De Paashaas en zijn Verloren Eieren
De Paashaas en zijn Verloren Eieren Schrijfopdracht #555 - Paashaas
Het was een heldere, zonnige ochtend in het Lentebos. De lucht was fris, en een zachte bries speelde met de bladeren van de bomen die net hun donkergroene blaadjes hadden laten groeien. Overal om hen heen was het gezang van vogels te horen. Vlakbij de glinsterende beek, in een knus hol onder een oude eik, woonde de bekende Paashaas.
De Paashaas, met zijn zachte, bruine vacht en lange oren, was niet zomaar een haas. Hij was de beschermer van de Paastradities in het bos, verantwoordelijk voor het verven en verstoppen van de mooiste eieren voor de kinderen in het nabijgelegen dorp. Elk jaar keek hij er naar uit om deze belangrijke taak te vervullen, waarin zijn creativiteit tot bloei kwam.
Op deze bijzondere ochtend zat de Paashaas door een klein raam van zijn hol naar buiten te kijken. De zonnestralen speelden op het water van de beek en de geluiden van het bos vulden zijn hart met vreugde. Hij had veel werk te doen: de eieren voor het aankomende paasfeest moesten worden versierd. Met een tevreden zucht schudde hij zijn lange oren en begon aan zijn taak.
Hij had een groot aantal eieren verzameld, sommige waren wit, andere bruin, en een paar waren zelfs een beetje gevlekt, omdat niet schoon waren. Met een mengsel van natuurlijke kleurstoffen die hij zelf had gemaakt, begon hij de eieren te verven. Het paars van bietensap, het geel van kurkuma en het groen van spinazie leken wel kunstwerken terwijl hij ze één voor één zorgvuldig versierde.
Maar terwijl de Paashaas zich concentreerde op het schilderen van een prachtig ei met stippen, gebeurde er iets vreemds. Een lichte wiebeling onder zijn voeten trok zijn aandacht. Toen hij opkeek, zag hij dat de mand waarin hij zijn eieren bewaarde ineens omgevallen was. De eieren rolden in het rond! In een flits sprong de Paashaas op en rende naar de mand, maar hij was te laat. De eieren rolden weg, het bos in.
Paniek overviel hem. “Oh nee! Mijn eieren!” riep hij uit. Als hij zijn eieren niet op tijd kon terugvinden, zou het paasfeest misschien niet doorgaan. Hij keek om zich heen en zijn ogen vulden zich met verdriet. De kleuren die zo zorgvuldig waren aangebracht, zouden verloren zijn als hij ze niet kon vinden. Vastberaden om geen tijd te verliezen, besloot de Paashaas om hulp te vragen aan zijn vrienden.
Je kunt #555 toevoegen aan…
Je kunt #555 toevoegen aan de titel van je bericht. In dit overzicht zie je hoe dat bij andere verhalen/onderwerpen/berichten gaat. Je krijgt dan als titel
#555 De Paashaas en zijn Verloren Eieren
---
De tekst is prettig vrolijk met ruime penselenstreken (sommigen zouden kunnen zeggen dat de tekst strakker kan, maar ik vind het wel lief overkomen). Wat ik jammer vind is het einde. Ik ben een groot fan van open eindes, maar ik heb hier het gevoel dat er nog nauwelijks een verhaal heeft plaats gevonden en dat het enkel een situatie schets is (de haas die in zijn hol woont met veel zonlicht en glinsterende beekjes, gaat eieren schilderen met natuurlijke pigmenten). Het is behalve een open einde ook een abrupte oplossing van het probleem.
Welkom op dit…
Welkom op dit schrijversforum, Willem. Gek toch hoe de meeste nieuwelingen niet eerst goed kijken hoe het plaatsen van een tekst precies werkt, maar na de opmerkingen van andere forumleden komt dit wel goed. Het is een lieflijk verhaal maar de opdracht vind ik er nergens in terug. Het enige wat klopt is dat er een paashaas in voorkomt en dat het maximum aantal woorden precies overeenkomt. Zo je dit wenst kan je de tekst nog altijd aanpassen met de tab 'bewerken'.
Wordt vervolgd? Met bloedlip…
Wordt vervolgd? Met bloedlip en pootjes-malheur? Wel een verhaal met potentie.
Een lieflijke en mooie start…
Een lieflijke en mooie start, Willem, nu het vervolg nog...je kunt er zo een mooi kinderboek mee beginnen.
Hallo Willemz, mooie…
Hallo Willemz, mooie natuurbeschrijving.
Ik sluit me aan bij de…
Ik sluit me aan bij de vorige commentaren. In ieder geval een veelbelovend begin!
Dag Willem, Dank voor je…
Dag Willem,
Dank voor je verhaal. Ik vond dat je een goede invalshoek hebt gekozen, een Paashaas die met de eieren worstelt, en het eindigt open, wat geen probleem is, maar je had het nog ietwat spannender kunnen maken.
Je schrijft goed maar je kan je verhaal nog versterken door minder passiefzinnen te gebruiken, als je het zou doen door de vele 'was', 'kwam', etc... woorden, dan kom je wellicht al tot een strakker geheel.
Hier en daar lijkt het een op een flauwe opsomming en dat kan je met wat creativiteit vermijden.
Er ontbreekt nog een woord zin deze zin: "en een paar waren zelfs een beetje gevlekt, omdat niet schoon waren."
Maar, dat betekent niet dat er geen potentieel in je verhaal zit.
Leuk om te lezen.
Johanna