#545 Altijd in discussie
Beste Joeri,
De afgelopen twee jaar had ik de eer om jou te mogen begeleiden tot aan de eindstreep. Je te zien groeien, je te zien bloeien. Je was in de lessen bijna altijd vrolijk en je was fijn om in de klas te hebben. Het was beregezellig, vaak te gezellig. En dan kwam de strijd. Je hebt een groot onrechtvaardigheidsgevoel en ging dan ook graag de discussie aan. Soms was die discussie terecht, maar meestal niet. Toch wist je het dan zo te beargumenteren dat wij niet anders konden dan jou in het gelijk te stellen. Met andere woorden: je lult iedereen onder tafel en dat is een uniek talent. Twee keer lukte het niet om je acties glad te strijken en dan belde je vader. Talent is blijkbaar erfelijk.
Jouw tijd hier op school zit er in ieder geval op en je mag eindelijk gaan doen waar je blij van wordt. Je gaat volgend jaar International Business studeren in Amsterdam en ik wens je daar veel succes bij.
En mocht je vervolgstudie uiteindelijk niet zijn wat je ervan verwacht had, kan je altijd nog een carrière in de politiek overwegen.
Gefeliciteerd met het behalen van jouw diploma. Je mag nu tekenen.
Mooi stukje, KC! Volgens mij…
Mooi stukje, KC! Volgens mij de perfecte invulling van de moeilijke opdracht, want subtiel maar overduidelijk. Dat vind ik knap.
Hoi KingCharles, het is een…
Hoi KingCharles, het is een mooie speech, maar ik mis het venijn. Als het er al in zit, is het voor mij te subtiel. Ik lees voornamelijk complimenten. Desalniettemin graag gelezen.
Dank Papillon en Fief voor…
Dank Papillon en Fief voor het lezen, reageren en de complimenten.
Ik heb getracht om meerdere dingen een dubbele interpretatie te geven, zoals het onrechtsvaardigheidsgevoel en talent. Het is aan de toehoorder om te beslissen of het een compliment is of niet.
Commentaar Marc -…
Commentaar Marc - Hostwriters: Bij ‘Talent is blijkbaar erfelijk’ moest ik hardop lachen. Een genuanceerd prikje. Meestal zijn het studenten die iets aardigs zeggen over hun docent(en) tijdens de diploma-uitreiking. Hier de omgekeerde beweging. Het klinkt vleiend grappig, maar leest als een aanklacht. Een verzuchting dat alles bij het oude blijft met mensen als onze Joeri. Ergens zit er ook spijt in, of misschien schuldig verzuim, van degene die de speech uitspreekt. Ondanks zijn goede bedoelingen heeft hij geen kiem kunnen planten in zijn pupil. Nou ja, je leest eigenlijk best wel veel in dat kleine stukje.
Met bovenstaande eens, en…
Met bovenstaande eens, en de laatste zin dat ie altijd nog de politiek in kan vind ik ik uiterst vilein...
Dag KingCharles, Ik lees…
Dag KingCharles,
Ik lees het als een speech die aanvoelt als een hopeloze verzuchting met een vileine ondertoon.
Bij het lezen van onrechtvaardigheidsgevoel en het erfelijke talent en een bellende vader kreeg ik het beeld van een zekere Donald op jonge leeftijd voor ogen. Ik hoop dus niet dat Joeri de politiek ingaat.
Graag gelezen.
Hoi King Charles. Originele…
Hoi King Charles.
Originele invulling. Het venijn is wel erg subtiel, maar na twee keer lezen merk je het steeds beter. Knap gedaan, graag gelezen
Mili …
Mili
‘Onrechtvaardigheidsgevoel’ en ‘talent’ wel degelijk ‘zeikpalen’. ‘Onrechtvaardigheidsgevoel’ dusdanig opvallend dat je in eerste instantie twijfelt aan een goede woordkeuze des schrijvers. King Charles: dit is goed gedaan.
Dank iedereen voor het…
Dank iedereen voor het reageren en lezen! Ook voor alle complimenten en de feedback!
@Marc: helaas kan je niet iedereen reflectievermogen aanleren, hoe hard je ook je best doet. Het zaadje dat dus nooit gekiemd heeft, is in dit fictieve stukje wel de spijker op z'n kop slaan.
@Angus, er zijn genoeg Joeri's en Donalds helaas. Laten we inderdaad maar vooral hopen dat ze niet allemaal de politiek ingaan, haha.