#554 De zoete oorlog van het minnen
‘Wees geen oen, Leon, vertel de waarheid.’
‘Schatje, waar zit je?’
‘Doet er niet toe, je staat op speaker.’
Er klonk droog gekuch.
Franceska zou me haten, maar hem nog meer.
Ik gaf haar het briefje dat ik al de hele morgen in mijn zak bewaarde. Haar handen trilden terwijl ze het openvouwde. We hadden Leon drie keer tevergeefs gebeld. Hij had eindelijk opgenomen.
‘Doe niet zo maf. Is Peter bij je?’
Ik zweeg.
‘Franceska?’
Ze keek me vragend aan. Ik knikte.
Toegegeven, mijn handschrift is niet het beste. Franceska las voor wat ik had opgeschreven. Ze sprak aarzelend, alsof ze net had leren lezen. ’Heb je de brievenbus geleegd?’
Ze had deze tekst duidelijk niet verwacht.
‘Nee, heeft hij een wapen?’
Ik besloot mijn zwijgen te doorbreken.
‘Ik doe niets wat god verboden heeft. Kijk nu maar in die brievenbus van je.’
‘Als je haar met ook maar één vinger aanraakt!’
‘Ik mag haar aanraken, ik ben met haar getrouwd.’
De envelop, waarvan ik zijn zoon die ochtend had opgedragen hem in die brievenbus te doen, bevatte foto’s. Mijn Franceska was niet de enige vrouw met wie Leon de zijne bedonderde.
Nog ouderwets via een…
Nog ouderwets via een brievenbus. Tegenwoordig via (a)sociale media en publique. Tis wa?! Niets blijft meer geheim.
Ik was niet meteen…
Ik was niet meteen enthousiast. De verwarring over wie wat waar had de overhand en ik moest mezelf vermanend toespreken om door te lezen. Toch lukte het al de tweede keer om de stukjes op een samenhangende manier te leggen. Daarna begon het plezier pas. De afdronk is er eentje van diepe minachting voor je HP Peter en dat is wat mij betreft echt genieten. Dit verhaal zit slim in elkaar, goed gedaan.
Ik had een beetje hetzelfde…
Ik had een beetje hetzelfde als Mespunt. Het had herlezing nodig om alles op zijn plek te krijgen, maar daarna kon ik het ook echt waarderen.
Graag gelezen.
Ik vind de spanning goed…
Ik vind de spanning goed opgebouwd. Vooral het 'heeft hij een wapen?'
Het is ook leuk hoe je de tekst schrijft met minimale context en zonder dialooglabels, om zo de lezer alles zelf te laten puzzlen. Ik zou dat ondanks dat het nu moeilijk te lezen is niet veranderen. Mogelijk kun je wel de puzzle stukken makkelijker maken.
Dit is eigenlijk bedoeld om te lezen als één zin met de voorgaande
Alsof ze net had leren lezen sprak ze aarzelend: 'Heb je de brievenbus geleegd?'
Ik vond de verwarring zelf niet storend, maar ik zat in het begin wel een heel ander verhaal te lezen. Een gesprek tussen Leon en ongedefinieerde mensen. Waarbij de 'schatje, waar zit je?' was gericht naar een eventuele ander (niet eens duidelijk of dat Franceska was) die dat via de speaker zou kunnen horen. (al is het niet logisch dat het antwoord dan is 'je staat op speaker' maar het brein draait soms dingen om)
Goed verhaal, Emmy. Ook ik…
Goed verhaal, Emmy. Ook ik heb het een paar keer moeten lezen om te ontdekken wie de ik is. Vooral het begin is verwarrend. Daarna vallen de stukjes langzaam op hun plek. Graag gepuzzeld en gelezen.
Dank allen voor de fijne…
Dank allen voor de fijne reacties en feedback. Mijn leven is een beetje een achtbaan geweest de afgelopen weken en de rit is nog niet voorbij (moet zeer binnenkort een open hart operatie ondergaan) zou wel willen actiever te zijn op het forum, maar moet even flink pas op de plaats maken. Veel reageren/schrijven zit er even niet in, maar weet dat ik met plezier jullie stukken lees en zal bijdragen met feedback en eigen schrijven daar waar ik kan.
Jeetje, Emmy, dat is nogal…
Jeetje, Emmy, dat is nogal wat. Heel veel succes met de operatie en sterkte. De wetenschap dat je ons leest, is leuk om te weten, maar de focus ligt nu vooral op jezelf.
Ik wens je veel sterkte toe,…
Ik wens je veel sterkte toe, Emmy. Hopelijk zorgt het schrijven en lezen je wat afleiding, want ik zou malen als mij zoiets te wachten stond.
Hoewel ik het een mooi verhaal vind en alles na herlezen en puzzelen wel begrijp, zou ik graag zien dat je wat minder elementen er bijhaalt. Ik raakte bij het lezen snel de draad kwijt. Wellicht vind je een manier om dit eenvoudiger te vertellen. Maar goed, misschien mag je als lezer ook een beetje puzzelen.
Leuk, die Brel/Nijgh-titel.
Dat is een heftig…
Dat is een heftig vooruitzicht Emmy. Ik hoop dat je de operatie snel achter de rug hebt, zodat je aan je herstel kunt beginnen. Veel sterkte en beterschap.
Sterkte!
Sterkte!
Sterkte Emmy en hopelijk…
Sterkte Emmy en hopelijk zien we je na de operatie snel en gezond terug op het forum.
Sterkte.
Sterkte.
Dank allen!
Dank allen!