1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker

#548 Roze champagne op ijs

5 maart 2025 - 21:25

Ik had het moeten weigeren, maar ik kon het niet. De drang was groter dan de weerstand en dus lig ik nu onderuitgezakt op de bordeauxrode Chesterfield. Die zit vol gaten, maar het is er zo donker dat het nauwelijks opvalt. Ze heeft net een enkele kaars aangestoken en ging toen weer weg. Ik ken haar niet, maar ze is vreemd. Grijs gewaad, gouden riem, tulband. En een angstaanjagende lach, een geluidloze, met zwarte tanden. Ze zei niet veel toen ze me binnenliet, maar de haren in mijn nek gingen recht overeind staan en eigenlijk had ik toen al kunnen vermoeden dat het mis zou zijn. Te weinig, te versneden. Toch ga ik voor de bijl. Ondanks de prijs. En ondanks deze kamer die om de een of andere duistere reden volgeplakt is met spiegels. Ik heb energie nodig, veel energie. Anders red ik de hele nacht in de studio niet.

De harde muziek van de club boven mij dreunt door de zware houten balken naar beneden en ik tik onbewust met mijn voet mee in de maat. Ik hoop vurig dat die ranzige spiegels aan het plafond blijven hangen. Het duurt lang voordat ze terugkomt. Te lang. Ik sta op en gluur door een kier van de deur de lange gang in. Smal, hoog en met enkele deuren. Er klinken stemmen, ergens ver weg. Ik kan niet verstaan wat ze zeggen.

‘Wil meneer misschien ook iets drinken?’ hoor ik ineens achter mij.

Verschrikt draai ik mij om, mijn hart bonzend tegen mijn borstkas, mijn ademhaling zwaar.

‘Rode wijn,’ fluister ik buiten adem.

‘Hm, dat hebben we al een hele tijd niet meer,’ zegt ze bedenkelijk en zet de tulband rechter op haar hoofd, ‘wat dacht u van roze champagne? Roze champagne op ijs?’

Ik knik. Waarom ook niet? Roze champagne op ijs.

12 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
5 maart 2025 - 22:31

Dag KingCharles,

Een mooi verhaal. Fantastisch nummer ook. Maar net door de verbanden die je in jouw tekst met de tekst van het nummer legt, wordt het voor mij iets te. De gangen, stemmen die ver weg klinken, de deur, de rode wijn, de rode champagne op ijs. Kwestie van smaak. Dat besef ik dan ook weer.

Gi

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
6 maart 2025 - 10:21

K.C.,Hotel California, als er één song is die met het woord 'hit' overeenstemt is het deze wel. Ik heb mij vroeger nooit in de tekst verdiept (omdat de muziek zo goed was-top, de twee gitaren in deze live versie en de drum zorgvuldig gedoseerd op de achtergrond en dan de stem van de drummer) maar dank zij jouw verhaal weet ik nu waarover het gaat. Thanks.

13 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever
6 maart 2025 - 13:55

Ha KC,

originele invulling en grappig dat je voor de roze champagne uit de lyrics hebt gekozen. En daarmee voor de hand liggende zaken als 'check out any time but never leave' links laten liggen. Met veel plezier gelezen!

12 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 maart 2025 - 20:43

Ik moest wel even tot het eind én het lied komen tot de kwartjes vielen, maar daarna rinkelde ze aangenaam.

Graag gelezen. 

14 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
8 maart 2025 - 8:42

Mooi dat beeld van die muziek die van boven via de balken hoorbaar is. 
Ik zou kiezen voor iets als: Ze is een vreemde verschijning in haar grijs gewaad, gouden riem en tulband
De zin over onbewust de voet meetikken in de maat klopt niet (want hij is zich er blijkbaar wel van bewust) beter zou iets zijn als: Ik betrap mezelf erop het ritme met mijn voet te volgen.

7 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
8 maart 2025 - 19:46

Hoi KingCharles,

De Eagles zijn natuurlijk altijd een goeie keus. Heerlijke muziek en erg verhalend. Jouw verhaal was ook aangenaam om te lezen en de verbanden waren goed te vinden. Graag gelezen

3 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
9 maart 2025 - 19:31

Hoi KingCharles,

Eens met Frank Noe; leuk invalshoek. Met een prikkelende titel die uitnodigt om te lezen. En een prachtige hit!

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
9 maart 2025 - 22:48

Dag allemaal, het was een drukke week! In ieder geval bedankt voor het lezen en reageren! Dan maar even zo:

@Gi: mooi hè, deze live versie! Dank je wel. Hotel California schijnt een metafoor te zijn voor het excentrieke underground leven in LA/California met alle bijbehorende shebang incl. drugs en alcohol, maar het kan ook een metafoor zijn voor de dunne lijn tussen de American Dream en de American Nightmare. Volgens mij zijn The Eagles daar zelf ook nog steeds niet helemaal over uit, want beide Dons zeggen iets anders, maar interessante lyrics leverde het wel op.

@Frank, dank je wel! Wilde juist dat cliché vermijden, blij dat dat goed overgekomen is.

@Hadeke, dank je wel!

@Emmy, dank voor je positieve feedback. De manier waarop ik de vrouw omschreven heb, was een bewuste keuze. Ik hou van korte zinnen, ritme. Het liefste die uit enkele woorden bestaan, drie in dit geval. Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, maar ik denk dat het minder past in mijn schrijfstijl. Onbewust is iets doen zonder na te denken, automatisch. Ik denk dat dat wel kan, zeker als muzikant. Maar wellicht heb ik het mis, ik ga er in ieder geval nog even over nadenken :)

@Sonnema, dank je wel! Fijn dat je de verbanden gevonden hebt!

@Haring: dank je wel! Die champagne prikt ook, lekker bruisend. :)