1 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#555 Paashaas overstuur

22 april 2025 - 11:39

Op het terras, achter in mijn tuin, zie ik een bruinharig wezen liggen. Het ligt doodstil en ik vind het een eng gezicht. Het is nog vroeg in de ochtend en erg fris. In mijn peignoir en op pantoffels besluit ik toch poolshoogte te gaan nemen. Voorzichtig nader ik het harig wezen. Het lijkt wel een supergroot konijn. Zijn linkerpoot ligt er raar bij. Alsof het is dubbel geklapt. Voorzichtig tik ik het wezen aan. Geen beweging. Ik buig me voorover en zie een gezicht. Bizar! Het is Freek. Onze buurman. Verpakt in een raar kostuum. Nee. Verkleed als Paashaas ... natuurlijk! Wat is hier gebeurd? Wat doet Freek hier als Paashaas in mijn tuin?

Ik zie nu ook dat de schutting bovenaan kapot is. Freek zal toch niet ...? Er komt langzaam beweging in Freek. Hij draait zich heel voorzichtig naar mij toe, met veel pijn. Zijn gezicht is bebloed en hij heeft een dikke lip. Het lijkt alsof hij klappen heeft gehad. Wat is er met Freek gebeurd?

In een dialoog heb ik even geen trek en probeer zelf een scenario te bedenken. Intussen wijst Freek naar zijn been. Daarmee kan hij niet meer lopen en ik besluit 112 te bellen. Ik kies voor ambulance. De fractuur is te heftig. Binnen een half uur ligt Freek op de Eerste Hulp. Gelukkig is het ziekenhuis dichtbij. Ik mocht meerijden. En dit is zijn verhaal. Met moeite heb ik het aan hem ontfutseld.

Tweede paasdag, gisteren, belt Freek met zijn baas Zout van Haspel van dropfabriek Venkel. Hij vertelt enthousiast over zijn nieuwste vinding als meesterdropmaker, gisteren verzonnen. Drophaasjes gedrenkt in venkelchocolade. Zout vindt het geweldig en vraagt Freek onmiddellijk naar de zaak te komen. Zonder iemand te verwittigen. Er liggen immers altijd kapers op de kust om nieuwe vindingen te stelen. Freek besluit in paashaaspak zijn baas te verrassen. Die houdt wel van verkleedpartijen. Maar als Freek naar buiten wil gaan staan de paparazzi al klaar. Hoe weten die dat ...? Enfin. Door de achtertuin dan maar. Maar daar wachten paparazzi hem ook al op. Snel vluchten naar de buren! Maar helaas, hun poort op slot. Over de schutting springen dan maar ... echter een sportman is Freek niet echt. Aan de prikkeldraad haalt hij zijn lip open en bij de val breekt hij zijn been. De rest is geschiedenis. 

4 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 april 2025 - 1:05

@Rob: je hebt fantasie te over, dat is duidelijk. Het verhaal gaat alle kanten op en dat is fijn; alleen vind ik dat je het verloop wat strakker kan maken, of misschien  juist het omgekeerde. Ik ben geen coach, toch voelt het alsof het potentieel van je idee niet geheel uitkomt. Is het de taal? Vaak kan je meer zeggen door het niet te zeggen. Ik weet het niet. Het bruist van potentie. Alleszins GG!

1 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 april 2025 - 17:32

Gaan we nu reclame maken ... ??? Als ik het goed heb is de schrijfcoach woonachtig in Vlaanderen. Of zij de 'club' kent die jij noemt? Geen idee. Combinatie drop en chocolade is edoch gekend in Vlaanderen. Veel meer sterren aanwezig ook. ;)

4 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
23 april 2025 - 21:29

Leuk bedacht verhaal, Rob. Ik ben het met Tony eens dat het meer potentie heeft dan er nu voor mij uitkomt. Of het de korte zinnen zijn? Maar met plezier gelezen!

1 maand 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
23 april 2025 - 22:37

Rob, veel meer sterren? Wat wil je zeggen? Poeh, België heeft veel sterren maar is niet het land met de meeste sterren.  En ook niet het land met de beste choco drops. (Die België Nederland strijd geeft wel een idee voor een verhaal met deze gehavende Paashaas. Zou hij/zij iets hebben geprobeerd om één van die twee beter te maken?) 

1 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 april 2025 - 0:13

Michelin en Franse keuken ... tja ... die wedstrijd win je nooit. Het droeve nieuws over Jonnie was nog niet bij mij bekend om 17:32 uur. Sergio is een beetje van beiden. Telt dat ook?

De huidige score:

https://www.eet.nu/belgie/restaurants/michelinster

142 Sterrenrestaurants Belgie: 2x3 + 21x2 + 119x1

https://www.eet.nu/nederland/restaurants/michelin…

122 Sterrenrestaurants NL: 1x3 + 19x2 + 102x1

1 maand 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
24 april 2025 - 0:26

> Die wedstrijd win je nooit

Venco is Nederlands, maar ik vertegenwoordig niet Venco of Nederland. 

Sergio telt zeker als Belg. Dat stukje heet notabene (Zeeuws) Vlaanderen.