9 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

#554 Bestseller 

15 april 2025 - 15:18

Uiteindelijk lukt het mij om telefonisch contact te krijgen. 
‘Met uitgeverij Leesmaarraak’
‘Kunt u mij door verbinden met meneer Leesgraag?’
‘Natuurlijk. Ik verbind u nu door.’

‘Met Leesgraag.’
‘Met Joost Spelfout. Heeft u mijn manuscript gelezen?’
‘Ik zal even voor u kijken.’
‘Voor mij kijken! Twee weken terug had ik al bericht van u verwacht.’
‘Het is druk… druk. Ik krijg dagelijks nieuwe manuscripten.’
‘Heeft u De draak zonder stem nu wel of niet gelezen?’ ‘ 
Het blijft even stil. Ik hoor gerommel aan de andere kant van de lijn.
‘Ik heb hem gevonden.’
‘En?’
‘Ja, interessant. Maar er moet nog wel het nodige aan gebeuren.’
‘Kunt u mij zeggen wat?’
‘Om te beginnen kan er wel het een en ander geschrapt worden.’
‘Geschrapt worden?’
‘Er staat nogal wat overbodige informatie in.’
‘Dat meent u niet!’
‘Verder is het een interessant verhaal met een mooie plot.’
‘Hoe nu verder?’
‘Ik stel voor dat we een afspraak maken.’
‘Voor morgen! ’
‘Ik zal even in mijn agenda kijken.’
Ik hoor dat de telefoon wordt neergelegd. Ongeduldig wacht ik.
‘Wat vindt u van vandaag over veertien dagen?’
‘Over een uur ben ik bij u!’ 

3 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
15 april 2025 - 16:44

Laat me eerst opmerken dat ik de laatste tijd weinig heb geschreven, maar wel veel heb gelezen en dat ik het erg leuk vind om bij jou de ontwikkeling in het schrijven te zien. Waar je in het begin sterk vasthield aan het autobiografische gun je jezelf nu meer ruimte om te experimenteren. Hoe is dat voor jou? Als je het mij vraagt komt het je schrijven ten goede, ik lees je graag.

Bij dit verhaal heb ik aan het eind het gevoel dat ik de clou heb gemist. Je hoofdpersoon leest als een opgewonden standje, waardoor ik misschien verwacht en zeker hoop dat het verderop gierend uit de klauwen loopt. De afspraak over twee weken is daarom een beetje een anticlimax voor mij. Het is absoluut geen slecht verhaal, maar ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als je het eens lekker zou laten escaleren. Laat die draken maar vuur naar elkaar spuwen tot ze geen stem meer hebben.

9 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
15 april 2025 - 16:59

Mespunt, Bedankt voor je feedback. Ik heb het eind aangepast. Dit past volgens mij beter bij mijn HP.

Ik schrijf nu veel meer en ben bezig om een "boek" te schrijven dat speelt in de Victoriaanse tijd. Historisch schrijven geeft mij de vrijheid die ik nodig had.

4 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
15 april 2025 - 17:36

Een verhaal met een zeer mager plot, maar wellicht moet ik het niet zien als verhaal, maar als 'oefening in dialoog', zoals de coach dit in zijn opdracht zet.
De personages - een ongedurige (wannabe)schrijver en de rustig blijvende uitgever - vormen een mooi contrast en dat is een goede keuze. Ze komen echter niet helemaal geloofwaardig op mij over. Dit heeft ermee te maken dat de uitgever een behoorlijke machtspositie heeft. Hij moet wel een enorme toffe peer zijn om de schofterige toon waarmee hij wordt geconfronteerd van zich af te laten glijden. Van de schrijver zou ik in deze positie meer stroop dan azijn verwachten. Een ongedurige schrijver die ondanks zijn brandende nieuwsgierigheid en gretigheid beleefd blijft versus een talmende uitgever, zou een veel interessante spel kunnen opleveren dan hier getoond wordt.
Al met al een leuk idee waar meer uit te halen is.

9 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
16 april 2025 - 8:20

Mespunt bedankt voor je reactie.

Chloë bedankt voor je positieve reactie.

Musonius, ik heb de rollen bewust omgedraaid en het geschreven als een oefening in dialoog.

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
16 april 2025 - 10:34

Leuk idee. Maar idd niet waarschijnlijk dat een schrijver zich zo opstelt, en dat de redacteur zo vriendelijk blijft. Wel een echte dialoog; dus opdracht geslaagd, wat mij betreft. 

6 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
16 april 2025 - 11:14

Hoi Job, ik vind het wel grappig, of het nu geloofwaardig is of niet. Het leest wel vlot.

“De draak zonder stem”  --> ik zou dit cursief zetten i.p.v. tussen ah-tekens. 

12 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 april 2025 - 19:11

Dag Job,

Leuke dialoog. Tot de laatste zin. Stel je voor dat je belt over de roman waar je aan hebt gewerkt en de uitgever zou zeggen dat hij het manuscript over twee weken met je wil bespreken? Volgens mij zou je dan een gat in de lucht springen. Ik wel in ieder geval. Misschien niet bij uitgeverij Leesmaarraak, maar daar zou ik ook nooit een manuscript naartoe sturen ;-)

12 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
16 april 2025 - 21:52

Vlot en totaal ongeloofwaardig, maar daardoor ook grappig, omdat je het goed tot het eind volhoudt. Het eind houdt me wel wat bezig. Ik krijg meer het gevoel dat deze schrijver iets zegt in de trant van: Als het zo moet, zoek ik wel een ander! Maar als oefening in dialoog wat mij betreft zeker geslaagd.