12 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#539 Zwarte magie

31 december 2024 - 12:31

Zo'n veertig jaar geleden dacht hij toverstokjes ontdekt te hebben. Ze waren overal te zien. In de bioscoopreclames bijvoorbeeld. Daarin lieten ze zien dat je er een stoere cowboy door kon worden of dat je ermee door de jungle kon trekken. Marlboro en Camel waren de toverwoorden. Je kon ook pakjes kopen waarmee je zelf toverstokjes kon maken; draaien. Dan beleefde je meer plezier bij popconcerten en festivals of op het strand, volgens de reclames. Als je op de Drum sloeg of als een leeuw wilde brullen. En als je je als een zeeman wilde voelen, was er de weduwe Van Nelle.

In de films die volgden zag je geheimagenten, gangsters en detectives die zo'n stokje nonchalant in de mond staken en daarmee alle spanning van zich af konden blazen of lagen na te genieten van een wilde vrijpartij. Het mooie was dat ze toen bijna niets kostten. Ze waren makkelijk te betalen van het wekelijkse zakgeld.

Cowboy was hij nooit geworden. In de jungle was hij wel geweest, maar het lopen werd in de loop der jaren steeds vaker onderbroken door een hoestbui. En ja, na het vrijen smaakten ze best lekker. Alleen het vrijen zelf zat er de laatste tijd vaak niet meer in als het toverstokje tussen zijn benen dienstweigerde. Wel was het hem gelukt om gele tanden te krijgen, een slechte adem en hoge bloeddruk. Over de kleur van zijn longen dacht hij liever niet na.

Nu liggen ze weer voor hem in een pakje. Naast de mok dampende koffie. Het is die magische datum, 1 januari, die zich aandient.
Alweer.
'Vandaag nog,' zegt hij.
Morgen gaan ze de prullenbak in, samen met de asbak.

11 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 januari 2025 - 14:57

Fijn stukje tekst. Wat me opvalt is dat je regelmatig 'dan' en 'als' gebruikt:

Dan beleefde je meer plezier bij popconcerten en festivals of op het strand, volgens de reclames.
Je beleefde meer plezier bij popconcerten en festivals of op het strand,

En als je je als een zeeman wilde voelen, was er de weduwe Van Nelle.
Wilde je een zeeman voelen, dan nam je de weduwe Van Nelle.

Ook suggestie: 

Daarin lieten ze zien dat je er een stoere cowboy door kon worden... 
Je werd er een stoere cowboy door...

In de films die volgden zag je geheimagenten, gangsters en detectives die zo'n stokje nonchalant in de mond staken...
Films met geheimagenten, gangsters en detectives staken zo'n stokje nonchalant in de mond...   

Nu liggen ze weer voor hem in een pakje.
Nu lagen ze weer voor hem in een pakje.

12 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 januari 2025 - 16:50

Dank voor je reactie jayblue.

Maar ;-):
Nu liggen ze weer voor hem in een pakje.
Dat laat ik toch ongewijzigd.
HP zit daar op 1 januari met dat pakje voor hem, naast de koffie, en denkt terug.

De 'alsen' en 'dannen'. 
Fijn dat je het aanstipt. Maar ook die laat ik staan. Het stukje ziet in essentie op de verleiding/misleiding van de reclames destijds. (Dat is de echte zwarte magie). Volgens mij (maar dat is uiteraard enkel mijn mening) komt dat zo beter tot zijn recht.

12 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 januari 2025 - 16:51

Dank voor je reactie Job.
Inderdaad, in een verleden waren er zelfs advertenties met artsen die de rustgevende werking ervan benadrukten.

5 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 januari 2025 - 3:54

Hoi Angus, goed verhaal, leuk verzonnen. Het eeuwige goede voornemen aan het begin van het jaar. 
Ook ik struikelde over de dannen en alsen. Zoals JayBlue al aangaf, kun je enkele zinnen mooier formuleren. De redenering waarom je de alsen en dannen niet wil aanpassen, begrijp ik niet goed.

2 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 januari 2025 - 9:54

Goed bedacht, Angus. Weet je dat in de jaren zeventig zelfs wielerlegende Eddy Merckx reclame maakte voor het sigarettenmerk R6, dat minder teer en nicotine bevatte (?) dan de bekende merken? Verder akkoord met de andere forumleden aangaande het teveel aan alsen en dannen in de tekst. 

12 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 januari 2025 - 12:35

Dag Fief,
Dank voor je reactie.
Die 'alsen' en 'dannen' passen wat mij betreft beter bij het feit dat in de reclames suggesties werden gewekt verbonden aan verschillende merken. Maar dat is dus enkel mijn mening.

12 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 januari 2025 - 12:37

Bedankt voor je reactie Schmetterling.
Dat van Merckx wist ik niet. Ik weet wel dat Johan Cruyff reclame maakte voor Roxy Dual.

5 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 januari 2025 - 13:46

Die 'alsen' en 'dannen' passen wat mij betreft beter bij het feit dat in de reclames suggesties werden gewekt verbonden aan verschillende merken.

Dan nog kun je het op een andere manier verwoorden waarmee je als en dan kunt omzeilen. Maar dat is slechts mijn mening.

12 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 januari 2025 - 17:22

Maar waarom zou ik dat moeten omzeilen Fief?
De reclame-industrie is (naar mijn idee) gestoeld op de boodschap: 'Als' u dit product koopt 'dan'...

5 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 januari 2025 - 17:54

Angus, dit gaat een welles nietes discussie worden. Het is jouw tekst, dus jouw keuze. Ik reageer slechts als lezer.

10 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 januari 2025 - 19:27

Stijl en inhoud gaan volgens mij goed samen in dit verhaal. Het geeft een melancholieke toets die ik wel kan smaken.
Typefouten die ik zag: ... die bijna niets kostten ... (2e alinea). En aan het begin van de 3e alinea vergat je de (jungle).

6 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
4 januari 2025 - 10:16

dag Angus

Wat een toffe tekst heb je afgeleverd!

Je tekst leest erg vlot met een symboliek sigaretten - als toverstokken, en dan de stijd die iemand wil leveren om er vanaf te raken. Erg mooie zinnen en ook geloofwaardig hoe je die verandering van sterkte naar verzwakking formuleert.

Vlot geschreven en erg graag gelezen.

Johanna

5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
4 januari 2025 - 15:55

Hallo Angus,

Ja leuke invulling. Ik heb zelf niet de tijd meegemaakt dat het werd aangeprezen en de dozen naast de taart op de tafel stonden, maar ik kan me zeker indenken hoe dat geweest moet zijn. Zeker na het lezen van je tekst. Graag gelezen. 

12 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
4 januari 2025 - 17:50

Dag Sonnema,
Bedankt voor je reactie.
Ik kan me herinneren dat de sigaretten in glazen naast de taart of drank op tafel stonden.
Nog eerder - mijn vaders jeugd - waren er ook spreuken als 'Het is geen man die niet roken kan' en 'Een tevreden roker is geen onruststoker.'

5 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
4 januari 2025 - 18:47

Ik heb vorig jaar een boek uitgebracht over de historie van de cafés in mijn dorp. In een echt bruin café lagen er Perzische tapijtje op tafel en stonden er glazen met sigaretten op tafel. Ik weet nog dat op verjaardagen er naast schaaltjes met nootjes ook glazen met sigaretten op tafel stonden.
Marlboro Man was het summum van de stoere man. Wat ben ik blij dat die tijd voorbij is, hoewel mijn schoonmoeder altijd zei: "Ach, ik steek nog maar een op, een jaar langer leven is ook duur." 

5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
4 januari 2025 - 19:04

Als ik door een huis loop waar veel gerookt wordt ben ik gelijk terug in het huis van mijn opa, die bijna een pakje Zware Van Nelle shag per dag rookte.