4 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker

#554 Hoofdprijs

15 april 2025 - 22:24

“Met Jaap.”
“Jaap, eindelijk, ik probeer je al dagen te bellen.”
“Wat dan?”
“Wat dan? Wat dan? Neem gewoon op als ik je bel!”
“Nou, Yvonne, wat is er?”
“Jaap, ik heb de loterij gewonnen en dat wil ik met jou delen.”
“Goh meid, hoeveel heb je?”
“De hoofdprijs, Jaap. Ik maak me klaar voor een grote reis!”
“En je wilt mij er bij hebben? Je ouwe ex mag met je mee? Ik wist het wel: wij horen nog altijd bij elkaar. Zoveel als jij van mij hebt gehouden, heeft niemand meer gedaan. Dat mokkeltje van toen is allang weer vertrokken en die scharrel waar ik nu mee ben, haalt het ook niet bij jou. En zo zal het voor jou ook wel zijn: wij waren gewoon bestemd voor elkaar. Ik heb het altijd geweten.”
“Dus die reis gaan we samen maken?”
“Natuurlijk, mijn lief. Zal ik meteen naar je toe komen?”
“Ik ben wel verhuisd, Jaap. Ik woon nu aan de Boodtlaan.”
“Je valt me niet tegen, mooie buurt!”
“Ja, op nummer 15, het hospice.”

1 maand 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
16 april 2025 - 12:48

Ik moest het woord 'hospice' opzoeken en daarna nog een minuutje nadenken voordat ik begreep om wat voor hoofdprijs het hier gaat. Een leuke grap.

Of is het wel grap? Deze hoofdprijs delen kan op meerdere manieren (moet Jaap mee, of hoeft hij er alleen bij te zijn?). Die Jaap komt niet heel sympathiek over, maar hoe Yvonne over hem denkt is niet duidelijk. En dan is dit stukje 'Je ouwe ex mag met je mee?' ongeloofwaardig. De motivatie van Yvonne is ook niet duidelijk. Probeert ze hem expres in de val te lokken, of is dit enkel een ongelukkig misverstand?

4 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
16 april 2025 - 14:43

Dank voor je reactie, Tinus. Zo leuk vindt Yvonne haar ex niet, maar misschien sterft ze toch liever met Jaap aan haar zijde, dan helemaal alleen?

9 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
16 april 2025 - 14:52

Aagje ik snap dat Yvonne graag iemand bij zich heeft in het laatste deel van haar levensreis. Hopelijk is Jaap in staat om dit samen met haar te doen. Graag gelezen,

3 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 april 2025 - 15:55

Bijzonder verhaal. Ik verwachtte een grappig slot waarbij Jaap op de één of andere manier het deksel op zijn neus zou krijgen, waardoor de clou me een beetje rauw op het dak viel. In elk geval ben je er goed in geslaagd om mijn aandacht van begin tot eind vast te houden.

4 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 april 2025 - 17:46

Erg mooi gevonden. Je verwacht een clou, maar deze clou zag ik niet aankomen. Een clou die voorafgaande woorden een totaal andere betekenis geven. Prachtig.
Wellicht een idee om de stuursheid en onwilligheid waarmee Jaap het gesprek begint en de totale omslag wat meer aan te dikken, bijvoorbeeld 'Lieve schat' in plaats van 'Goh, meid'.
Nu zit je nog vast aan de opdracht, maar ik kan mij voorstellen dat je dit thema gebruikt voor een langer verhaal, waarbij Jaap zijn scharrel de deur wijst en zijn baan opzegt.

4 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
16 april 2025 - 18:17

Dank, Job, Mespunt en Musonius. En wat een leuke suggestie om Jaap zijn leven om te laten gooien en dan eens kijken wat er van komt...

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
16 april 2025 - 21:01

Het is inderdaad een heel leuke onverwachte clou.

Ik vind alleen het hele verhaal van hem wat storend, en niet echt nodig. Ik zou het leuker vinden als er een levendige dialoog ontstaat, dat zij veel meer moet  aandringen, dat hij erg twijfelt en dat het even duurt voordat hij overstag gaat. En als hij dan eindelijk belooft mee te gaan, dan meteen daarbovenop het adres. 

Toch zeker graag gelezen! Heel leuk bedacht!

4 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
16 april 2025 - 21:39

Dank Lia voor je constructieve feedback. Hij is inderdaad te karikaturaal. Je suggestie ga ik eens proberen, eerst maar gewoon voor mezelf. En als het lukt, kan ik misschien een verbeterd verhaal op de site zetten. Heel leerzaam!

12 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
16 april 2025 - 22:08

De dialoog en clou vind ik sterk beschreven. Ik sluit met aan bij de opmerking van Musonius, dan maak je het wat mij betreft helemaal af.

Gi

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 april 2025 - 10:08

Aagje, wat mij betreft hoeft aan deze bijdrage niets te worden gewijzigd. Het is zonneklaar hoe Yvonne haar ex in de maling wil nemen. Dat haar hoofdprijs het hospice is en niet een luxevilla zag ook Jaap niet aankomen. Knap gevonden en verwoord. 

12 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 april 2025 - 16:59

Dag Lia,

Ik twijfel toch een beetje of de HP echt zou zeggen dat ze de loterij heeft gewonnen. Dat kan, denk ik, maar daar zit een sarcasme in dat ik mis in het onmiddellijke vervolg van de dialoog.
Dan zou ik zelf, maar wie ben ik, liever lezen als reactie op de vraag “Goh meid, hoeveel heb je?”: 'Niet echt de hoofdprijs, maar wel een mooie reis.'
Het is uiteraard maar mijn mening. Maar het schuurt daarin naar mijn gevoel. 
Voor het overige graag gelezen. Ook de, naar mijn idee cynische draai van Jaap, die nu toch weer kiest voor HP vanwege het voor hem lonkende perspectief.
Graag gelezen.

3 weken 4 dagen

Rol

• Gewone gebruiker
20 april 2025 - 18:36

Hallo Aagje, ik denk ook dat je de lezer iets meer mag richten. Maar aan de andere kant zie ik iets wat ik zelf nogal waardeer en ook zo doe; het schrijven door het verhaal zich te laten ontvouwen in de creativiteit, en ja, dan klopt niet meteen altijd alles maar ben je wel de weg van die creatieve flow mooi ingeslagen. En het is toch oefenen hier?