4 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#553 Lood om oud ijzer

14 april 2025 - 5:21

"Papa? Wat weegt zwaarder: een kilo veren of een kilo lood?"
Diepe denkrimpels vormen zich op vaders voorhoofd. "Volgens mij is dat dubbelop, Suus, het moet zijn: wat is zwaarder of wat weegt meer. Zwaar wegen is net zoiets als duur kosten."
Suus knippert met haar ogen. Dan verschijnen er denkrimpels op haar voorhoofd. "Maar ... maar ... je zegt toch ook weleens dat een oordeel zwaar weegt?"
Vader legt zijn hoofd in zijn nek en staart naar het plafond. "Tja, daar zeg je zoiets."
"Dus volgens mij klopt het juist."
Vader schudt zijn hoofd. "Nee, dat klopt niet. Het moet zijn: het klopt of het is juist."
"Dus als ik zeg: "Mama klopt juist op de deur" is dat fout?"
"Da's totaal wat anders."
"Goed, goed, maar wat weegt nu ... eh ... meer: een kilo veren of een kilo lood?"
Vader verzinkt weer even in gedachten. "Ik denk dat een kilo lood loodzwaar is en een kilo veren vederlicht."

8 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
14 april 2025 - 8:22

Hoi Musonius,

knappe invulling van de opdracht! Leuke dialoog neergezet tussen vader en dochter. Niks op aan te merken, graag gelezen!

6 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
14 april 2025 - 8:29

Hoi Musonius, ik vind hem ook erg leuk. Ik word wel onrustig van die mengelmoes aan aanhalingstekens. Dan weer enkele, dan weer dubbele. 
het moet zijn: 'wat is zwaarder' of 'wat weegt meer'. 'Zwaar wegen' is net zoiets als 'duur kosten'." --> waarom de voorbeelden tussen aanhalingstekens? Zonder die ah-tekens kan het toch prima?
Vader schudt zijn hoofd. "Nee, dat klopt niet. Het moet zijn: 'het klopt' of 'het is juist'. --> waarom hier niet:
Vader schudt zijn hoofd. "Nee, dat klopt niet. Het moet zijn: het klopt of het is juist."
"Dus als ik zeg: "Mama klopt juist op de deur" is dat fout?" --> hier zou je ook kunnen zeggen:
"Dus, als ik zeg dat mama juist op de deur klopt, is dat fout?"

4 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
14 april 2025 - 16:00

Dank voor alle respons.

Tinus, het verhaal is niet gewijzigd, alleen is er een aantal aanhalingstekens geschrapt.

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
14 april 2025 - 17:17

Een leuk gesprek kan je zomaar hebben. Om het op papier te zetten vraagt wat meer: hier in ieder geval goed geslaagd. GG