettendheid. De Victoriaanse tijd is erg complex. Het leek mij daarom goed om het tijdvak onderaan aan te geven. Heb de tekst op het door jou genoemde punt aangepast.

Gi bedankt voor je feedback en de firma Fry maakte de eerste holle chocolade-eieren in 1873. De chocolade-eieren voor de koninklijke familie kwamen waarschijnlijk van Cadbury de concurrent van Fry. Dit bedrijf werd in 1854 hofleverancier. 

Gi

8 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
25 april 2025 - 13:41

Goed om weten Job, als inwoner van het chocoladeland bij uitstek weet ik zulke dingen niet.

Gi

8 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
25 april 2025 - 15:37

Wie niet? Goede smaak, Job (Leonidas, Godiva, Toison d'Or, Côte d'Or, Meurisse, Neuhaus, Marcolini, Wittamer, Callebaut, .... het kan niet op)

1 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
26 april 2025 - 16:50

Ook zonder de uitleg te lezen had ik al een "Oliver Twist" beeld gekregen. Niet echt een heel boeiend verhaal, vind ik  maar zo mooi geschreven dat het toch fijn is om te lezen. 

6 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
27 april 2025 - 9:20

dag Job

Wat een goed verhaal. Ik vind je introductie al goed, de zachtheid waarmee de haas verzorgd wordt en dan het verhaal dat erop volgt van haas zelf.

Uit de opmerkingen leer ik wat Fry chocolade is, ik kende het niet.

Je zet een goede sfeer neer van die slaapzaal, zodat je het als lezer voor je ogen ziet en dan ontrolt zich een scène die geloofwaardig is.

Ik zou op het einde de duiding er niet per definitie bij zetten. Als je dat belangrijk vindt om dat toch te duiden, dan kan je dan mogelijk subtiel in het verhaal zelf verweven?

Erg graag gelezen.

Johanna