1 maand

Rol

• Gewone gebruiker

#547 - Het Heksenbankje

26 februari 2025 - 16:19

“Doe het dan. Ga er dan op zitten.” Daan bleef zijn kleine broertje uitdagen. “Je durft het niet, hè.”

Nee, Jeroen durfde niet, maar dat ging hij niet toegeven. Hij kende het verhaal van het donkere bankje onder de grote eik. Tenminste; sinds gisteren. Toen had Daan het aan hem verteld. Dat het bankje stond op de plek waar vroeger een heks was vermoord. Maar voordat de heks stierf had ze een vloek uitgesproken. En nu was het bankje vervloekt. Iedereen die op het bankje ging zitten zou binnen een dag sterven. En daarom zat er nooit iemand op het bankje.

“Ga er zelf dan opzitten.” Jeroen probeerde stoer te klinken.
“Ik? Waarom? Ik heb er al zo vaak op gezeten. Ik hoef niet te bewijzen dat ik geen bangeschijter ben.
Ik ben ook geen bangeschijter.”
“Ga er dan opzitten.”
Twijfelend liep Jeroen naar het bankje. Het leek een normaal bankje. Alleen had het wat meer mos-aanslag dan de andere bankjes omdat het altijd in de schaduw van de grote eik stond.
“Wat loop je nu te dralen?” bleef Daan aandringen.
Jeroen was zo gefocust op het bankje dat hij niet merkte dat Daan achter hem was gaan staan.
Een klein zetje van Daan was genoeg om Jeroen uit balans te brengen en op het bankje te doen vallen.
“Nou, dat viel mee, toch.” schamperde Daan.
Jeroen wist niet hoe snel hij weer op moest staan. Hij probeerde zijn tranen te bedwingen. ”Ik ga het mama vertellen.” Zo snel zijn beentjes konden rende hij het park uit.
“Jeroen, wacht nou.” Dit werd weer gezeik thuis. Daan moest Jeroen op tijd in halen en proberen te kalmeren.

Vlak na elkaar renden ze het park uit. De taxichauffeur kon Jeroen net ontwijken. Daan had hij niet gezien.

Gi

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
26 februari 2025 - 17:51

'Boontje komt om zijn loontje', leuk bedacht Eric ook als is de afloop minder leuk te noemen. 

4 dagen 3 uur

Rol

• Gewone gebruiker
27 februari 2025 - 15:18

Het leest lekker, is origineel en grappig. Al ook wel triest.

----

Ik raakte soms wel in de war van rollen van Jeroen en Daan. De oudere is gemener en de jongere niet, maar aan Jeroen en Daan lees is dat niet direct af en moest ik terug kijken wie ook al weer wat deed. 

​​​​​​> Een klein zetje van Daan was genoeg om Jeroen uit balans te brengen en op het bankje te doen vallen

hier moest ik het weer na checken. Was Daan de oudere uitdager of Jeroen?

Je kunt die rollen versterken met bijvoorbeeld

Jeroen was zo gefocust op het bankje dat hij niet merkte dat zijn grote broer achter hem was gaan staan.

ipv 

Jeroen was zo gefocust op het bankje dat hij niet merkte dat Daan achter hem was gaan staan.

---

Het einde is nogal triest al geeft het me geen tranen of rillingen. Het is meer een grap effect. Ik vraag me af of je hetzelfde kunt bereiken met een ander einde. 

12 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
28 februari 2025 - 9:21

Dat onderling gepest en stoer gedrag is heel herkenbaar onder kinderen. Alleen het einde vind ik te schokkend. Karma kan je zeggen maar beetje teveel karma. 

8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
1 maart 2025 - 10:46

Eric een mooi verhaal hoe broertjes het bloed bij elkaar onder de nagels uit kunnen halen. En waar iedereen bij het eind denkt dat Daan dood is kan hij ook in kritieke toestand naar het ziekenhuis zijn gebracht.

7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 maart 2025 - 14:06

Hoi Eric,

Leuke invalshoek, origineel, en goed beschreven vanuit het perspectief van de twee kinderen. Ik had inderdaad ook af en toe moeite met wie wat wanneer zei, maar de strekking is duidelijk. Over het einde weet ik niet zo goed wat het beste is. Op zich leuk om een kleine twist te hebben, maar deze is wel vrij hard. Niet verkeerd, denk persoonlijke smaak. In ieder geval graag gelezen

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
1 maart 2025 - 16:58

Eens met de eerdere commentaren. Ik vind de karma wel sterk, juist omdat het het tegenovergestelde van de verwachting is. Graag gelezen.

Ik vind in dialogen enkele aanhalingstekens mooier, want dat leest rustiger. Dat is echter een kwestie van smaak.

14 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
1 maart 2025 - 19:27

Hallo Eric,

Ik vind de term bangeschijter mooi gekozen, passend ook bij de leeftijd van de jongens. 
Voor mij was het einde te cru. Het verhaal zou iets strakker kunnen door woorden als: tenminste, maar, en en weg te laten. 
Zou een jongen nadenken over waarom er meer mos op het bankje zit? Ik zou er daar voor kiezen echt bij het perspectief van de jongens te blijven en die passage over waarom er meer mos op juist dat bankje zit weglaten. 

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
2 maart 2025 - 19:40

Fijn verhaal, herkenbaar hoe broers (en/of zussen) met elkaar om kunnen gaan. Was ook af en toe in verwarring: wie is wie, wie zegt wat.  Wat betreft het einde: onverwacht, schokkend en grappig tegelijk. Graag gelezen.