3 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker

#551 Hupsakee

25 maart 2025 - 13:10

Opa vertelt: ‘Hupsakee komt thuis en vindt een briefje op de keukentafel waarop staat: Hoi, Hupsakee, heb jij zin om met mij vandaag te gaan zwemmen? – getekend: Joepie. Daar moet Hupsakee over nadenken want eerstens kan hij niet zwemmen en tweedes waar moet dit dan gebeuren?

Hupsakee en Joepie wonen in het Land van Melk en Honing in een tijd dat er nog geen auto’s bestaan en geen telefoons. Elektriciteit is al uitgevonden, maar op de boerenbuiten waar zij leven is daar weinig van te merken. De enige manier om met iemand in contact te treden is er heen gaan of een briefje sturen via de post. Die is ook al uitgevonden.

Hupsakee gaat meteen op stap naar de boerderij van zijn beste vriendje. Alsof hij het had aangevoeld, staat Joepie zijn kameraad al op te wachten bij de hoevepoort.  “Joepie” roept Joepie, die zijn naam niet gestolen heeft. “Je bent gekomen, Hupsakee!”
“Ja, hupsakee, hier ben ik”, zegt Hupsakee, die ook niet verlegen zit om zijn naam.
“Hoe zit het met dat zwemmen?” vraagt Hupsakee. “Weet jij dan niet dat ik niet kan zwemmen?”
“Tuurlijk, wel”, lacht Joepie. “Ik ga het je vandaag leren.”

Zo gezegd, zo gedaan. Joepie neemt twee handdoeken uit de linnenkast en weg zijn ze.
“Waar gaan we heen?” vraagt Hupsakee.
“Naar het poeltje in het bosje”, antwoordt Joepie.
Dat is amper tien minuutjes lopen. Het zonnetje schijnt en al snel komen ze bij het water.
“Kleren uit”, roept Joepie.
“Euh”, Hupsakee fronst zijn wenkbrauwen, maar al snel staat hij in zijn nakie en duiken ze in de ondiepe poel.
“Hupsakee”, roept Hupsakee bij het springen en natuurlijk kan Joepie niet achterblijven en schreeuwt luidkeels “Joepieieieie !”

Eerst is het een plenzen van jewelste, maar dan volgt de zwemles. Joepie houdt zijn vriendje vast bij zijn middel en Hupsakee bootst de bewegingen van een kikker na. Al snel blijft Hupsakee op eigen kracht boven en zwemmen de vrienden gezwind naast elkaar.  

“Dat heb je vlug geleerd.” Als zwemcoach voelt Joepie zich apetrots. Hupsakee wil antwoorden, maar zijn mond loopt vol water. Hij proest het uit. Joepie proest het ook uit, maar dan van het lachen. Later laten ze hun blote basten drogen in de zon. Tja, zonnemelk moest nog worden uitgevonden. Zij kennen enkel de nog lauwe drank die ze elke morgen drinken net na het melken van de koe. Toen was dat héél gewoon.’

1 maand 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
25 maart 2025 - 18:44

Leuk verhaal en mooi geschreven.

Terwijl ik zit na te denken over een eigen verhaal (waarschijnlijk moet ik eerst in dromenland belanden voor inspiratie) vraag ik me af hoe je zo'n mierzoet verhaal boeiend houd. Hier rolt het lekker door en is de zoetigheid geen probleem. Omdat hupsakee niet kan zwemmen blijft dit verhaal een 'probleem' hebben, een zuurtje (dat is dus de oplossing voor zoete verhalen om ze boeiend te houden een lichtzuur 'probleem' dat onbenullig is).

Hupsakee, joepie, land van melk en honing zijn leuke termen. Het grappigste/sterkste stuk vind ik wanneer hupsakee en joepie na elkaar hun naam in letterlijke zin gebruiken

Gi

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
26 maart 2025 - 11:22

Hi Schmetterlich, wat een snoezig verhaal. Ik moet bij het lezen meteen aan de eerste verfilming van de 'Witte van Zichem' denken. 

9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
27 maart 2025 - 12:45

Hi Schmetterling, 

Leuk hoor, inderdaad mierzoet. Voor mij zijn beide vriendjes direct kabouters, klopt dat? Of is dat geheel mijn eigen invulling? Het enige wat ik wat vreemd vond, is dat Hupsakee niet weet waar dat zwemmen moet plaatsvinden, terwijl de poel toch heel dichtbij is. Zeker mensen op het platteland kennen hun omgeving volgens mij vrij goed. Dus dit vond ik wat vreemd. Verder heel leuk.

1 maand 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
27 maart 2025 - 16:45

Het leuke van Hupsakee die niet weet waar je kunt zwemmen is dat het voor de lezer raadselachtig overkomt. Dit is het stereotype begin-midden-einde verhaal. Op zich is het 'niet kunnen zwemmen' misschien wel voldoende. Maar bij die zoete verhaaltjes heb je ook vaak een mini-zoektocht/queeste waarbij meerdere taken moeten worden vervuld.

4 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
28 maart 2025 - 11:25

Wat een heerlijk ontwapenend en fantasierijk verhaal! De namen Hupsakee en Joepie alleen al toveren een glimlach op je gezicht. Het avontuur in het Land van Melk en Honing ademt nostalgie en eenvoud, en de zwemles in het bospoeltje is vertederend én grappig. Het geheel leest als een speelse herinnering aan kinderlijke vriendschap, vrijheid en het plezier van iets nieuws leren. 

GG!

6 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 maart 2025 - 21:28

dag Schmetterling

Wat een vrolijk en gezellig verhaal. Het is vlot geschreven, leest als een trein, is één en al vrolijkheid en dat maakt het erg zoet.

Erg fijn gedaan, dit verhaal deed me echt plezier om te lezen.

Johanna