Beste Harm-Jan,
Om te beginnen: Wat fijn dat je met pensioen gaat! Het zal je verbazen mij hier te zien staan, maar ik kreeg als oud-patiënt een uitnodiging om je vandaag toe te spreken, en dat wil ik maar al te graag. Je bent al lekker in het zonnetje gezet door je vakbroeders. Ik doe er nog een schepje bovenop:
Toen ik je leerde kennen, was er veel mis met mij … Ik was, zeg maar, aardig van het padje, en zag het leven niet meer zitten. Jij pakte zonder aarzelen je receptenblok en met een recept voor anti depressiva ging ik huiswaarts. Het duurde een paar weken maar warempel, het leven kreeg weer kleur! Wat was ik blij met jou!
Helaas hadden de medicijnen een vervelende bijwerking: ik kwam niet meer in slaap ’s avonds. Maar ook dat probleem loste jij op: een receptje voor slaapmedicatie was snel geschreven. Wat een zegen die pillen; ik viel weer in slaap. Ik was zo blij! Wat had ik het getroffen met mijn psych.
Helaas, na een paar weken werkte het minder en in plaats van te slapen lag ik klaarwakker te PIEKEREN! Verschrikkelijk wat ik allemaal in mijn hoofd haalde. Nee, de slaappillen ophogen was geen goed idee, vond je. Beter was de ‘’Anti-piekerpil’’. En toen eentje niet bleek te helpen mocht ik er twee. Zo fijn hoe jij overal raad op wist. Mijn medicijnmannetje!
Helaas hielpen ze niet. Mijn eetlust nam wel schrikbarend toe. En ook mijn gewicht! Ik had dus nog meer reden om te piekeren. Ik werd wanhopig, maar jij had (natúúrlijk!) nog wat lekkers in petto. Moest ik alleen wel eerst eventjes die anti-piekerpil afbouwen.
We zullen het publiek niet vervelen met wat dat met me deed, toch? We zullen niet vertellen hoe ik als een zombie rondliep en vreselijke paniekaanvallen had. Het is vandaag tenslotte een gezellige feestelijke dag.
Harm-Jan, jij stond altijd klaar voor mij. Als ik het erg moeilijk had, mocht ik je mailen. Meestal kreeg ik ergens diep in de nacht pas antwoord. Vaak wat warrig, maar dat kwam vast omdat je slaap-dronken was?!
Ons laatste face to face gesprek was ook bijzonder. Ik gaf aan dat ik me beter voelde, geen andere pillen meer wilde en dat ik ook met de slaappillen was gestopt.
Jouw reactie hierop was een vraag: je vroeg hoeveel tabletten ik nog over had. Ik mocht ze bij jou inleveren, zei je, net als het restant van mijn anti-piekerpillen. Je trok een bureaula open en liet me een enorme voorraad medicijn strips zien, sommige met nog maar een paar tabletjes, maar de meeste vrijwel vol. Ik was diep onder de indruk van je verzameling! Petje af!
Of… -padje af? Je keek bepaald geil naar je buit…Was jij nu van het padje af? Ha, ha! Grapje hoor!!
Dat was ons laatste gesprek. Je drong aan dat ik zou blijven komen. ‘’Omdat ik het nog nodig had’’. Daar kreeg ik zo’n rare gedachte van: Had jij het soms zelf nodig? Had je naast mij nog wel andere patiënten? Of was ik nog je enige bron van inkomsten? Nee, zo lelijk wilde en wil ik niet over je denken, Harm-Jan. Nee, dat heb je niet verdiend! Tenslotte ben ik dankzij jou weer mijn oude stabiele zelf!
Fijn, dat je met pensioen kan gaan.
Dag Lia, Ik vond het een…
Dag Lia,
Ik vond het een moeilijke opdracht.
Ik vind het ook moeilijk om te reageren op andere stukjes. Bij jouw verhaal doe ik dat toch.
Omdat je volgens mij heel dicht in de buurt komt, maar het net niet af maakt. Naar mijn gevoel (niet meer en niet minder).
Bij het einde. Daar raak je me kwijt. Te direct. Te negatief. Naar mijn smaak.
'Bedankt Harm-Jan, ondanks jou ben ik gelukkig weer mijn oude stabiele zelf!'
Dat ondanks is, naar mijn gevoel te direct. Je had hem de hel in kunnen prijzen door zoiets als 'Bedankt [..] je hebt er toch maar toe bijgedragen dat ik [..].'
'Fijn dat jij nu met pensioen mag gaan.' volstaat daarna dan ook.
Voor het overige graag gelezen, Lia. Herkenbaar ook vanuit mijn ervaring waarin een familielid dankzij Valium (als wondermiddel) tot een zombie werd teruggebracht.
Inderdaad lastige opdracht…
Inderdaad lastige opdracht. Fijn dat je mijn verhaal gelezen hebt en dank voor je opmerkingen. Ik begrijp wat je bedoelt en ga het einde veranderen.
hi Lia, Ik ben het eens met…
hi Lia,
Ik ben het eens met Angus, je hebt de juiste insteek, maar ergens komt het nog niet ten volle eruit. Dat de pillendealer zelf op zoek is naar pillen, daar heb je ook goud te pakken.
GG!
Commentaar Marc -…
Commentaar Marc - Hostwriters: Voor alles bestaat een pilletje, behalve voor het woeste voorschrijfgedrag van je psych. Opvallend dat de meeste verhalen over (ex) collega’s gaan. Zit blijkbaar dieper dan vermoed. De slotzin: ‘ondanks jou ben ik gelukkig weer mijn oude stabiele zelf!’ Je zou, als je echt sarcastisch wil zijn, eigenlijk kunnen zeggen ‘DANKZIJ jou ben ik gelukkig weer mijn oude stabiele zelf!’ Maar zo lelijk wilde en wil ik niet over je denken 😊. Leuk, braaf en met een happy end. Moet kunnen.
Bedankt Tony en Marc, voor…
Bedankt Tony en Marc, voor het lezen en het commentaar.
Jullie zeggen ongeveer hetzelfde, net als Angus al eerder. Ik denk dat ik het einde zo uitpakte door de emotie die het schrijven van dit verhaal bij me naar boven bracht. Het moest er even uit;)
Maar jullie hebben zeker een goed punt: ik heb het einde aangepast.
Hoi Lia, het meeste is al…
Hoi Lia, het meeste is al gezegd. Je gaat voor mij iets te veel door op de pillen. Dat zou voor mij iets compacter mogen. Iets minder tell leest fijner. Verder wel fijn dat je je zegje hebt kunnen doen. Je zult zo'n dokter hebben.
Ik mis nog wel een titel achter het nummer van de opdracht.
Ik was, zeg maar, aardig van het padje, en zag het leven niet meer zitten. ---> om de komma's te minderen, zou je ook kunnen zeggen:
Ik was aardig van het padje en zag het leven niet meer zitten.
anti depressiva, slaap-dronken, anti-piekerpillen, medicijn strips --> antidepressiva, slaapdronken, antipiekerpillen, medicijnstrips
Wat een zegen die pillen; ik viel weer in slaap. ---> de uitleg na de puntkomma kun je ook weglaten. Het eerste deel zegt voldoende.
Hoi Fief, Ja, de pillen! …
Hoi Fief,
Ja, de pillen! Zelf vind ik het juist belangrijk om ze hier allemaal te noemen. Dat was het hele punt: dat ie maar door ging met steeds weer iets anders voorschrijven. Dat laat ik liever zo. Maar zeker bedankt weer voor het lezen. En om wederom mijn onzorgvuldigheden te benoemen...
De pillen zijn inderdaad,…
De pillen zijn inderdaad, denk ik, de kern Lia. Voor mij zijn ze hier ook geen tell, maar onderdeel van de show voor het ontbreken van echte aandacht en hulp.
Graag gelezen, Lia. Ook ik…
Graag gelezen, Lia. Ook ik vond de pillenopsomming hier wel op zijn plaats. Gelukkig is Harm-Jan met pensioen!
Pensioen lijkt me voor die…
Pensioen lijkt me voor die arme Harm-Jan toch ook wel vervelend, hoe komt hij nu dan aan al die pillen? Of heeft hij nu tot aan zijn dood genoeg voorraad? Originele invalshoek, leuk verhaal!
Bedankt iedereen voor het…
Bedankt iedereen voor het lezen en de positieve reacties!
Mili Lia, best wel…
Mili
Lia, best wel een geslaagde invulling die zich leende om sarcastischer te kunnen zijn. De talloze pillen zijn op hun plaats en versterken juist de opzet van je tekst over een tomeloos verstrekkende zelf verslaafde pillenpsy.
Hoe goed te lezen hoe aandachtig jullie met elkaars tekst omgaan en waardevolle suggesties doen.
Dank voor het lezen en je…
Dank voor het lezen en je opmerkingen.
Ja, dat vind ik hier ook fijn: om van verschillende kanten op een positieve manier commentaar te krijgen.