#545 Zand erover
Ik loop langzaam naar de kist. Ben benieuwd wie erin ligt. De video heeft me tot op heden nog geen antwoord gegeven. Bill Viola (de maker) houdt ervan zijn toeschouwers te verrassen. Op een dwaalspoor te zetten. Ook dit keer lukt het aardig. Hoe vaak ben ik niet in Museum de Pont geweest? Het blijft fascineren. De lange rij mensen die naar ... ja naar wat loopt? Je vult al snel in dat het een afscheid is. Maar van wie? En hoe ziet die kist er uit?
Ik nader de kist en kan er bijna in kijken. Nog twee mensen voor me. En dan ben ik aan de beurt. Ik geloof haast niet wat ik zie. Daar ligt ... daar ligt ... de bruidegom van gisteren. Jarig op zijn eigen bruiloft. Hoe is het mogelijk? Wat is er gebeurd? Ik wil iemand aanspreken in de rij. Maar tevergeefs. Ze lopen allemaal de video uit. Dat besluit ik dan ook maar te doen. Hoe ik op de bruiloft gisteren terecht kwam is een lang verhaal. Ik bespaar het u. De jarige bruidegom was geen aimabel persoon. Dat kan ik u wel vertellen. Maar ook op niet-aimabele personen past een deksel. En dat klopt. Bill Viola himself stapt de video binnen. Hij draagt een grote houten deksel. Eentje die prima past op de kist.
Snel schiet ik hem aan. Of hij nog even wil wachten, ik heb immers nog een speech om voor te lezen. Bill begint te lachen. Hou die speech maar voor je. Die lieve heer hier in de kist is al genoeg de grond in geboord. Kist dicht en zand erover.
Commentaar Marc -…
Commentaar Marc - Hostwriters: Een heel filmische scene. Het wordt begrijpelijker als je videokunstenaar Bill Viola opzoekt (ja, sorry, ik kende hem niet. Quote Wikipedia: Bill Viola exposeerde zijn werk op de belangrijkste locaties voor beeldende kunst. Zijn werk gaat over centraal menselijke thema's als geboorte, dood, liefde, emotie en een soort humanistische spiritualiteit.). Het verhaal leest bevreemdend, alsof je in een tussensfeer zit. Wel apart. Het loopt uit op een pointe die dan weer heel aards klinkt, met woordspel en al. Ik moest het meer keren lezen en telkens stond het me meer en meer aan.
Dank voor dit mooie…
Dank voor dit mooie commentaar. Hier de inspiratiebron voor mijn schrijven. Observance uit 2002 van Bill Viola. Gezien in Museum de Pont.
https://youtu.be/xDVstUZ_XNk?si=lIGPzjnZjHlnaWVf
Wat een heerlijk raar…
Wat een heerlijk raar verhaal! En de woordspelingen vind ik in dit stukje erg leuk, daar waar het soms ook flauw kan zijn (maar eerlijk gezegd vind ik het zelfs dan vaak nog grappig). Complimenten, graag gelezen.
Mili Bijzonder Rob…
Mili
Bijzonder Rob. Zag de videoclip met intense menselijke uitdrukkingen. Hierdoor kon ik je bevreemdende verhaal veel beter vatten. Intrigerend ook. Waarom ligt anderendaags een trouwlustige jarige man in een kist? Had hij niets anders te doen? ;-) Schrijf het vervolg zou ik zeggen ...
Tussen niet aimabele hoort een liggend streepje.
Schrijf een korte speech - …
Waarom?
Hierom!
Schrijf een korte speech
- voor een huwelijk waarin je de bruid/bruidegom
- een begrafenis waarin je de overledene
- een verjaardag waarin je het feestvarken
…
elegant de grond inboort.
Je kúnt het!
;)