6 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker

7 februari 2025 - 11:40

Bussum een plaats in het Gooi

Veel bossen en heide, het is er mooi

De mensen van ‘gewoon’ naar ‘kak’

Nonchalant wordt strak

Bussum, roept rijkdom op

Er moet gewerkt worden, je krijgt het niet voor nop

In Bussum komt de Media

Bioscoop wordt Cinema

Gooische strobaal wordt matras

In Bussum kwam ik tot leven

Bussum, waar ben je gebleven

12 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
8 februari 2025 - 12:20

Ik weet niet of je 2 verschillende versies had. Deze was de meest recente, dus heb ik deze gelezen.

Voor mij komt het over als een eerste aanzet. Het blijft wat hangen in opsomming en naar het volgende rijmwoord toeschrijven, waardoor het rijmwoord meer doel wordt dan de boodschap. 

Misschien zou je het andersom kunnen proberen: wat wil je over Bussum vertellen? Welk gevoel, welke bezienswaardigheden en vandaaruit gaan schuiven en puzzelen op het nodige rijm. Probeer wat los te komen van de mededeling, zoals 'Bussum een plaats in het Gooi', maar zoek wat meer naar:

'Tussen bossen ligt het mooi/ Mijn Bussum: beste plek in 't Gooi'

Maar dan in jouw woorden.

6 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
8 februari 2025 - 12:39

Goedemiddag Hadeke,

ik heb twee keer op bewaren of versturen geklikt. Ik zag mijn inzending niet online staan nadat ik geklikt had. En nu staan er twee dezelfde stukjes.

Dank je wel voor je feedback, je hebt helemaal gelijk dat de focus meer op het rijmen ligt dan dat het een verhaal over Bussum is. Ik ga ermee aan de slag. Fijn weekend 

4 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
9 februari 2025 - 18:58

Ruud,

Is Bussum verdwenen dan?
Duidelijk een knittelversje. In al zijn onbeholpenheid best charmant, maar je hebt nog een leerweg te gaan. Net als Hadeke heb ik het gevoel dat je naar rijmwoorden toeschrijft, dat je begint met de eerste zin, bedenkt wat er op rijmt, daarnaar toeschrijft en zo vers na vers schrijft. Zo word je meer door het rijm gestuurd dan dat je je laat leiden door wat je over wilt brengen.

Mijn advies: verdiep je meer in rijm en metrum, lees vooral mijn feedback bij deze en bij mijn vorige opdrachten, dat helpt je wellicht meer inzicht te krijgen in het vak.

Voor nu: Schrijf eerst (zonder rijm) op wat je wil zeggen. Als je dit helder hebt, ga je kijken of er woorden inzetten die rijmen of die rijmend te maken zijn door een synoniem te gebruiken of iets anders te formuleren. Tip: plaats het sterkste rijmwoord als rijmgever. (Zoals in het mooi/Gooi-voorbeeld van Hadeke.) Vervolgens maak je alles metrisch kloppend.

De dichtcoach