#539 Er was eens …
Er zijn lezers die niet zo tuk zijn op fantastische verhalen die eindigen op de afknapper dat alles een droom was. Het wordt moeilijk een verhaal te verzinnen waarin wel een toverstok voorkomt, maar geen droom aan te pas komt, tenzij…
Pan is een God uit de Griekse mythologie en Peter Pan is een sprookjesfiguur. Zij worden dus geweerd uit dit verhaal over Gheorghe. Waarom deze vreemde schrijfwijze van George? Simpelweg omdat hij in Roemenië geboren werd en de naam er op deze manier wordt geschreven.
Toeristenfolders leren je over het beroemdste spookbos dat zich in Roemenië bevindt. Voor zover ik weet is dat alles behalve een bamboebos. Het is nochtans in een bamboebos dat duizenden jaren geleden een verre voorvader van Gheorghe een holle bamboestok vond. Zijn vrienden keken raar op toen de stok bijzondere eigenschappen bleek te hebben. Het leek wel een toverstok. Als hij over het buisvormige bamboestuk tegen de rand blies kwam er een toon uit. Al snel merkten ze dat het geluid verschilde naargelang de pijpjes korter of langer waren. Ze bonden een aantal buisjes samen en slaagden erin op die manier muziek te maken. Het was de geboorte van het mogelijk meest eenvoudige maar o zo vernuftige muziekinstrument dat de naam Panfluit kreeg. Dat kwam omdat de klanken die het produceerde zo hemels mooi waren dat de eerder vernoemde Griekse God Pan er ging op spelen (en zo toch in het verhaal is geslopen).
Omdat het zo makkelijk te vervaardigen was, verspreidde het instrument zich over de hele wereld. Vandaag kennen we het vooral door de volksmuziek uit Zuid-Amerika, maar ook uit Roemenië, wat ons weer bij Gheorghe brengt.
Eind de jaren zestig overleed de legendarische Roemeense panfluitist Fânicâ Luca. Vanaf de jaren zeventig nam zijn leerling Gheorghe het roer over. Hij werd wereldberoemd onder de naam Gheorghe Zamfir en maakte furore met zijn muziek op dit eeuwenoude instrument ontstaan uit … een toverstokje.
Hoi Schmetterling, ik denk…
Hoi Schmetterling, ik denk dat je heel veel verhalen kunt verzinnen over een toverstok zonder dat het om een droom gaat.
Hi Fief, tja de eerste…
Hi Fief, tja de eerste alinea eindigt dan ook met tenzij...
Ha Schmetterling, Ik heb…
Ha Schmetterling,
Ik heb weer veel bijgeleerd. Ik zou zelf de inleiding weglaten en beginnen bij de toeristenfolders, dan Gheorghe introduceren inclusief de reden van de spelling van zijn naam. Ik denk dat het verhaal sterker wordt zonder die inleiding.
Ook een tja voor jour Emmy…
Ook een tja voor jour Emmy. Het kan natuurlijk altijd anders en je stelt in jouw reacties wel eens meer voor om een aantal zaken om te gooien. Dit gaat ook in dit verhaal volgens mij ten koste van de logische opbouw.. Toch bedankt voor het bijleren.
Dag Schmetterling, Ook ik…
Dag Schmetterling,
Ook ik zou een andere opzet van het verhaal meer waarderen. Met daarin centraal Gheorghe Zamfhir en zijn talent om de muziek te verrijken met dit eeuwenoude eenvoudige instrument (voortgekomen uit een stokje) als kern.
Nu blijft het voor mij als lezer een luchtig (maar ietwat geforceerd) sprookje over het ontstaan van de panfluit met uiteindelijk een vermelding van Zamfir.
Schmetterling ik heb je…
Schmetterling ik heb je verhaal met plezier gelezen, vooral omdat de ontstaansgeschiedenis van de panfluit op een fictieve manier is beschreven. En genoten van het YouTube filmpje. Voor degenen die hierover meer willen lezen zie: Panfluit
dag Schmetterling Wat een…
dag Schmetterling
Wat een fijn verhaal. Je trekt de lezer van het begin mee, hoewel we nog niet weten waarheen je heengaat met het verhaal, maar dan valt alles op z'n plaats.
Je geeft een ruime en fantasierijke invulling aan het gegeven 'toverstok' maar dat mag en kan natuurlijk.
Het is vlot geschreven, heeft de juiste toon, en voor een tekst die informatie meegeeft, ook een goede opbouw in spanning.
Erg goed gedaan.
Johanna
Interessant verhaal. Muziek…
Interessant verhaal. Muziek is en blijft tovenarij dus wat dat betreft heb je helemaal gelijk. Ik mis nog wel iets verhalends, het zou me iets meer grijpen als het wat persoonlijker werd. Verder graag gelezen.
Angus, Job, Johanna en…
Angus, Job, Johanna en Sonnema: dank voor het lezen en de toffe reacties.