3 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

Vier gangen

13 februari 2025 - 13:21

#545 Vier gangen

Hoe imponerend haar huis, vol perzen, kroonluchters, hoge plafonds en spiegels met bladgoud en een rafel, gedekt met damast, zilver, en klankzuiver kristal. De viergangenlunch kan ook al niet op: een bisque van kreeft, escargots, parelhoen, en als dessert … een torenhoge …
‘Ha profiteroles!’ zeg ik zo Frans mogelijk. Die soezen kijken je aan, als een berg ogen.
‘Croquembouche! Versierd met eetbare bloemen,’ verbetert zij streng. 
‘Het smaakt me niet,’ sis ik mijn man toe, ‘ze steekt ons de ogen uit.’
‘Over eten gesproken,’ zegt die tegen de gastvrouw, ‘bij ons tegenover bakken ze toch zulke lekkere friet!’

4 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
13 februari 2025 - 16:35

Commentaar Marc - Hostwriters: Ik begrijp de bedoeling (bij ons in Vlaanderen zeggen ze: bon chic, bon genre – snobistisch, parvenu). Een ‘belediging’ als deze zal niet binnenkomen bij de gastvrouw en eerder haar vooringenomenheid bevestigen die zij wellicht gaat koesteren tegenover de ik-persoon in dit verhaaltje. Een gemiste kans. De HP zou zo maar als een jaloers persoontje kunnen weggezet worden. En hoe kún je nu croquembouche verwarren met profiteroles?! 😊Nou ja, voor normale mensen die bloemen in een vaas zetten in plaats van ze op te vreten, is erover nu eenmaal erover. Leukigheidje, niet echt bevredigend.

Ik las hier ergens dat het een lastige opdracht gevonden wordt. Dan denken wij: opdracht geslaagd 😊

5 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
14 februari 2025 - 11:23

Hoi Trudy, ik vind je verhaal meer een anekdote dan een speech.
In de titelregel ontbreekt het nummer van de opdracht. Het staat wel boven je verhaal, maar niet in het overzicht. Het is voor de coach wel fijn om te weten op welke inzending hij/zij moet reageren. Ook voor de forumleden, overigens.

12 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
14 februari 2025 - 16:34

Dag Trudy,

Inderdaad meer een anekdote.
Goed getroffen, dat wel. 
Maar met de beoogde afmaker haalt de echtgenoot eigenlijk zijn vrouw en zichzelf neer.
Hij had ook kunnen bluffen en de gastvrouw misschien in vertwijfeling kunnen brengen door te vragen of (bijvoorbeeld) viooltjes wel bij Croquembouche passen ;-). 

4 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 februari 2025 - 10:40

Mili

Zo ver zit de man van er niet naast. Profiteroles is de opgestapelde basis van.

'Het smaakt me niet,’ sis ik mijn man toe > er staat geen sisklank in het gezegde; je kunt daarom het ww niet gebruiken.