#541 - Werkwoordkiezen
Karel, een stuntelige accountant die zijn midlifecrisis probeerde te verdringen, waagde zich met knikkende knieën in Rode Mien. Het interieur leek een karikatuur van decadentie: zware fluwelen gordijnen, spiegels die hem overweldigden met zijn eigen reflectie en een parfumgeur zo sterk dat het zijn adem benam. Madam Lulu, een indrukwekkende verschijning met een fonkelende neonkleurige pruik en ogen die alles doorpriemden, ontving hem met een brede grijns.
'Welkom, schat,' zei ze met stem als een glas overjaarse champagne: sprankelend en verleidelijk, maar met een bijtende nasmaak die je alert hield. 'Hier doen we alles wat je wil… je moet wel slim kiezen.'
Karel frunnikte aan zijn stropdas. 'Hoe bedoel je, kiezen?'
Madam Lulu toverde een bordspel tevoorschijn, compleet met een draaischijf. De woorden op de schijf waren verre van sensueel. Karel las ze hardop: stofzuigen, wiskundigen, peperkruiden, binge-vergaderen, varkentjeswassen, sudokuën, toiletpapierhamsteren, powerpointpresenteren, wormentellen, en zo ging het nog even door.
'Is dit een grap?' vroeg Karel en krabde verward zijn bovenbeen.
'Allesbehalve,' zei Madam Lulu serieus. 'Je draait. Je spint vijf werkwoorden. En dan kies je er ééntje.' Ze tuurde naar Karels kruis, alsof dat de procedure verklaarde.
Karel zuchtte, schokschouderde en draaide de schijf. Na vijf draaien had hij: langsachterstoten (waarom klonk dat zo ongemakkelijk?), borstenkneden (hij bloosde bij het idee), boekhouden (zijn eigen vakgebied, ironisch genoeg), sudokuën (als vijftienjarige landelijk kampioen geworden) en tongdraaien.
'Nu je favoriet kiezen,' zei Madam Lulu en overhandigde Karel een gouden Bic en een Moleskine.
Karel beet op de pen en staarde eerst naar Lulus decolleté, dan naar haar volle lippen en landde uiteindelijk op de werkwoordenlijst. Zijn gedachten raceten. Was dit een test? Een kans om uit zijn saaie bestaan te breken? Met trillende hand schreef hij zijn gekozen werkwoord op.
'Prima keuze!' Lulu grijnsde en knipte in haar vingers. De lichten dimden, een rookmachine pruttelde, en een gordijn schoof met een dramatische zwaai open.
Voor Karel stond een gigantisch bed met zijden lakens, omringd door kaarsen, op de nachttafeltjes lagen handboeien, setjes klemmen, tubes glijmiddel en nog spul wat Karel nog nooit gezien had, laat staan waar hij het nut van kon bedenken.
Madam Lulu glimlachte triomfantelijk.
'Veel plezier, schat,' fluisterde ze en gaf hem een gigantisch boek vol sudoku’s. 'Lustig puzzelen, hoor!'
Ik zag het helemaal voor me,…
Ik zag het helemaal voor me, mooi zintuigelijk geschreven. Het was erg grappig om te lezen met een leuk einde. Ik vond ook de stem als overjaarse champagne goed werken. Qua opmerkingen viel me (pas na de derde keer lezen) wel op dat hij eerst zegt dat alle woorden die hij ziet "verre van sensueel zijn", terwijl de wijzer uiteindelijk landt op borstenkneden en tongdraaien. Toch vrij sensuele woorden zou je zeggen.
Door het mankeren van een e…
Door het mankeren van een e aan Madam zal die Lulu wel een travestiet zijn. De vraag blijft bij mij knagen wat er zou gebeurd zijn als Karel boekhouden had gekozen. Wiskundigen als werkwoord, Lulu heeft niet lang school gelopen vrees ik. SGG. (S=super)
Zeer vermakelijk verhaal. Ik…
Zeer vermakelijk verhaal. Ik zou kiezen voor het woord was in plaats van leek wat het interieur betreft: Het interieur was een karikatuur. Is het geen overjarige ipv overjaarse wijn? Mooie vondsten. Ik zou kiezen voor een komma in plaats van … bij de zin over het slim kiezen. Ook zou ik schokschouderde weg laten in verband met de opsomming van woorden die daarna volgen. Leest rustiger. Moleskine zou ik vervangen door notitieboek (al zullen er veel lezers zijn die het merk wel kennen.)Mooi beeld van die met de vingers knippende madam. Ik weet zelf nooit goed of het met de vingers knippen of in de vingers knippen moet zijn. Had zelf denk ik voor met gekozen.
Hij is weer fijn Tony!…
Hij is weer fijn Tony! Creatieve oplossing voor het gebruik van de werkwoorden. met stem als een glas overjaarse champagne: sprankelend en verleidelijk, maar met een bijtende nasmaak die je alert hield. Mooi! (het woordje 'een' ontbreekt wel vóór 'stem'.)
Ook ik zag het voor me! Dus gelukkig koos Karel niet voor langsachterstoten :-).
Graag gelezen!
Fraai verhaal met een…
Fraai verhaal met een prachtig slot. In de zin "en nog spul wat Karel nog nooit gezien had." kan volgens mij nog weggelaten worden.
Wat een vermakelijk verhaal…
Wat een vermakelijk verhaal weer, echt in Tony-setting. Graag gelezen!
Dag Tony, Mooie invulling…
Dag Tony,
Mooie invulling weer! Heerlijke verhaal met een mooi einde. Ik sluit me wel aan bij Karel dat het opvallend is dat in eerste instantie niet duidelijk is dat er ook wat pittiger opties op het wiel staan.
Erg graag gelezen