5 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#545 - Hergebruik

14 februari 2025 - 0:30

Lieve Jeanne en Bert,

Wat is de liefde toch mooi. Als voorzitter mag ik jullie, gerenommeerde leden van onze club Red de Aarde, toespreken op deze heugelijke dag.
Duurzaamheid. Heb jij dat woord niet ergens op je lijf getatoeëerd staan, Bert? Het staat in ieder geval hoog in je vaandel, in dat van jullie allebei mag ik wel zeggen. Waarom nieuw aanschaffen als je iets ook een tweede leven kunt geven, nietwaar, Jeanne? Neem bijvoorbeeld jouw prachtige trouwjurk. Niemand draagt een tweedehandsje zo elegant als jij. Dat je niet de hoeveelheid kilo’s die je had willen verliezen, bent kwijtgeraakt, valt niet eens op. De jurk zit je als gegoten.

Over tweedehands gesproken, het verraste me wel dat Jeanne voor Bert gekozen heeft. Zijn maagdelijkheid gaat vannacht geschonden worden, wat we van zijn kersverse bruid niet kunnen zeggen. Voor Bert zal dit geen probleem zijn. Als iemand een voorstander van hergebruik is, is hij het wel. Aan de andere kant is het misschien ook wel fijn dat jullie kindje niet op Bert zal lijken …
Oh, verdorie, dat had ik niet mogen verklappen. Sorry, Jeanne, nu heb ik je smoes van een zesmaands kind om zeep geholpen. Nou ja, hoe dan ook, het blijft een blije gebeurtenis waar we allemaal naar uitkijken. Jullie liefde voor elkaar kan dit wel hebben, daar ben ik van overtuigd.
Daarnaast is het misschien wel een zegen; van zijn looks moet Bert het niet bepaald hebben. Dat was ook niet de reden dat je “ja” zei tegen zijn aanzoek. Van een knappe tafel kun je tenslotte niet eten, toch? Zijn bankrekening aan de andere kant maakt het wel een stuk aantrekkelijker. Zijn zuinigheid komt goed van pas. In die zin ben jij, Bert, voor mij een echte held. Je bent nog nooit een uitdaging uit de weg gegaan. Neem bijvoorbeeld dit verbond dat je met Jeanne bent aangegaan. Daarmee bewijs je dat alles een tweede kans moet krijgen. Jeanne is een vrouw met veel ervaring en ze zal je veel bijbrengen. Jullie hebben veel te ontdekken en van elkaar te leren. Zoals ik eerder al zei, zo mooi kan liefde zijn.
Daarmee wil ik afsluiten. Ik wens jullie veel geluk en liefde toe.

Gi

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
14 februari 2025 - 9:02

Hi Fief, dit is een speech die eerder in gedachten zal uitgesproken worden ter gelegenheid van het tweedehands huwelijk. Hij zit lekker vol venijn en in die zin beantwoordt hij perfect aan de opdracht. Een zeurtje: in de tweede alinea ontbreekt het woord 'kunnen' in deze zin: ... wat we van zijn kersverse bruid niet ... zeggen...

6 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
14 februari 2025 - 9:50

Hoi Fief,

Fijn verhaal weer. Wat mij betreft een originele insteek en inderdaad vilein neergezet. Ik vraag me net als Gi af of het echt een speech is die je hardop uitspreekt, maar hé, soms is de werkelijkheid nog vreemder dan fictie. Dus het kan zomaar dat dit soort verhalen inderdaad gewoon worden verteld op een bruiloft. Graag gelezen in elk geval.

5 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
14 februari 2025 - 11:54

Hoi Sonnema, ik denk dat je zo'n speech zelden of nooit zult horen. Dat zou me wat zijn. Daarom is het zo leuk het in een fictieve speech wel te doen. 
Bedankt voor het lezen en je reactie.

4 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
14 februari 2025 - 12:15

ZGG, leuk dat je ook voor een aankomend huwelijk koos. Die Jeanne houdt van bikers, dat is duidelijk!

Niemand draag een tweedehandsje zo elegant als jij

=> doe je nog een 'theetje' bij draag?

12 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
14 februari 2025 - 12:31

Dag Fief,

Met plezier gelezen. En ach, het is een bruiloftsfeest. Ik ga ervan uit dat de voorzitter wat te diep in het glaasje heeft gekeken en dat de remmen los zijn ;-). Dan kunnen dit soort speeches tot de mogelijkheden behoren. 
Geslaagde titel en goed gevonden combinatie van de doelstelling van Red de Aarde en hoe zoiets door kan werken in het privé leven van de leden ;-).

5 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
14 februari 2025 - 12:40

@Tony: t toegevoegd, bedankt voor het leven 😇 ook aangepast.

@Angus: fijn dat je het kon waarderen. Het zal ongetwijfeld de alcohol zijn geweest

4 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
14 februari 2025 - 14:21

Commentaar Marc - Hostwriters: Je zult hier maar de bruid en/of bruidegom zijn en niet weten welke smoel je moet opzetten bij het aanhoren van deze reeks ‘ontboezemingen’. Het ludieke ontaardt al snel in onversneden bashing. Gierigheid uitgelegd als milieubewustzijn, ja, dat ligt voor de hand, en toch krijgt het hier een extra dimensie door er een scheut fatshaming bij te doen. Er zal een hartig woordje gewisseld worden tussen de (jong)gehuwden, zo veel is duidelijk. Tenminste, als de voorlezer het lef heeft het hardop voor te lezen tijdens de plechtigheid … Graag gelezen.

5 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
14 februari 2025 - 14:54

Hoi Marc, dank voor je reactie. De suggestie dat het wellicht nog niet uitgesproken is, vind ik wel een goede. 
Veel beterschap gewenst voor Mili. 

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
14 februari 2025 - 22:37

Ik zie deze speech wel verfilmd worden in een slechte rom-com, waarbij de jaloerse zus/broer/vriendin whatever met tien borrels teveel op alles op tafel gooit. Het liefste met zo'n dramatisch mogelijk muziekje op de achtergrond. Maar uiteindelijk komt alles goed, want rom-com. Graag gelezen.

5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
15 februari 2025 - 7:30

Hoi Fief, wat een hilarische speech. Zo spitsvondig. Ik zag het ook helemaal voor me. En, net als KingCharles, zie ik het ook wel verfilmd worden. 

5 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
15 februari 2025 - 9:27

@Lia: het zal de spreker door het bruidspaar niet in dank worden afgenomen. Ik zie de toehoorders wel gniffelen.

@KjngCharles en Papillon: ik ga voor een Oscar. Bedankt voor het lezen.

4 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 februari 2025 - 18:41

Mili

Fief, zou het zo kunnen zijn dat ‘duurzaamheid’ op Berts edele delen is getatoeëerd?!?

Bij ‘nietwaar, Jeanne’ en ‘sorry, Jeanne’ kun je de komma weglaten.

‘Oh, verdorie, dat had ik niet mogen verklappen.’ Deze zin is net iets te veel van het goede; weglaten is m.i. beter.

Over ‘de looks’ van Bert: een tikkeltje repetitief, eerder zeg je ‘wel fijn dat jullie kindje niet op Bert zal lijken.’

In de laatste drie zinnen gebruik je vier keer ‘veel’.

En het is en blijft een prachtverhaal, puik aan de opdracht voldaan.