3 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#555 Op de loer

22 april 2025 - 15:14

De lente is in het land. Ik ga genieten van het uitzicht op mijn balkon en tref er de paashaas aan die er ligt te zieltogen. Hij kijkt mij met smekende ogen aan.

‘Sorry, mens, maar ik kan niet meer. De kinderen van jouw buren waren de laatste die ik hun eieren bracht, maar dit had ik niet verwacht’, stamelt hij met gezwollen lip.

‘Laat ik je eerst maar wat verzorgen’, zeg ik en voeg de daad bij het woord.
Zodra hij is opgeknapt, vraag ik hem wat er is gebeurd en hoe hij op mijn balkon is terecht gekomen? Ik heb geen kinderen en sinds ik hier woon heb ik er buiten een verdwaalde reisduif of een luidruchtige ekster nimmer iets aangetroffen.

Pas nadat ik hem een verse wortel heb aangereikt komt zijn ietwat gezwollen tong los.
‘Weet je, wij paashazen zijn niet zo behendig als de pieten van de Sint die genoeg hebben aan een regenpijp om naar boven te klauteren. In buildings als deze ga ik eerst met de lift tot de hoogste verdieping en dan spring ik van balkon naar balkon om mijn ei kwijt te raken. Dat is geen sinecure, want bij het springen moet ik mijn mand stevig vastklemmen.’

‘Ik zie het helemaal voor me’, zeg ik om hem wat moed in te blazen en in de hoop het vervolg van zijn belevenissen te horen. ‘Wat gebeurde er hiernaast?’

‘Die rotkater van de buren, daar had ik niet op gerekend. Hij zag mij natuurlijk al aankomen. Van zodra ik op het balkon landde, vloog hij sissend op mij af. Eerst reet hij mijn lip open met zijn vreselijke klauwen en toen ik naar jouw balkon wilde springen greep hij me bij een oor waardoor ik neerviel en mijn poot bezeerde.’

‘Heb je dan niets in de mandjes van de buurkinderen kunnen leggen?’
‘Neen, sorry, mensen die zulke roofdieren als huisdier houden sla ik liever over.’
‘Maar die kindertjes hebben toch geen schuld aan het karakter van hun kater?’
‘Dat wil ik niet gezegd hebben, maar als hun ouders een bestelling plaatsen bij de paashaas zouden ze er beter aan denken dat ze de kat moeten binnenhouden.’
‘Daar heb je een punt.’
‘Precies, net als die loebassen die het leven verzuren van postbodes en pakjesbezorgers. Ik kom ze liever niet tegen, vooral in het veld, waar zij  vrij mogen los lopen.’

4 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 april 2025 - 1:27

Als het gaat over pseudo waarheden (paashaas?) en dergelijke kom je vaak in de kinderlijke sfeer. In mijn opinie betekent dat niet dat je persé kinderlijk moet gaan schrijven. In jouw verhaal, mis ik wat de essentie waarom je een verhaal schrijft. Dat een kat een konijn aanvalt, kan wel best gebeuren, maar waarom wil je dat verhaal vertellen? Enfin, ik ben geen coach (en zal het nooit worden) maar ik heb met aandacht je verhaal gelezen, en hoewel goed geschreven, versta ik niks wat jij als schrijver aan mij (als lezer) wil vertellen. 

Heb je dan niets in de mandjes van de buurkinderen kunnen leggen?’
‘Neen, sorry, mensen die zulke roofdieren als huisdier houden sla ik liever over.’
‘Maar die kindertjes hebben toch geen schuld aan het karakter van hun kater?’
‘Dat wil ik niet gezegd hebben, maar als hun ouders een bestelling plaatsen bij de Paashaas zouden ze er beter aan denken dat ze de kat moeten binnenhouden.’
‘Daar heb je een punt.’
‘Precies, net als die loebassen die het leven verzuren van postbodes en pakjesbezorgers. Ik kom ze liever niet tegen, vooral in het veld, waar zij  vrij mogen los lopen.’

Ik bedoel het als een tip: de gehele bovenstaande zinnen doen het voor mij niet.

nogmaals, Schmett! Ik typ dit enkel om te proberen helpen, niet om je af te breken!

GG!

3 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 april 2025 - 11:28

Tony, ook al vind je zelf van niet, het wordt tijd dat je een aanzoek krijgt om coach te worden. Daarenboven lees je wel erg graag, want jouw commentaren eindigen meestal met een GG. Ik weet niet waar je op doelt als je het in deze tekst over 'kindertaal' hebt. Ik heb een donkerbruin (kleur van de haas) vermoeden dat je zelf een kat-en/of hondenbaasje bent en de kritiek niet aankan die de haas hier heeft op de eigenaars van die rassen. Desalniettemin zal ik nagaan of een herschrijf tot de mogelijkheden behoort. Hasta la vista. 

1 maand 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
23 april 2025 - 12:01

Ik las er wel een kritiek op honden en katten in. Al komt het misschien wat traag en meer als een achteraf slotsom.

Volgens wordcounter.net is de leesbaarheid niet heel kinderlijk (ik heb de naar engels vertaalde tekst ingevoerd en het geeft klas 9-10, middelbare school).

Het kinderlijke zit misschien meer in de cliché (ik weet niet of dat het juiste woord is) gebeurtenissen/plot. De uitgepuft haas, krijgt een wortel, en kan vervolgens wat beter praten, hij klaagt dan vervolgens over het lastige klimmen op de balkons en kan door gemene katten of honden soms geen eieren in de mandjes leggen.

9 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
23 april 2025 - 13:59

Je verhaal graag gelezen. Snap de problemen van de haas met katten en loslopende honden. Twee zeurtjes: kun je buildings vervangen door gebouwen? En volgens mij is paashaas met een kleine letter aan het begin.

3 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 april 2025 - 15:13

@Tinus: dank je voor de reactie, maar ik weet niet goed wat ik ermee moet.
@ Job: in andere stukjes en ook in de opdracht staat Paashaas met een hoofdletter. Een building is niet zo maar een gebouw. Bedankt voor het lezen en het begrip voor de haas. 

1 maand 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
23 april 2025 - 15:44

Schmetterling, het was een (blijkbaar mislukte) poging om in te haken op 'Ik weet niet waar je op doelt als je het in deze tekst over 'kindertaal' hebt'. Tegelijkertijd is het om aan te geven dat ik het wel verstond dat er een boodschap over honden en katten in het verhaal zat.

3 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 april 2025 - 16:00

@Tinus, ik had wel begrepen dat je het begrepen had, maar weet nog steeds niet wat ik met die informatie moet.
@Rob, haha, en alweer een Paashaas met een hoofdletter...

9 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
23 april 2025 - 16:43

Volgens mij is er in de tekst van de opdracht een punt vergeten: Het paasweekend is voorbij, de paashaas is zowat overal langs geweest, maar nu ligt die arme stakker op je terras of balkon, helemaal uitgeput Paashaas heeft pijn aan zijn linkerpoot, en je ziet wat bloed op zijn lip. Achter uitgeput hoort volgens mij een punt en is Paashaas dus het eerste woord van een nieuwe zin.

3 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 april 2025 - 16:58

Job, je hebt overschot van gelijk, ik pas mijn tekst aan en hopelijk doet de coach (en de andere forumleden) het ook. Bedankt, trouwens die dikke van dale (cfr. Rob) met kleine letters lijkt nergens op.

1 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 april 2025 - 18:01

[Daar waar staat Kerstman of kerstman lees: Paashaas of paashaas (geldt ook voor het meervoud)]

Bron: zie laatste reactie Tinus Empiricus

Als naam van de sprookjesfiguur uit de kersttraditie krijgt Kerstman een hoofdletter. De aanduiding functioneert dan als een eigennaam: ze benoemt een unieke persoon.

• Geloven jouw kinderen in Sinterklaas of in de Kerstman?

Als het gaat om een persoon die de rol van Kerstman speelt, wordt kerstman met een kleine letter geschreven. De schrijfwijze met kleine letter is ook correct als het gaat om een voorwerp, bijvoorbeeld eetwaar of versiering, in de vorm van de Kerstman. In beide gevallen functioneert de benaming als een soortnaam.

• Hun zoontje raakte in de war door de vele kerstmannen die ze op straat tegenkwamen.
  • Ik heb drie marsepeinen kerstmannen opgegeten.

Soms is zowel een hoofdletter als een kleine letter verdedigbaar, omdat zowel de interpretatie als eigennaam als de interpretatie als soortnaam mogelijk is.

• Ik heb een mooi Kerstmanpak / kerstmanpak gezien.

1 week 3 dagen

Rol

• Gewone gebruiker
23 april 2025 - 18:09

Leuk geschreven, ik heb het graag gelezen. 

Weet je, wij paashazen zijn niet zo behendig als de pieten van de Sint die genoeg hebben aan een regenpijp om naar boven te klauteren.

Deze zin vind ik erg leuk geschreven. Het maakt een koppeling tussen de verschillende feesten en geeft een beetje een sprookjesachtig gevoel. 

1 maand 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
23 april 2025 - 19:21

Dat was ik vergeten te melden in mijn reactie. Ik vond het goed/leuk geschreven. 

Er zijn altijd goede en slechte elementen. Wat betreft het schrijven leest het in ieder geval zeker lekker en goed. 

De opdracht was, 'Maak er een fijn verhaal van!' Ik ben nu wel benieuwd naar een honden-katten-verhaal waar de woede wat meer kan worden losgelaten.