4 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#548 - You are so Tony

5 maart 2025 - 21:57

Ik draai de volumeknop omhoog. De eerste tonen van Total Eclipse of the Heart dreunen door de kamer. Dit is het moment. Ik hef mijn glas Veuve en kijk Sonja triomfantelijk aan.

'Dít is ons nummer, schat.'

Ze fronst. 'Wat?'

Ik grijns. 'Ons nummer. Het lied waarop wij elkaar leerden kennen. Weet je nog? Dat Belfiusfeest. Dom Perignon? Het was alsof het universum, Buddha en God hemzelf ons samenbracht.'

Sonja kijkt me aan alsof ik net voorstelde om haar ouders op ons volgend swingersfeest naar Ibiza mee te nemen. 'Tony… Weet je nog hóé dat moment precies ging?'

Ik hef een vinger. 'Absoluut. Jij zag mij, ik zag jou. De lichten flikkerden, de wereld verdween. Toen, BAM—Bonnie Tyler. Wij tweeën, een betoverende dans. En mijn tong.'

Sonja leunt achterover en neemt een slok wijn.

'Je weet hoeveel grietjes verslaafd werden aan mijn tong!' zei ik alsof ik Putin was.

'Sonja keek gebeten door een ratelslang. Interessante interpretatie. De realiteit? Jij dacht dat het een goed idee was om sambuca uit een waxinelichthouder te drinken, je stak je hemd in brand, en ik struikelde over je terwijl ik probeerde je te doven met mijn Gucci-tas.'

Ik knik langzaam. 'Vuur. Passie. Chaos. Zoals alle grote liefdesverhalen.'

Ze zucht. 'Tony, dit is een break-up song.'

Ik lach. 'Tóch zingen we hem altijd samen.'

'Jij grijpt werkelijk élke kans om dramatisch te zijn. Vorige week nog, in de Delhaize. Je gooide een doos Kelllogg's in je mandje en riep ‘THERE’S NOTHING I CAN DOOOO!’ omdat er geen Nutella meer was.'

'Dat was een emotioneel moment.'

Ze wrijft over haar slapen. 'Ons hele ‘liefdeslied’ is gebaseerd op een rampzalig ongeluk en jouw theatrale aanleg?'

Ik hef mijn glas. 'Klinkt als de perfecte liefde.'

Ze kijkt me een lange, peinzende seconde aan en grijpt dan haar iPhone 16 max. 'Weet je wat óns nummer echt is?'

Carly Simon begint te spelen.

“You’re so vain, you probably think this song is about you…”

Ik trek een wenkbrauw op. 'Serieus?'

Sonja tikt haar glas tegen het mijne. 'Op de waarheid.'

Ik neem een slok, kijk haar diep in de ogen en denk dat ik met die Carly zometeen een Sonjaatje zal doen.

12 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
5 maart 2025 - 22:53

Het is weer een Tony.
Met plezier gelezen.
Je alter ego mooi beschreven met de hit van Carly Simon.
Maar:
'Sonja keek gebeten door een uitgestorven dinosaurusmug.
Die dinosaurusmug pik ik als lezer niet. 
[..] en denk dat ik met die Carly zometeen een Sonjaatje zal doen. 
Die gedachte? Dat je het zou willen doen. OK. Maar zal doen?
Graag gelezen. Dat wel.
(En geheel terzijde. Bonnie Tyler. Een van mijn guilty pleasures).

Gi

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
6 maart 2025 - 10:39

Ik ga dit feestje verbrodden met een zeurtje tenzij het klopt dat jij Cliquot drinkt terwijl Sonja zich in de wijn heeft gestort. Nu ja, champagne staat tenslotte ook in de wijnafdeling in de Delhaize. Dom Perignon op een receptie bij Belfius?  Dat moet in de tijd geweest zijn dat big spender Dehaene nog voorzitter van de bank was.
Enfin, genoten zoals steeds en de song en de zangeres mochten er ook zijn. 

13 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever
6 maart 2025 - 13:46

Leuk Tony: maar liefst twee hits. En prettige spot in de richting van het Tony-personage.

Zeurtje: 'Sonja keek gebeten door een ratelslang.

Moet deze zin niet buiten de aanhalingstekens? En keek moet neem ik aan leek zijn?

14 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
8 maart 2025 - 8:33

Ha Tony,
Een sterk stuk weer, vlotte dialogen met een goede timing/balans tussen handeling en dialoog. De zin: Het was alsof het universum, Buddha en God hemzelf ons samenbrachten loopt voor mij niet helemaal lekker. Ik zou of voor God himself kiezen of het bij universum laten. De engelse uitdrukking wordt denk ik in een dialoog niet snel vernederlands (God himself) ik vermoed zelfs door deze Tony niet :-)
Ik had het stukje over de ratelslang helemaal weggelaten en daar de dialoog vlot door laten lopen zonder Sonja’s blik te benoemen. De lezer is dan al lekker op dreef en zal zoiets als vanzelf al voor zich zien. 

7 maanden 4 weken

Rol

• Gewone gebruiker
8 maart 2025 - 14:43

Hoi Tony,

ik ben een beetje jaloers op hoe jouw verhalen altijd lijken te dansen en huppelen. Heerlijk stukje, ik heb ervan genoten. De muziek is niet helemaal mijn ding, voornamelijk het eerste liedje, maar dat maakt het des te leuker dat Tony denkt dat het hún liedje is. De op- en aanmerkingen die hierboven staan ben ik het mee eens, maar doet niets af aan het feit dat ik het graag gelezen heb