1 maand 1 week

Rol

• Gewone gebruiker

#551 Krok de krokodil

27 maart 2025 - 16:30

Bimmeldebammeldebom. Boink.
En weer bimmeldebammeldebom. Boink. Bimmelde kráawark - en toen gehuil. Tappa tappa tappa tappa tappa. Een hoofdje om de deur.

'Tante Wies, er zat een krokodil onder mijn bed en die trampoliende ik weg. Maar nu is mijn bed stuk.'

Krokodillentranen. Boven bleek de lattenbodem verschoven en de matras lag er als een dubbelgevouwen boterham tussenin geklemd. Even later was alles weer netjes.

'Tante Wies, vertel jij een verhaal? Anders kan ik niet slapen.'

'Goed, ga maar lekker liggen, ik vertel een verhaal.'

Er was eens een krokodillenjongetje dat krokodillentranen huilde. En dat krokodillenjongetje heette Krok. Krok had namelijk geen bed. En Krok vond dat heel erg. In heel zijn krokodillenfamilie en in heel zijn krokodillendorpje had niemand een bed. En niemand in heel zijn krokodillenfamilie en niemand in heel zijn krokodillendorpje had ooit een bed gehad. Alle krokodillen die Krok kende waren tevreden met dobberen in de grote warme rivier en dat deden krokodillen altijd, of ze nu wakker waren of sliepen.

Maar Krok had van die cruiseschepen voorbij zien varen. En op het dek van zulke cruiseschepen stonden altijd van die luie zonnestoelen. En als Krok door een raampje tuurde met zijn krokodillenoogjes zag hij weleens een passagier heerlijk comfortabel liggen op een zachte matras onder een nog zachtere deken en met het hoofd op een nog veel zachter kussen. Dat wilde Krok ook.

Helaas, in heel het krokodillendorpje was niemand die zelfs maar wist hoe je aan zo'n bed kon komen.
Dan maar op het dek springen! Ik ga gewoon heel hard vanuit het water omhoog zwieperen met mijn staart. Dan ga ik snel in de fijnste ligstoel liggen, zo eentje op de punt. En dan heerlijk dutten.

Krok oefende een hele dag op de zwieperdraai met zijn staart en op de sprong. Hij landde daarbij telkens heel hard terug in het water. De volgende ochtend wachtte hij het eerste cruiseschip op, lette goed op de timing en zwiepersprong zo vanuit het water op het voordek. Snel ging hij op de ligstoel op de punt liggen voordat iemand anders die in zou pikken.

Heel eventjes lag hij heerlijk rustig te chillen. Zelfs mét een kussen. Maar toen wees een passagier gillend. Er kwam iemand met een brandslang waar heel veel water uit spoot. Nee, zo was er niks aan. Krok sprong overboord terug de rivier in. Water drijft toch fijner, vond hij.

3 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
27 maart 2025 - 18:29

Hallo Chloë, welkom op het forum. Het begin van je verhaal met al die bonken vond ik niet zo denderend, maar vanaf “Er was eens een krokodillenjongetje …” heb je me mee. Heel leuk verhaal voor kinderen. Ik vond al die krokodillenherhalingen leuk en ook het zwieperen en zwieperspringen. Het einde is nogal abrupt. Ik kijk uit naar je volgende inzendingen.

1 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
27 maart 2025 - 20:41

Hoi Chloë,

Tante Wies, er zat een krokodil onder mijn bed en die trampoliende ik weg. Maar nu is mijn bed stuk.'  : Dit zal het gebonk verklaren, en vind ik het wel grappig.  Ook dat ''trampoliende'', is leuk: echt iets wat kinderen kunnen zeggen. (Ik moest me vandaag even ''meteren'' van mijn kleindochter, daarmee bedoelde ze dat ik op de weegschaal moest gaan staan!)

Verder vind ik het verhaal lekker vlot geschreven, en origineel. Ik had alleen dat jongetje aan het eind nog wel even terug willen zien, (in slaap gevallen en/of glimlachend) dat had het geheel mooier afgerond, denk ik. 

6 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 maart 2025 - 8:52

Goedemorgen Chloë,

Leuk verhaal. In het begin geef je het gestommel weer om dan in je tekst te duiken. Ik vind het fantasierijk en goed gevonden, en het aan elkaar knopen van wat het kind bang maakte tot een zot krokodillenverhaal is goed gedaan.

Het leest vlot en je trekt iedereen mee. Ik zou de laatste paragraaf wat veranderen. Je kan dat wat strakker maken: 

Maar toen wees een passagier gillend. Er kwam iemand met een brandslang waar heel veel water uit spoot. Nee, zo was er niks aan. Krok sprong overboord terug de rivier in. Water drijft toch fijner, vond hij.

Je maakt het hier wat te ingewikkeld en geeft teveel uitleg, terwijl dat niet nodig is (Een passagier gilde, pakte een brandslang en spoot de krokodil nat. Krok sprong meteen overboord en vond er maar niks aan ... of zoiets?

Johanna